• Anonym (Kaffedraken)

    ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!

    Såg på aftonbladet en man som tröttnat på en 13-åring och gett honom en örfil. Ibland läser man trådar om ungdomar som beter sig helt skamlöst, borde de få sig en "hurring"??
    Spelar åldern någon roll för er åsikt i denna frågan? Är det mer rätt att ge en 20 åring en örfil än en 14 åring?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej, en örfil kan aldrig vara en bra lösning, men jag kan samtidigt säga att jag förstår mannen som örfilade pojkne, det var väl droppen som gjorde att det brast för honom skulle jag tro


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur kan det någonsin vara rätt att förnedra någon? Hur hjälper det personen i fråga som troligtvis är mer behov av hjälp än stryk?

    Det är ALDRIG försvarbart att slå en annan människa. Speciellt inte när det handlar om barn eller ungdomar. Visst att de kan vara provocerande men inte ska vi väl sjunka till en nivå som som gör att vi vuxna sviker!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej.

    Därmed inte sagt att jag inte förstår att man kan bli så förbannad att man klipper till någon. Men det är fel fast det är begripligt. Och bra för den som blir slagen lär det inte vara på något vis. Jag tvivlar verkligen på att någon skulle komma "på rätt väg" genom att bli slagen. Möjligtvis avskräcker det tjuveri om man hugger händerna av påkomna tjuvar (men ett samhälle som tillåter sånt är jag inte intresserad av att leva i), men en örfil? Knappast.

  • Anonym (Kaffedraken)

    annat, nej det ska inte vara tillåtet men samtidigt kan jag förstå om det brister när det är en ungdom som beter sig riktigt illa så då måste jag se händelsen för att bestämma mig för om det var förtjänat eller ej. men skulle man tillåta någon form av aga så finns det alltid människor som tänjer gränserna. Om ett barn får en hurring en gång under sin uppväxt och sedan är det bra lär sig en sak, det barn som får stryk varje dag mår bara dåligt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    men räcker det med att tala alla tillrätta då? =)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej det ska inte bli tillåtet, även om jag själv fått en enda örfil av min mamma under min uppväxt när jag var 14 år ungefär, och den förtjänade jag verkligen!

  • Anonym (Kaffedraken)
    BlommyNess12 skrev 2009-12-17 07:52:41 följande:
    Nej det ska inte bli tillåtet, även om jag själv fått en enda örfil av min mamma under min uppväxt när jag var 14 år ungefär, och den förtjänade jag verkligen!
    nu blir man ju nyfiken, vad hade du gjort (om du vill berätta förstås)??
  • Anonym (Kaffedraken)
    bustösen skrev 2009-12-17 07:53:34 följande:
    nu blir man ju nyfiken, vad hade du gjort (om du vill berätta förstås)??
    Nej, jag skäms faktiskt så mycket över det så jag vill helst inte berätta, det var inte bara den händelsen utan mitt gränsöverskridande beteende under det senaste året som hon reagerade på, bland annat hade jag sagt att jag sov över hos granntjejen och liftat till stockholm, blivit nationellt efterlyst av polisen och lite såna roliga grejer.
  • Anonym (Kaffedraken)
    BlommyNess12 skrev 2009-12-17 07:55:59 följande:
    Nej, jag skäms faktiskt så mycket över det så jag vill helst inte berätta, det var inte bara den händelsen utan mitt gränsöverskridande beteende under det senaste året som hon reagerade på, bland annat hade jag sagt att jag sov över hos granntjejen och liftat till stockholm, blivit nationellt efterlyst av polisen och lite såna roliga grejer.
    ajdå! ja det var väl droppen som fick bägaren att rinna över då antar jag.
Svar på tråden ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!