• nexa79

Varför jag skulle bjuda en 15 åring på en brakfylla

Detta är bara ett hypotetiskt scenario och har ingen verklighetsförankring, det är bara något jag funderat på. Okej, nu vet alla det.

Jag har funderat på det här med att köpa ut till en minderårig. Skulle jag göra det? Njä. Jag skulle visserligen hellre köpa ut till en minderårig än att ta på mitt samvete att man letar reda på någon som säljer hembränt. För jag har sett folk dö av sånt. Jag har varit med när folk fått åka på magpumpning pga dålig sprit och det är inget jag önskar någon.

Seden i vårt samhälle är tyvärr att ungdomar dricker. Klart tidigare än vad många vill ta till sig. Och just för att förekomma det, så skulle jag nog bjuda min äldsta son på lite cider eller öl för att visa att det här händer, om man håller sig till bara lite. Man blir lite snurrig och glad. Värre är det inte. OM han ville ha, vill säga. Onödigt att hinka i honom alkohol om han inte ens är nyfiken på det.

Skulle han däremot visa intresse för alkohol, så skulle jag se till att på hans 15-årsdag skulle han få en brakfylla.
    En ordentlig, där man spelar något dryckesspel så han dricker lite fort och rätt stor mängd. Det låter illa, jag vet. Men det är för att visa på effekten.

Plötsligt lär det snurra till i skallen på honom, och han mår illa. Steg ett mot avsmak. Vem gillar att må illa liksom?

Jag skulle övertyga honom (liksom hans vänner skulle på en fest utanför hemmet) att fortsätta dricka så går det över snart. Och så kommer man till nästa nivå. Spyan. Steg två mot avsmak.

Det är nu man riktigt lider med den som dricker. Men samtidigt är det nog nyttigt att se att om man dricker mycket och fort, och fortsätter när man börjar må dåligt, så kommer det till den nivån att man kräks.
    Sen somnar man ju oftast, och vaknar nästa morgon med en hammare i skallen.
    En redig bakfylla (med service vad gäller mat och dryck och eventuell hink) kanske är det som tar udden av begäret att "vara som alla andra".

Varför skulle det funka, säger någon nu.

Tja, garantier finns aldrig. Men jag ser hellre att min son är på ett säkert ställe första gången han blir såhär utsatt. När man dricker kan vad som helst hända. Man kan bli nedslagen (det kan man iofs annars med, men risken ökar med alkohol) eller-om man är tjej-våldtagen.
    Man kan börja slåss om man plötsligt blir aggressiv. (Vilket inte är så ovanligt, kan vara bra att veta om man blir det eller ej) eller lockas till annat som inte är bra.

DÄRFÖR skulle jag hellre se till att mitt barn

A) Dricker i hemmet första gångerna, även om han åldersmässigt inte får det. Hellre hemma än att drälla på stan med en massa folköl i väskan och småfull skämma ut sig, och kanske transporteras hem.

B) Får en rejäl fylla, hur illa det än må låta. Hellre under kontrollerade former än med främlingar.

Nu till det intressanta: Finns det NÅGON här som förstår hur jag tänker, eller kanske till och med håller med mig? Jag tror ju inte det, men kanske?

tremoten.blogg.se

• Svar på tråden Varför jag skulle bjuda en 15 åring på en brakfylla
  • Mrs Winter

Vad får dig att tro att han inte dricker någon annanstans innan han fyller 15?

• nexa79

Jag har aldrig sagt att han INTE skulle göra det, men jag har däremot skrivit att om intresset inte finns så ser jag ingen anledning att introducera alkohol.. innan 15 brukar annat kunna vara viktigare. Och faktiskt, jag kan tänka mig att göra det redan innan, bjuda på brakfyllan alltså. Om jag märker att umgänget är av den sorten och att min son riskerar att få påtryckningar om att dricka redan innan, då skulle jag göra det när det nu behövdes, för att ge honom insikten att sprit är äckligt, och att det faktiskt inte är så himla kul att dricka sig full..

• Kya

jag vet inte hur många gånger jag har druckit tills jag spytt, mått illa, gjort pinsamheter och vaknat upp med en redig bakfylla. inte fan har det hindrat mig från att dricka igen. kanske att man mumlat att man aaaaaldrig ska dricka igen när man vaknar med bakis-smaken i munnen. men så fort den släppt så är allting glömt och det är roligt att dricka igen!
    så nej, jag tror inte alls på din teori.

dessutom får du tänka på att din 15-åring har inte en vuxen människas kropp. hans lever är inte färdigutvecklad och du riskerar stora leverskador på honom. inte alls så häftigt.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Kya

bakfylla? vad är det? baksmälla menar jag ju

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • LilaRos

Mina första fyllor var spyfyllor där jag mådde riktigt dåligt och skämde ut mig totalt..

Men det har inte fått mig till att avstå alkoholen..

