• Marre

Åksjuk med DVD i bilen?

I julklapp kommer våra snart femåringar få en portabel DVD-spelare med två skärmar vilken kommer att användas när vi åker lite längre. Kommer att vara perfekt i sommar eftersom vi åker 400-500 mil på semestern.

Problemet är att ena tjejen har lite anlag för åksjuka. Det är inte jätteofta hon blir dålig, men det händer då och då framförallt på små krokiga vägar och när hennes mamma är dum nog att köpa serietidningar till dem som de kan titta i i bilen...

Vad har ni för erfarenheter av detta? Kan det fungera bra eller ska vi förbereda oss med spypåsar?

• Svar på tråden Åksjuk med DVD i bilen?
  • Bubblan78

Jag har själv varit åksjuk sedan jag var jätteliten och jag kan fortfarande inte titta på film i bil eller läsa mm. Min 2 åriga dotter blir oxå åksjuk, men vi har börjat att inför varje längre resa med bil att sätta ett plåster över hennes navel (ett familjelivs tips;)) och peppar peppar, så han hon aldrig kräkt i bilen sedan dess och nu sitter hon även och tittar i böcker utan problem.

• Marre

Plåster över naveln, det har jag aldrig hört talas om Kan ju vara värt att prova!

• Joico

Det sägs att titta på DVD i bilen kan göra att barnet inte blir åksjukt.. nåt att göra med att det rör sig på skärmen typ, eller nåt Ett tips är att ha en sandlådehink i baksätet, så har hon nåt att spy i OM det kommer. Dom är lagom stora och lätta att hålla i. Annars finns en maassa knep (inte sagt att dom funkar men...). Googla lite på "åksjuka barn" eller nåt.

• Linastrumpan

Min dotter är åksjuk men blir aldrig sjuk av att titta på dvd i bilen, tvärt om! Kompsiens dotter däremot spyr som en liten gris när hon tittar på film...Det enda är nog att prova.

• Marre

Var skönt att ni säger dessa positiva saker, lite nervös har jag allt varit att det ska bli spyfest
    Jag har också läst någonstans att det t.o.m. kan hjälpa mot åksjuka att titta på film, hoppas det är så i vårt fall!
    Vi har en liten plastskål som vi brukar ha till hands när det är magsjukt hemma, den får väl följa med i bilen utifallatt

• Doodelidoo

Vi har en åksjuk fyraåring som kräktes efter att ha tittat på film i bilen. Misstaget vi gjorde då var att vi satte igång filmen direkt. Det är bättre att åka en stund först och sedan sätta på filmen.

• Ejin

jag blir åksjuk om jag läser i bilen eller liknande men dvd har jag tittat på vid nått tillfälle helt utan problem. så de kan ju gå....

• Marre
    Doodelidoo skrev 2009-12-18 13:01:33 följande:
    Vi har en åksjuk fyraåring som kräktes efter att ha tittat på film i bilen. Misstaget vi gjorde då var att vi satte igång filmen direkt. Det är bättre att åka en stund först och sedan sätta på filmen.
    Det ska vi tänka på, finns ju egentligen ingen anledning att sätta på filmen direkt, de har ju inte direkt hunnit bli uttråkade då
  • Ogift Fru

Vi bilade ner till Montenegro i somras med våra barn och ena tjejen blir lätt åksjuk. Köpte Seaband till henne och det funkade bra för vi hörde inte ett knyst om illamående.
    Vi funderade på DVD till barnen, men kom fram till att det inte var nån bra idé eftersom hon lätt blir åksjuk. Det gick hur bra som helst utan, trots att vi åkte mellan 20-100 mil i sträck.

• elisch

Är det sån där DVD som sitter fast i huvudstödet framför? För i så fall så ser man ju en del åt sidorna i periferin så att säga. Det är skillnad att läsa tidning, då tittar man ner. Jag tror inte att man blir lika åksjuk av att titta på dvd som att läsa, men är man riktigt känslig klarar man nog inget av det.

• Marre

Nu har vi provat DVD-skärmarna och det gick superbra! Tack för alla svar!

Svar på tråden Åksjuk med DVD i bilen?