• AnneSophie

    Ditt barn har skadat en annan människa, hur agerar DU?

    Inspirerad av några nu aktiva trådar under Etik och Irriterande så blev jag lite nyfiken på effellarnas syn på nedan hypotetiska händelse. Situationen är inspirerad av en annan tråd, men händelseförloppet är inte likt.

    Frågeställning:
    Du är förälder till en 14-åring. En dag ringer rektorn från ditt barns skola. Din 14-åring har på rasten medvetet (en kompis till 14-åringen har skvallrat om att h*n planerat detta) kastat in en snöboll i en barnvagn. Snöbollen träffade en nyfödd bebis i ansiktet så att bebisen började blöda.
    Mamman till bebisen blev väldigt upprörd vid händelsen och gav din 14-åring en örfil samt en rejäl utskällning.

    Hur reagerar du som förälder?

    Jag har säkerligen missat något eller flera omröstningsalternativ, men försök då välja ett alternativ ett som ligger närmast hur du känner. Förklara gärna hur du resonerat, och vad du röstat på, här i tråden.


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ditt barn har skadat en annan människa, hur agerar DU?
  • Höst flickan

    jag hade gjort nr 1.
    dock är jag inte så säker på om grabben som utförde det hela kommer hålla käften om att mamman slog henne...men det tar nog inte polisen så allvarligt på...dock är det fel att slå alltid.


    ♥God jul♥
  • Mamma till V och E

    Jag hittade inte mitt alternativ som ser ut som sådant:

    Jag blir arg/besviken på min 14-åring, ett mycket allvarligt samtal etc väntar när h*n kommer hem. Jag stöttar föräldern i sin anmälan mot mitt barn. Sådant här ska få lika allvarliga konsekvenser som det kunde ha inneburit för offret (bebisen).

    För mig känns det självklart att man har förståelse för att en förälder till en sex veckor gammal bebis inte aggerar helt rationellt, man vill instinktivt försvara sitt barn till varje pris!

  • FamBroberg

    Jag hade valt att anmäla föräldern, men även stöttat föräldern i anmälan mot mitt barn.
    Jag hade försökt få reda på telefonnummret till föräldern och ringt för att se att bebisen var okej, och sedan hört hur hon/Han kände för att vi kom dit för att min tonåring fick be om ursäkt och förklara hur han/Hon tänkte.
    Sedan hade jag även förklarat att jag har anmält henne/honom för misshandel, då jag anser det vara lika fel av en vuxen att slå en tonåring, som det är av en tonåring att skada ett spädbarn, även om jag förstår varför föräldern gjorde som den gjorde.

  • Parniara

    7.

    Tycker polisanmälan är onödigt. Dialog är bättre. Jag hade fått min 14 åring att be om ursäkt och förväntat att föräldern gjorde det samma när situationen lugnat ner sig.

  • FamBroberg
    Parniara skrev 2009-12-17 09:06:40 följande:
    7. Tycker polisanmälan är onödigt. Dialog är bättre. Jag hade fått min 14 åring att be om ursäkt och förväntat att föräldern gjorde det samma när situationen lugnat ner sig.
    Tycker du att det är onödigt att polisanmäla att föräldern slog din tonåring? Eller tycker du det är onödigt att polisanmäla att din tonåring attackerade ett spädbarn?
  • Mamma till V och E

    Visst dialog är bra, men det här är mer än bara ett litet hyss!

    Detta måste få konsekvenser som är riktigt kännbara för 14 åringen. Det är slappa föräldrar som inte tar tag i sina barns problem som medverkar till att skapa det samhället vi har idag.

  • Mariohn

    Att välja att anmäla föräldern och sedan även stötta föräldern i anmälan mot sitt eget barn tycker jag låter ganska onödigt. Det borde gå att lösa utan några anmälningar alls om man känner på det viset. Jag hade nog gjort upp något möte med föräldern och min tonåring och försökt få min tonåring att begripa allvaret i det hela.

Svar på tråden Ditt barn har skadat en annan människa, hur agerar DU?