• Boomtown

Koka skinkan eller ha den i ugnen?

Hur gör ni er skinka? I ugn eller kokar ni den? Hur tycker ni att skillnaden blir?

• Svar på tråden Koka skinkan eller ha den i ugnen?
  • Sencha

Vi har alltid gjort den i ugn, i aluminiumfolie. Så jag har ju inget att jämföra med

• Boomtown

Min gubbe brukar göra den i ugnen varje år. I år är det min tur, så jag tänkte kolla läget lite hur ni andra gör

• Freiya

jag gör den alltid i ugnen, mest av gammal vana tror jag!sen tror jag att den blir mer saftig om man kokar den? som kokt skinka i charkdisken ungefär. det vill jag ju inte ha, jag vill att den ska va lite smulig i kanten :)
    för andra delen har jag ingen så stor kastrull!

• Boomtown

hm, ett svårt val. Antagligen så slutar det väl med att jag får ta den i ugnen ifall inte grytan räcker till.

Saftigare om man kokar, gott. Men den blir väl saltare i smaken om man tar den i ugnen? Det gillar jag.

• tjej87

Skinkan ska köpas direkt från slaktaren, saltas själv i två veckor och sen in i ugnen i folie den 23e så man får provsmaka den på kvällen som en liten försmak på vad julafton kommer bjuda på. Kan vara bästa student på hela julen när familjen sitter samlad på kvällen den 23e, granen är pyntad och den första skinkmackan äts :)

• tjej87

Skillnaden tycker jag är att kokt smakar som vnalig skinka medan ungs-skinka smakar saltare och mer kött.

• Länisen
    krompa skrev 2009-12-17 23:32:31 följande:
    Jag kokar den först, sen lägger jag in den i ugnen =)
    då kokar du den alltså? griljerar gör man ju alltid i ugnen sen oavsett...

vi har alltig gjort den i ugnen hemma, julafron firar vi hos mormor och hon brukar koka den. Båda är mums =)
  • Boomtown

Första skinkmackan med ljummen nygjord skinka är ljuvligt.

• annca

TYcker den blir så mycket godare i ugnen. Saltare, saftigare (Kokad blir inte saftig på rätt sätt - bara blaskig tycker jag.)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • bustösen

kokar i vår stora gryta men jag kommer nog att testa att göra i ugnen för att se hur det blir ngn gång, men får man doppespad då?? det är mkt viktigt att man får det nämligen

• annca
    bustösen skrev 2009-12-18 10:19:59 följande:
    kokar i vår stora gryta men jag kommer nog att testa att göra i ugnen för att se hur det blir ngn gång, men får man doppespad då?? det är mkt viktigt att man får det nämligen
    Om du ser till att folien inte gå sönder samlas skinkspadet i den. Om folien går sönder bränns spadet i långpannan man har under skinkan tyvärr.
    Det blir mycket mer koncentrerat än om man kokar i gryta, men då är det bara att späda när man gör iordning doppegrytan.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Länisen
    annca skrev 2009-12-18 10:34:19 följande:
    Om du ser till att folien inte gå sönder samlas skinkspadet i den. Om folien går sönder bränns spadet i långpannan man har under skinkan tyvärr. Det blir mycket mer koncentrerat än om man kokar i gryta, men då är det bara att späda när man gör iordning doppegrytan.
    Men det är jäääättegott att doppa bröd i det som ligger i folien. Har aldrig provat med riktigt dopp som det ska vara egentligen, men satan vad gott det är det som blir när man gör den i ugnen =)
Svar på tråden Koka skinkan eller ha den i ugnen?