• pandyb

Torskrecept, hjälp!

Min mamma opererades igår och jag ätnkte göra lite matlådor till henne som hon kan ha till lunch nu dagarna fram till jul när pappa inte är hemma!

Behöver göra tre lådor, en med köttfärssås och spagetti och en med pannbiff och potatis sen har jag ett paket torsk i frysen som jag tänkte göra nåt med!
    (Jag själv är allergisk mot fisk så jag har verkligen inte någon aning om hur eller vad jag ska göra. Hade paketet för att ha till min son och göra mat till honom)

Har inte speciellt mycket hemma, mjölk, matlagningsgrädde, lite frysta grönsaker och kryddor. Det finns även krossade tomater, tomatpuré mm.

(Och om jag får nåt supergott recept snabbt så kanske jag kan be mannen stanna förbi affären på väg hem från jobbet!)

Tips på recept mottages tacksamt!

• Svar på tråden Torskrecept, hjälp!
  • VildVittra

ugnsstekt torsk är ju mums tycker jag.

sätt ugnen på 225 grader och sätt in den på en gång (medans ugnen värms upp)
    med margarin, salt och vitpeppar.

Sen finns det mycket du kan göra för den:

förslag 1:
    Stek gul lök och lägg på den tillsammans med skivad tomat.
    Gratinera i ca en halvtimme tills fisken är vit. (inte grå som den är från början)

förslag 2 : stek skivade champinjoner och lägg på den med skivad purjolök.
    Gratinera i ca en halvtimme tills fisken är vit. (inte grå som den är från början)

servera med kokt potatis, gör ganska mycket smörsky för det är mums till.

Eller: Koka torsken tills den är vit och gör en äggsås till. det är också mums.
    Vit vanlig sås med hackade ägg i, salt och vitpeppar. Kokt potatis eller mos till.

Hoppas du finner nått hon kan gilla.

Lycka till

• Tess76

Lägg torsken i en ugnsform, salta. Blanda grädde och dill och häll på. In i ugnen. Har du tomat kan du lägga på några skivor också. Ris eller potatis till.

Svar på tråden Torskrecept, hjälp!