• hippiegirl

Hur mycket katrinplommon?

Min tjej på 6 månader har nu ätit risgröt 1 ggr/dag i ett par veckor. Har förstått att hon nu har blivit lite hård i magen.

Har köpt en burk katrinplommon puré idag och undrar nu hur mycket hon ska få äta? Tänkte att det kan väl inte vara bra att äta för mycket...

• Svar på tråden Hur mycket katrinplommon?
  • Alorna

Ge henne lite granna bara, men skulle rekommendera aprikospuré ist om hon reagerar på katrinplommonen. Både jag och min bror fick svår magknip och har sett samma hos flertalet andra barn.

• Nocia

Min spontana tanke är att det är ju inte farligt med katrinplommon. Hon bajsar ju ut det Jag tror jag gav sonen ca 4 tsk när han var i den åldern. Kom det inget inom 6-8 timmar fick han mera.

• Hemlighet

Oj.
    Min dotter fick en halv liten burk om dagen i flera dagar i sträck.
    Då hon var hård/förstoppad. Löste sig på några dagar.

• hippiegirl
    Alorna skrev 2009-12-17 11:09:11 följande:
    Ge henne lite granna bara, men skulle rekommendera aprikospuré ist om hon reagerar på katrinplommonen. Både jag och min bror fick svår magknip och har sett samma hos flertalet andra barn.
    hon avskyr aprikospurén än så länge... spottar bara ut den... :-/
    Nocia skrev 2009-12-17 11:09:42 följande:
    Min spontana tanke är att det är ju inte farligt med katrinplommon. Hon bajsar ju ut det Jag tror jag gav sonen ca 4 tsk när han var i den åldern. Kom det inget inom 6-8 timmar fick han mera.
    Hemlighet skrev 2009-12-17 11:16:20 följande:
    Oj.Min dotter fick en halv liten burk om dagen i flera dagar i sträck.Då hon var hård/förstoppad. Löste sig på några dagar.
    Fick dom ont i magen? skrek mer?
  • 3 barns mor

min dotter på 7 mån har vart lite hård i magen gav henne katrinplommonpure igår ca 1/2 msk och det lilla satte fart på hennes mage inom ca 4 timmar

• Alorna

Päronpuré har också milt laxerande effect.

Tips vid svår förstoppning:

Om barnet är svårt förstoppat så finns det något som heter Resulax (tror jag det var) på apoteket. Är en pip med innehåll som man för upp i ändtarmen. Men om detta används så var försiktig för när man vridit av toppen på pipen så kan det finnas vassa kanter kvar. Jag filade ner dom med en vanlig nagelfil. Men ring sjukvårdsupplysningen först och rådfråga innan användning.

• hippiegirl

oki, hon bara spottade ut plommonen och fick kvälvningar... får testa lite päronpuré då...

• sandraa21

Min dotter har haft problem med magen sedan 3 månader.
    Då sa bvc till mig att först testa ett par dagar för att se om hon tål det.
    Sedan när det funka fick hon halva burken vid måltider...

• Tinisen1

Min tjej äter det nästan varje dag, hon tycker att det är gott, men till en början (precis som din lille) tyckte hon inte om de, det är bara att försöka igen, tillslut tycker dom om de =)

• hippiegirl
    Tinisen1 skrev 2009-12-17 15:11:11 följande:
    Min tjej äter det nästan varje dag, hon tycker att det är gott, men till en början (precis som din lille) tyckte hon inte om de, det är bara att försöka igen, tillslut tycker dom om de =)
    oki! Tålamod med andra ord!
  • BängtRagnhild

Ludvig äter nästan en hel burk om dagen för hans mage. Du kan prov och blanda katrinplommonen i gröten.
    Som tur är så älskar han det!

• Thursday

Det är nog väldigt olika, min kille (9 mån) äter en halv burk om dagen och inte gör det honom lös i magen...

Svar på tråden Hur mycket katrinplommon?