• Elfva

Va är det en tand på gång?!

Dottern är ännu inte ens 3 månader men minsann skymtas det inte ett litet vitt hörn i nedre gommen. Kan det vara tänder på gång redan? Storasyster fick tänder tidigt, hon var fyra månader, men det här är ju ändå tidigare! Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Va är det en tand på gång?!
  • sallybuse

Min son var 3 månader när han fick sin 1 tand.Barnen kan vara födda med tänder.

• Menhir

Visst kan det vara en tand. Eller en sk emaljpärla som ligger i tandköttet.

Det är tidigt att få tänder vid 2-3 mån ålder men inte extremt, just när man får sina tänder varierar enormt - från att ha flera vid födseln till att vänta till man är 1,5 år på att få första.

• Elfva

Emaljpärla, vad är det? Jag menar då är det ju ingen riktig tand, lossnar den när den riktiga kommer eller hur fungerar det...

• Menhir
    Elfva skrev 2009-12-17 20:16:59 följande:
    Emaljpärla, vad är det? Jag menar då är det ju ingen riktig tand, lossnar den när den riktiga kommer eller hur fungerar det...
    En liten förhårdnad i tandköttet som kan likna en "tand på gång". Försvinner av sig själv.
  • Bombus

När min tös va 2 månader skymtade vi tänder där nere, nu är hon 5 månader åå nu är dom snart uppe, såå det kan börja i tid meen så kan det ta ett tag innan dom vill upp =)

• LillaFlingan

det började så vid 2mån för vår son.. sen försvann det..
    och vid 3mån började han tugga o dreggla som en galning..
    exakt vid 4mån kom 1a tanden!!!:) det syntes dagen före som tidigt.. och har varit så med alla fem tänder.. alltså att det är vitt och buktar ,rött o svullet...

• Mizz Marlene

min pojke är tre månader idag,och han dregglar för fullt och äter på handen... kan det vara tand på G för honom också då kanske... Har faktiskt funderat på det... men ätandet på handen kan ju vara sugbegär också då han inte använder napp men det skulle vara roligt om det var en liten tand på G :)

• Elfva

Tack för era svar!

Jag hoppas dock att det dröjer lite med tänderna då jag ammar och minns att det blev smått problematiskt när storesyster fick sina tänder... Framförallt när hon liksom bet till när hon somnade vid bröstet, aj aj aj...

Svar på tråden Va är det en tand på gång?!