Teskedsmamman skrev 2009-12-17 22:16:43 följande:
Jag är oftast mycket kritisk till orber på foto, det ska till saker utöver det ovanliga för att jag ens ska tänka tanken "orb". Oftast är det damm.... Även om det är foton tagna samma dag i samma rum så är det inte nåt påtagligt. Om det är t ex 10 kort tagna inom samma minut eller under väldigt kort tid, med samma förutsättningar, och det uppträder orber på ett fåtal av de korten men inte på de andra, då kan man börja fundera.
Eftersom dammkorn eller små partiklar kan röra sig med höga hastigheter tex pga drag är det inte säkert att de kommer att reflektera lika mycket ljus även om korten är tagna med en sekunds mellanrum. Man behöver alltså inte börja kila sig i huvudet bara för att ett dammkorn inte uppträder på två foton tagna direkt efter varandra.
Teskedsmamman skrev 2009-12-17 22:16:43 följande:
Orber som uppträder där inte blixt är använd är också nåt jag kan ägna en extra tanke åt, eller om de uppträder konstigt, som t ex bara på ett enda ställe på en bildserie, eller om de uppträder i t ex samlad klump på en bildserie, men ändå är stilla på samma ställe på alla bilderna...
Kameror är oftast bra på att återge bilder, men ljus från speciella vinklar kan ge upphov till artefakter som till exempel linsöverstrålning. Detta är dock inte på något sätt "övernaturligt".