• datub

Tjejer ,Hur ska en man uppvakta er ??

Jag undrar hur ni tjejer gillar,
    Hur ska en man kunna visa sitt intresse för er?
    Är det okej, med komplimanger?
    Är det okej, med dikter?
    Är det okej, med blommor ?

Vad ska en man göra eller uppför sig så han inte ge bort sig ?

• Svar på tråden Tjejer ,Hur ska en man uppvakta er ??
  • Något bra

Tror tjejer gillar att bli sedda. Ställ frågor. Lyssna på vad hon säger. Prata vidare om sånt som ligger henne nära. Förhoppningsvis visar det sig att ni har några gemensamma intressen och får till ett roligt och intressant samtal. Se henne i ögonen. Var närvarande. Ganska basic. Du kan gärna vara lite rolig. Det gör inget. Skratta också om hon är rolig. En komplimang, en intelligent komplimang, sitter inte i vägen. Efter ett tag.

Visar det sig att du har kul ihop med henne har hon förmodligen kul ihop med dig. Sedan går du vidare utifrån vad som händer. Kanske ni pratat om något som du kan ta upp. Kanske hon säger att hon gillar ngt visst godis. Lägg det på minnet och ha det med dig nästa date. Inte som present mer som en påse godis som är din och du bjuder henne på vid lämpligt tillfälle. Lägg öht saker på minnet. Platser hon säger att hon tycker om osv osv. Lägg ut någon krok själv också och se om hon nappar. Kanske ni bägge har godispåsar med er med den andres favvogodis i. DET är ett bra tecken.

Vänta med poesi och blommor till hon är rejält intresserad. Fyller hon år är det OK med blommor direkt. Poesi blir bra när hon är hooked. Det blir hon om du följer planen ovan.

Lycka till med kärleken.

mvh
    kärleksdoktorn

• datub

Du är en klok människa,
    Jag vill tacka för ditt svar,

Finns det andra kommentar?

• Stårschan

Eftersom vi alla är olika så finns det inget generellt svar. Komplimanger och poesi funkar självklart på en del, samtidigt som andra skulle få kräkreflexer av poesi. 'Något bra' har helt rätt i att mycket handlar om att vara uppmärksam. Du vinner inget på att göra för stort våld på dig. Förändra inte din personlighet för att vara "rätt". Läs absolut inga dikter om det inte ligger för dig. Undvik å andra sidan inte att läsa dikter om de är en viktig del av den du är. Komplimanger gör sig bäst när man känner att det ligger ärlighet bakom. Det är svårt att sätta fingret på vad det är, men en del saker som är menat som komplimanger känns bara sliskiga och motverkar sitt syfte.

Ett "Jag tycker att du är en så himla fin tjej..." följt av djuptitt i ögonen är mycket svårare att ta emot om man inte känner sig redo, än ett glatt och ärligt menat "Jag trivs så himla bra i ditt sällskap. Det är kul att göra saker med dig! Skulle du ha lust att följa med mig på..."

Uppvakta inte. Var en vän.

Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • datub

Hur vet man en tjej är intresserad ?

• Ilves

Hon ler med ögonen åt dig, hon tar gärna i dig. Hon skrattar med dig. Hon föreslår saker ni ska göra i hop ex, en middag. Det kan man ju göra med sina vänner men med dig kanske hon föredrar ett lugnare och finare ställe. Hon skickar dig små sms. Ger dig komplimanger för hur du till ex har håret den dagen eller liknande.

• amanda02
    datub skrev 2009-12-17 22:08:46 följande:
    Jag undrar hur ni tjejer gillar,Hur ska en man kunna visa sitt intresse för er?Är det okej, med komplimanger?Är det okej, med dikter?Är det okej, med blommor ?Vad ska en man göra eller uppför sig så han inte ge bort sig ?
    Jag fick som en överaskning en romantisk present av min kille, helt oväntat och utan någon egentlig anledning. Den kom per post. Gillar.
  • enny signatur
    datub skrev 2009-12-17 22:08:46 följande:
    Jag undrar hur ni tjejer gillar, Hur ska en man kunna visa sitt intresse för er? Är det okej, med komplimanger? Är det okej, med dikter? Är det okej, med blommor ? Vad ska en man göra eller uppför sig så han inte ge bort sig ?
    beror på av vem. 
    Komplimanger är ju trevligt men frågan är vad som är meningen med dem dvs vart man vill att det ska leda. Jag blir ju glad av komplimanger men jag ser de just som det, inget mer.
    Dikter, tja.. ehh inte min grej men detär väl fint. Blommor är ju ränt för att vara romantiskt.
    Jag struntar blankt i om det är en man eller kvinna så det ignorerar jag, ärlighet emn på något trevligt sätt.Blommor och en lapp med ren ärlighet, perfekt.
  • datub

Nu ska jag inte generalisera tjejer /kvinnor i helheten.

