Koka skinkan eller ha den i ugnen?
Hur gör ni er skinka? I ugn eller kokar ni den? Hur tycker ni att skillnaden blir?
Hur gör ni er skinka? I ugn eller kokar ni den? Hur tycker ni att skillnaden blir?
Ugnen helt klart =)
Vi har alltid gjort den i ugn, i aluminiumfolie. Så jag har ju inget att jämföra med
Min gubbe brukar göra den i ugnen varje år. I år är det min tur, så jag tänkte kolla läget lite hur ni andra gör
jag gör den alltid i ugnen, mest av gammal vana tror jag!sen tror jag att den blir mer saftig om man kokar den? som kokt skinka i charkdisken ungefär. det vill jag ju inte ha, jag vill att den ska va lite smulig i kanten :)
för andra delen har jag ingen så stor kastrull!
Jag har alltid kokat innan men har övergått till att göra i ugnen, vi är numera 5 st i familjen och så stor kastrull har vi inte
hm, ett svårt val. Antagligen så slutar det väl med att jag får ta den i ugnen ifall inte grytan räcker till.
Saftigare om man kokar, gott. Men den blir väl saltare i smaken om man tar den i ugnen? Det gillar jag.
Jag kokar den först, sen lägger jag in den i ugnen =)
Skinkan ska köpas direkt från slaktaren, saltas själv i två veckor och sen in i ugnen i folie den 23e så man får provsmaka den på kvällen som en liten försmak på vad julafton kommer bjuda på. Kan vara bästa student på hela julen när familjen sitter samlad på kvällen den 23e, granen är pyntad och den första skinkmackan äts :)
Skillnaden tycker jag är att kokt smakar som vnalig skinka medan ungs-skinka smakar saltare och mer kött.
Första skinkmackan med ljummen nygjord skinka är ljuvligt.
Köper förkokt skinka och griljerar den i ugnen
TYcker den blir så mycket godare i ugnen. Saltare, saftigare (Kokad blir inte saftig på rätt sätt - bara blaskig tycker jag.)
kokar i vår stora gryta men jag kommer nog att testa att göra i ugnen för att se hur det blir ngn gång, men får man doppespad då?? det är mkt viktigt att man får det nämligen