• Friterad

Barn som bjuds alkohol hemma före myndighetsdagen dricker i allmänhet mer alkohol än barn till föräldrar som inte bjuder dem alkohol innan myndighetsdagen. Därav tror jag knappast att idéen om att bjuda en femtonåring på en fylla hemmavid är ett speciellt effektivt medel att ta till för att avskräcka från framtida alkoholbruk.

• Snuttjulla

Jag håller med dig ts, mina föräldrar körde inte den principen med min storebror, och det blev det ena skräcksenariot efter det andra, han skämde inte bara ut sig, utan blev rånad, nerslagen, drogad, misshandlad. Ja, detg mesta som kan hända. Och jag kan nog säkert säga, att jag inte vet ens hälften av vad som hände, då jag är så pass mycket yngre, att jag inte var vaken när han blev hemkörd. Därremot var mina föräldrar smarta med mig och mina andra syskon. Vi har alltid fått smaka om vi velat. Vi har luktat på öl och whiskey, smuttat på likörer, och blä. Jag drack första gången när jag var 17, smakade vin på en privatfest, och tyckte vaddå, det är inte ens gott. mina kompisar var redan vana drickare, och alla var skitfulla. hur kul var det. jag satt och såg dem bli fullare och fullare, mer pinsamma. Min första fylla hade jag nog när jag var 19, tillsammans med min äldsta bror, och hans vänner. Rysligt. Men jag har gjort det iaf. Det jag vill komma till, att jag har haft ganska fri tillgång till alkohol, om jag velat. Mina föräldrar har aldrig kollat igenom väskor när vi skulle till nån kompis på helgerna, så jag hade kunnat sno sprit hemma. Men jag var inte intresserad. För jag visste ju vad allt det där var, det var inte gott och det var inte särskilt spännande. Idag dricker jag alkohol max 3 ggr/året för jag får helt enkelt inte ut nåt av det. Det finns så mycket godare alkoholfria alternativ, och man vet att man säkert kommer hem. Sen är det bara jag som har körkort, min sambo har det inte, och han har erkänt att lite bekvämt har det varit,för då har han alltid kunnat dricka. Nu har äntligen han också växt upp så nu jobbar vi på det.
    Hans relation till alkohol under uppväxten är min motsatta, och det märks kan jag säga.
    Så, ja, TS, det kan ju låta hemskt, och det är ju inte lagligt, det är helt fel egentligen, men jag tror nog att det kan vara bra att låta barnen smaka, dricka, avskräcka dem hemma. Hålla koll på dem. Det är inte att vara dålig förälder. (garanterat kommer nån/flera börja gasta om det) Men man måste kanske också göra bedömningen om hur ens barn är som person...

• nexa79

Jag kan se det som så, att jag är med första gången ger i alla fall en viss säkerhet, dagen efter kan man sätta sig ner och diskutera, hur tror du att det hade varit om du varit med dina kompisar, om något mer intressant än du som stod och spydde i en buske, dök upp, och de lämnade dig. Hur hade det känts?
    Och självklart hade jag ju berättat om alla mina egna fyllor, avskräckande liksom. Självklart är det inte bra med tanke på att man inte är färdigutvecklad, men jag kan ju tycka att en rejäl gång är bättre än säg 30 mindre, på sikt.. Det tar 7-14 dagar för all alkohol att gå ur kroppen sägs det, och då är det EN fylla. En redig en där man passerar kräkgränsen tar samma tid, men kanske verkar preventivt så att de andra 29 inte blir av..

Jag vet inte alltså.. Jag inbillar mig att genom information och stöd kan man förekomma begäret. Om man inte sätter ett förbud på saker så är det ju ofta inte lika lockande. Just nu är det godis det rör sig om hos oss, det finns alltid godis tillgängligt, och det är okej att femåringen tar av det vilken dag det än är. Han tar mindre på en vecka på det sättet än om vi hade gett honom en ordinär lördagspåse...
    Jag har fått för mig att det gäller samma sak med det mesta, att om man avdramatiserar genom att kanske låta barnet vara med och skåla på nyår, smaka ett glas cider (först vanlig 2,8-cider från ICA sen starkare) då o då så det ser att det inte är något speciellt, och att det som händer är att man blir lite snurrig och glad en stund, då är det inte så spännande och tabu..
    Är det också fel tanke tro? Man kanske får bjuda på säg tio glas cider innan det inte är något intressant längre.. men då kanske man undviker att det blir en fjortis som raglar runt på torget med ryggsäcken full med folköl.. i alla fall inbillar jag mig det, med tanke på vad de flesta ungdomar som jag bollat detta med sagt.

• tvåtjejstomp

Jag tror att den som annars skulle druckit hembränt m.m men som nu blir bjuden kommer att dricka både det hembrända samt det som de blir bjudna på.
    Huruvida barnen dricker eller inte beror nog mer på värderingar än något annat. Oftast gäller regeln att ungdomarna gör som du gör fast värre och defenitivt inte vad du säger.

• Snuttjulla

tycker den här tråden behöver puffas lite, för det är ett ganska intressant ämne...

Svar på tråden Varför jag skulle bjuda en 15 åring på en brakfylla