Ibland,när jag säger till en tjej, du är söt, eller, du är vacker snygg, eller du är en fin människa,då menar jag vad jag tycker,om denne tjejens utssende och som person,
    Men jag tror ofta misstolkas det,tror de att jag är ute efter mera  ( sex, relation, m.m )
    Om denne tjejen jobbar eller studerar på samma ställe,då är det kört.

jag ha hört många gånger av kvinnor, att Svenska tjejer är inte vanna att höra komplimang,och få pressent. Sedan är så många tjejer vill bli behandlat lika som oss killar.
    Ofta de signal som tjejer sänder, vet man inte vad det är,och hur ska man tackla det.det skapas lite förrvirring hos oss killar.
    Därefter killar bli ifrågasatt, varför de inte vissar sina känslor.

Jag är en romantisk kille,jag har varit kär ett par ggr.och tack vara den tiden jag skrev många dikter ,och tack vara kärleken,jag blev poet och gav ut även en bok.

• Paino

Och killen ska alltid uppvakta tjejen?
    En jag känner är intresserad och hon sa att hon är traditionell, vill bli uppvaktad. Jag frågade om killen ska göra allt jobb? Ja, jag är brudig, svarade hon.
    Hon har hintat flera ggr att hon vill ses, föreslagit saker. Jag har sagt ja, men av olika anledningar har det inte blivit av än. Jag har sagt ja till hennes förslag, men inte varit drivande själv.
    Med min historia (aldrig haft tjej) och alltid fått nobben när jag försökt och ansträngt mig, uppvaktat som det så fint heter, så har jag blivit trött.
    Sen är jag inte heller 100 på att det skulle bli ett bra förhållande med den här tjejen.
    Det är ju bekvämt för tjejer att förvänta sig bli uppvaktade. Då slipper de göra det själva, och riskera att få nej och känna sig värdelösa.
    Det pratas om jämställdhet, inom alla möjliga områden. Förutom DET. 
    Amazing Tyst

• Paino

Jag uppvaktade en tjej i TRE år, men fick mest skit tillbaka. Gjorde saker åt henne, var ett stöd när hon mådde dåligt. Hon höll mig på halster och försäkrade mig om att nästa gång kan vi ses, sen fick hon förhinder på nytt. Och sen berättade hon om andra killar hon träffat istället. Att de hade sex osv.
    Att jag hängde kvar runt henne är mitt eget fel, jag var en idiot.
    Men det har nog gjort att jag fått en snedvriden syn på förhållanden. Jag känner mig avig när jag hör att killen ska uppvakta. Sen då? Man ska fortsätta och anstränga sig för tjejen, men inte få nåt tillbaka? Så kan det väl ändå inte vara.

• audio

Vara sig själva.
    Klumpiga gester och dikter är bara charmigt.

• Paino

Jag träffade en tjej jag pratat med länge via nätet. Vi hade trevligt och jag kan tänka mig att ses igen. Men vet inte hur hon känner. Var ett stort steg för mig som inte haft en dejt på flera år. Jag märker att vår kontakt online sen dess har blivit svalare. Hon skriver inte ofta själv längre. Om det beror på att hon blev besviken, eller vill att jag ska visa mer intresse, uppvakta, det vet jag inte.

• Paino

För mig har det varit så att när jag visat en tjej intresse, då går det åt helvete. Därför är det inte så konstigt att man inte känner för att vara "på".

• Jonapaloma
    Paino skrev 2015-12-22 08:32:24 följande:

Jag träffade en tjej jag pratat med länge via nätet. Vi hade trevligt och jag kan tänka mig att ses igen. Men vet inte hur hon känner. Var ett stort steg för mig som inte haft en dejt på flera år. Jag märker att vår kontakt online sen dess har blivit svalare. Hon skriver inte ofta själv längre. Om det beror på att hon blev besviken, eller vill att jag ska visa mer intresse, uppvakta, det vet jag inte.

