• Cissi nu är det dax

När "ska" barn börja använda kudde?

Precis som rubriken frågar; när börjar barn med kudde i sängen? Och varför just då?
    Mina killar är 19 månader och dom skulle aldrig "utnyttja" en kudde, så mycket som dom rör sig när dom sover. Men ska man ändå börja vänja dom?

Hälsningar,
    Cissi

• Svar på tråden När "ska" barn börja använda kudde?
  • MiisPiis

Det lär ju inte direkt skada att de använder kudde, är väl bara att lägga dit och se om de gillar det.

• April Mamma

Mina barn har haft kudde från dag 1, en rätt platt bebis kudde.
    Varför? Dels för att det verkar vara skönare att ligga på en kudde samt att motverka platt huvud.

• sannzibar

Min dotter har haft en barn kudde i från början både i säng o vagn, hon spydde mkt så hennes huvud kom upp lite mer än om hon inte skulle haft en. och sen sa våran bm att dom rekomenderade kudde.

• Rootsler

Min son har oxå haft en sån platt barnkudde i sängen ända från start. Inte för att han ligger så mycket på den men ändå.. Han använder inte täcke heller, det åker av så fort vi lägger på det

• Elfva

Egentligen så ska väl barn ha kudde från allra första början, och då menar jag en sån där platt bebiskudde, inte en vuxen kudde... (tycker man det är läskigt med kudde till bebisar är mitt tips att bädda med kudden under lakanet, då känns det tryggare och bättre tycker jag i alla fall...)

Nå väl anledningen är att huvudet inte ska bli platt, sen kanske det är mer bekvämt också...

• strojes

våra småtjejer hade kudde i början men när de började vända sig på mage på nätterna tog vi bort kudden och nu har de fyllt 2 år och sover fortfarande utan kudde.

• paloma84

Dottern har haft kudde sen hon föddes!

• Shmone

I Sverige är väl rekommendationen att ha en platt bebiskudde från födseln. Men hos oss(Israel) får man absolut inte ha kudde. Jag tycker också att det känns tryggare utan en massa lösa mjuka grejer som dom kan kvävas i.

Mina tre barn har fått en kudde runt ettårsdagen. Sen har det varierat om dom legat på den eller inte.

Jag kan ju tillägga att mina barn aldrig haft nån tendens till platt huvud trots att dom sovit utan kudde första året.

Svar på tråden När "ska" barn börja använda kudde?