• kate79

orber, vad är det?

Jag tror väldigt mycket på övernaturliga fenomen men orber har jag aldrig funderat på så mycket.

Men så går jag igenom fotona just nu och vi har tagit ganska många foton runt om i huset då vi precis har skaffat små kattungar.

Enbart på en bild i vårt sovrum där jag ofta känner närvaro (osynlig då) finns där vad man kallar för orber, 16 stycken räknade jag och min sambo ihop det till på samma bild.

Finns andra foton tagna samma dag där detta inte finns. Konstigt?

• Svar på tråden orber, vad är det?
  • Plump

Orber är ju de dära små ljusa runda som BARA kan ses om man fotogaraferar.. och jag tror det är då något ande liknande som finns runt om er....

Hoppas du får ett bättre svar.... toro åxå på sådana saker... har fått så på mina kort åxå....

Lycka till....

• foreverblue

"Orber" är dammkorn som råkar finnas nära kameran när man tar ett kort. Använder man sig av blixt kommer dammkornet att reflektera mycket ljus och synas på fotot som ett suddigt klot eller cirkel.

• Teskedsmamman

Jag är oftast mycket kritisk till orber på foto, det ska till saker utöver det ovanliga för att jag ens ska tänka tanken "orb".

Oftast är det damm.... Även om det är foton tagna samma dag i samma rum så är det inte nåt påtagligt. Om det är t ex 10 kort tagna inom samma minut eller under väldigt kort tid, med samma förutsättningar, och det uppträder orber på ett fåtal av de korten men inte på de andra, då kan man börja fundera.

Orber som uppträder där inte blixt är använd är också nåt jag kan ägna en extra tanke åt, eller om de uppträder konstigt, som t ex bara på ett enda ställe på en bildserie, eller om de uppträder i t ex samlad klump på en bildserie, men ändå är stilla på samma ställe på alla bilderna...

Jag tror helt på att man kan fotografera äkta orber, energislöjor och andar och energier... men ett vanligt foto i ett hem, särskilt i ett sovrum, där det finns en hel del partiklar i luften från sängkläderna, då får det vara nåt spektakulärt.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Trollet Ludenben

orber är bara damm som folk vill ha till nåt övernaturligt. En kamera reflekterar mycket ljus och det kan bli lustiga saker på bilderna. Svårare än så är det inte.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • foreverblue
    Teskedsmamman skrev 2009-12-17 22:16:43 följande:
    Jag är oftast mycket kritisk till orber på foto, det ska till saker utöver det ovanliga för att jag ens ska tänka tanken "orb". Oftast är det damm.... Även om det är foton tagna samma dag i samma rum så är det inte nåt påtagligt. Om det är t ex 10 kort tagna inom samma minut eller under väldigt kort tid, med samma förutsättningar, och det uppträder orber på ett fåtal av de korten men inte på de andra, då kan man börja fundera.
    Eftersom dammkorn eller små partiklar kan röra sig med höga hastigheter tex pga drag är det inte säkert att de kommer att reflektera lika mycket ljus även om korten är tagna med en sekunds mellanrum. Man behöver alltså inte börja kila sig i huvudet bara för att ett dammkorn inte uppträder på två foton tagna direkt efter varandra.
    Teskedsmamman skrev 2009-12-17 22:16:43 följande:
    Orber som uppträder där inte blixt är använd är också nåt jag kan ägna en extra tanke åt, eller om de uppträder konstigt, som t ex bara på ett enda ställe på en bildserie, eller om de uppträder i t ex samlad klump på en bildserie, men ändå är stilla på samma ställe på alla bilderna...
    Kameror är oftast bra på att återge bilder, men ljus från speciella vinklar kan ge upphov till artefakter som till exempel linsöverstrålning. Detta är dock inte på något sätt "övernaturligt".
  • nilla 1972

ja tror absolut på övernaturliga ting. men orber nä vet i f-n. sök på dt... ljuspartiklar. ps ja har tagit kort på en spök häst + ett hus..... hehe det blev sk. överexponering. orber nä det är nog bara påhitt. har sett och kännt närvaro av andar etc.

Svar på tråden orber, vad är det?