• Cillizan

Frisörer- har ni fått havandeskapspenning beviljad?

Jobbar som frisör och har precis skickat in papprena om HP.
    Så blev jag lite nyfiken, är det någon annan frisör som sökt och fått avslag eller blivit beviljad?

• Svar på tråden Frisörer- har ni fått havandeskapspenning beviljad?
  • Iarosen

Puttar upp lite då jag oxå undrar...

• Iarosen

Puttar upp den här tråden lite igen och hoppas någon kan svara :)

• Pärla

Jag är också frisör, och undrar detsamma om fullt beviljad HP! Jag är i v 18, och tänker ansöka i slutet på denna månad..
    Jag börjar känna mig tyngre, och därför börjar jag tröttna lättare på benen, fötter rygg o axlar. Jag står nästan hela dagarna, och andas in kemikalier..så det börjar kännas tungt!

Hoppas vi får!
    Lycka till!

• ellebelle80

Jag e också frisör och undrar också.Vet faktiskt inte hur det är. Men man tycker inte att de kan neka en.
     Får se hur länge man orkar jobba full tid. Är i v.22 nu, börjar kännas lite jobbigt nu.
    Vi får hålla tummarna!!!

• tusstess

Jag är frisör och fick min HP beviljad i november. sökte 100% och fick det :D
    så nu sen i måndags går jag hemma med Hp, jätteskönt, hade inte orkat jobba mer.

det viktigaste är att man beskriver precis allt, både hur tungt det är för en själv men även på hur det ev kan påverka bebisen att vistas i stressiga miljöer med ammoniak och sånt.
    lycla till tjejer!

• Pärla
    tusstess skrev 2010-01-19 14:17:44 följande:
    Jag är frisör och fick min HP beviljad i november. sökte 100% och fick det :D så nu sen i måndags går jag hemma med Hp, jätteskönt, hade inte orkat jobba mer. det viktigaste är att man beskriver precis allt, både hur tungt det är för en själv men även på hur det ev kan påverka bebisen att vistas i stressiga miljöer med ammoniak och sånt. lycla till tjejer!
    När sökte du till HP? Hur långt innan BF? Fick du svar ganska snabbt eller hur länge dröjde det tills du fick svar?
  • Iarosen
    tusstess skrev 2010-01-19 14:17:44 följande:
    Jag är frisör och fick min HP beviljad i november. sökte 100% och fick det :Dså nu sen i måndags går jag hemma med Hp, jätteskönt, hade inte orkat jobba mer.det viktigaste är att man beskriver precis allt, både hur tungt det är för en själv men även på hur det ev kan påverka bebisen att vistas i stressiga miljöer med ammoniak och sånt.lycla till tjejer!
    Håller på att skriva mitt personliga brev just nu. Vad svårt det är... Vad har du skrivit om hur stressiga miljöer påverkar bebisen. Och om ammoniaken? Det har inte jag skrivit något om. Insåg däremot idag att jag snart ine kommer in bakom schamponeringen :s Det är ju inte så bra. Är i v.24...
  • tusstess
    Pärla skrev 2010-01-19 16:21:01 följande:
    När sökte du till HP? Hur långt innan BF? Fick du svar ganska snabbt eller hur länge dröjde det tills du fick svar?
    jag sökte direkt efter jag hade fått moderskapsintyget.
    så det var nångång i slutet av oktober.

svaret kom förvånansvärt snabbt, det tog bara en vecka!

vet inte om man kan välja handläggare, men margareta ribbing godkände min ansökan och hon är jätte trevlig :)

lycka till :)
  • tusstess
    Iarosen skrev 2010-01-19 19:19:24 följande:
    Håller på att skriva mitt personliga brev just nu. Vad svårt det är... Vad har du skrivit om hur stressiga miljöer påverkar bebisen. Och om ammoniaken? Det har inte jag skrivit något om. Insåg däremot idag att jag snart ine kommer in bakom schamponeringen :s Det är ju inte så bra. Är i v.24...
    jag skrev att jag arbetar i en stressig, tung, krävande och högljudd miljö och att allt påverkar mig och mitt barn negativt.

skrev om alla starka vätskor såsom färger, väteperoxid, blekning, ammoniak, alla kemikalier i styling och sånt.

skrev om att ventilationen inte fungerar särskilt bra,

sen skrev jag att jag har återkommande förvärkar och känningar av foglossning.

vi får leveranser nästan varje dag och även om det inte är så tunga saker så får man sträcka sig högt upp och böja sig långt ner vilket är mkt påfrestande.

sen skrev jag upp alla olika behandlingstider och att det är stressigt (jag jobbar i ett stort köpcentrum så vi springer till kassan hela tiden)

jag skrev att förutom lunchen så finns det inte tid att sätta sig ner och vila och ibland blir lunchen förkortad för att man blir sen med sin kund.

arbetsbelastningen- magen är i vägen för att jobba ergonomiskt.

vi stänger och bankar dagens kassa själva så rån och hot kan förekomma.

hoppas det hjälper till lite iaf :)
  • Iarosen

Lade precis på mitt på lådan... Men skrev inget om att jag hade foglossning... KAnske skulle ha gjort det. Trodde inte det hade med havandeskapspenningen att göra. Jag var sjukskriven från v.26 sist så får jag nej till HP så blir det väl sjukskrivning iaf...

Svar på tråden Frisörer- har ni fått havandeskapspenning beviljad?