Min erfarenhet. Visar en tjej så lite så är hon inte värd att lägga mer tid på. Är tjejen sån att hon följer de vanliga mallarna om att killarna ska ta kontakt så går en sån tjej bort. Men alla är olika.
  • Teddis
    Paino skrev 2015-02-14 07:37:18 följande:

Och killen ska alltid uppvakta tjejen?

En jag känner är intresserad och hon sa att hon är traditionell, vill bli uppvaktad. Jag frågade om killen ska göra allt jobb? Ja, jag är brudig, svarade hon.

Hon har hintat flera ggr att hon vill ses, föreslagit saker. Jag har sagt ja, men av olika anledningar har det inte blivit av än. Jag har sagt ja till hennes förslag, men inte varit drivande själv.

Med min historia (aldrig haft tjej) och alltid fått nobben när jag försökt och ansträngt mig, uppvaktat som det så fint heter, så har jag blivit trött.

Sen är jag inte heller 100 på att det skulle bli ett bra förhållande med den här tjejen.

Det är ju bekvämt för tjejer att förvänta sig bli uppvaktade. Då slipper de göra det själva, och riskera att få nej och känna sig värdelösa.

Det pratas om jämställdhet, inom alla möjliga områden. Förutom DET. 

Amazing 

Män tjänar bättre än kvinnor generellt/tar större del av hushållsarbetet samt jobbar... Tjejer har fler preventivmedel med massa biverkningar/blir straffade om de tar plats, så kom igen, bjud till, det är hon värd
  • Teddis

Jag bjöd en kille på middag! Han skickade blommor efter det. Det var fint. När hon bjuder/gör något för dig/bjud då till!

• Teddis

Komplimanger, ja!! få henne att blomma... Men känn av också, om hon är konkret med att hon gillar dig. Hon talar inte i gåtor/finns inget mellan raderna.

• Dodde

Jag bjöd ut en tjej på middag en kväll.

Det var jättetrevligt och vi satt på restaurangen i nästan 3 timmar.

Jag kände att ju mera tid vi fick med varandra desto mer intresserad verkade hon bli.

Hon började sitta och pilla med håret genom att virvla det runt fingret, hon kollade mig hela tiden djupt in i ögonen och log, hon skrattade åt saker jag sa men som inte var roliga, hon berättade att hon gillar att prata med mig eftersom det verkar som om jag lyssnar och bryr mig, hon sa även att hon känner att hon kan berätta sina åsikter för mig utan att jag ser ner på henne.

Och när vi skulle gå från restaurangen så gick hon väldigt nära mig. Som om hon gick in i mig med flit.

Några dagar efter middagen berättade en vän till mig stt han hade snackat med två tjejkompisar till tjejen som jag bjöd ut. De hade sagt att det är synd att det inte finns fler killar som mig.

Är detta tecken på intresse?

några veckor innan berättade jag att jag gillar henne. Hon svarade med att hon vanligtvis inte brukar trivas i förhållanden eftersom hon har haft 2 taskiga förhållanden innan.

Men hon hoppades att vi kunde vara vänner.

Men allt kändes så bra på middagen så jag vet inte hur jag ska hantera situationen.

Hon verkar inte va intresserad när vi skriver med varandra på mobilen. Det kan ta flera timmar innan hon svarar.

Ska jag kanske avvakta lite och ge henne lite utrymme?

• hemlig mamma

Jag skulle säga att det är olika för alla personer. En del vill ha blommor och choklad eller andra gåvor. En del vill ha uppskattning och gillande om hur man ser ut, vad man har gjort osv. En del vill att man gör saker för dem: håller upp dörren, bär väskan, dammsugar eller gör andra praktiska saker. En del vill att man sitter ner/promenerar/ liknande, och pratar om dagen, minnen och kanske framför allt vad man tycker, tänker och känner och upplever saker. En del vill ha närhet, kramar, pussar, hålla handen, (sex om man har kommit så långt i relationen), klapp på kinden, osv. För några är det lite olika av dessa saker.

Fråga den du dejtar eller är i hop hur hon skulle vilja bli uppvaktad. Och lär dig hennes "dialekt". På samma sätt som du får berätta för henne hur du vill bli uppvaktad.

• hemlig mamma

Ps. Boktips: "Upptäck kärlekens fem språk" av Gary Chapman utgiven på Marcus förlag.

Svar på tråden Tjejer ,Hur ska en man uppvakta er ??