• Anonym (Flisan)

Kan mensen försvinna när man har kopparspiral?

Jag ska göra en lång historia hyffsat kort.

Jag har hållit på och krånglat med preventivmedel i 1,5 år ungefär. Bytt från hormonspiral till p-ring, mini-piller (Cerazette) och nu har jag haft kopparspiral i några månader. Med hormonspiralen så hade jag väl knappt mens. P-ring och Cerazette så kom mensen som en klocka. När jag började med kopparspiralen så hade jag mens var tredje vecka den första tiden. Alltså de fyra första gångerna och därefter så fick jag ganska precis med fyra veckors mellanrum.

Sambon har inte känt av spiralen alls förrän nu för några veckor sen. Vi har inte haft så jättemycket sex sen dess men det är klart att det har hänt. Jag borde ha fått min mens i Tisdags men det har inte kommit någon än. Hur lång tid ska jag gå innan jag bör testa mig? Kan mensen försvinna med kopparspiralen? Har inte hört något om det men min barnmorsk är en av de mest inkompetenta människorna jag har stött på så det är inte värt att fråga henne heller. Kvinnokliniken har fullt upp med andra dumma frågor så jag tänkte passa på att fråga här.

Jag ska testa mig om jag inte får tillbaka min mens men just nu avvaktar jag för det känns bara dumt att test mig än.

• Svar på tråden Kan mensen försvinna när man har kopparspiral?
  • Anonym

jag har kopparspiral o har haft de i fem månader cirka, och jag har ingen mens alls :)

• Anonym (trebarnsmamma)

Jag hade kopparspiral och fick MER mens. Niagarafallet de första månaderna. Såvitt jag vet är det så det är för majoriteten. Min kopparspiral följde dessutom med ut under en intensiv mensblödning utan att jag märkte det. Och sedan blev jag gravid, oplanerat.
    Numera har jag en hormonspiral och har nästan ingen mens alls.
    Så jag skulle säga Nej, enligt min erfarenhet så försvinner inte mensen med kopparspiral.

• Anonym (Flisan)

Är ju inte illa om mensen försvinner med den här spiralen också. Att den kunde göra det med hormonspiralen visste jag men inte med denna.

Jag har fortfarande ingen mens och ett negativt gravtest. Har gått över med tre dagar nu. Väldigt ovanligt att jag gör det...

Jaja, man lär väl märka vad som händer. Lite störigt bara.

• Pink Muffin

Jag har kopparspiral och har då mens - och riklig dessutom. Jag har inte hört att mensen kunde försvinna av kopparspiral...!

♥♥♥ Signe 050204 ♥♥♥ Alfred 061108 ♥♥♥ Valter 080621 ♥♥♥
  • Anonym (Flisan)

Nä barnmorskan sa att mensen kunde bli mycket mycket mer än normalt. Jag har inte haft mer än vanligt, flera dagar kanske men då har det varit bra lite rosa flytningar och ingen fors. Min barnmorska är väl inte världens mest smarta och därför finns det ingen mening att fråga henne. Hon vet inte hur man läser av ett gravtest till exempel, bara det de själva använder. Hon är mysko faktiskt...

Jag har märkt att jag ofta har en ganska sen ägglossning, oftast veckan innan jag får min mens. Innebär det att jag skulle behöva vänta lite längre innan jag kan testa positivt?

• Anonym (Flisan)

Jag har fortfarande inte fått någon mens. Kan det vara något som är fel? Börjar det bli dags att ringa den idiotiska barnmorskan imorgon och fråga vad jag ska göra? Ska jag testa mig igen kanske nästa vecka. Då är det nog ungefär två veckor efter ägglossning skulle jag tro och man borde kunna se något om det är nå sånt. (Jag brukar ha ägglossning den tredje veckan och få mens den fjärde ungefär. Jag känner rätt tydligt av när jag har ägglossning.) Jag börjar bli orolig för att det kan vara något annat som spökar.

• Dr Mupp

Tja jag har en sprialbebis så om jag vore du så skulle jag testa. Mensen ska inte försvinna med kopparsprial. Om den gör det beror det i princip alltid på graviditet.

• Anonym (Livia)

Jag hade kopparspiral och blev gravid oplanerat. Inget fel hittades på spiralen, utan det kan visst bli så för endel.
    Så testa dig!

• Anonym (Flisan)

Jag testade mig nu i Fredags (tror jag att de var) och resultatet var negativt. Jag har fortfarande ingen mens. Lite rosa flytningar dock då och då precis som när jag var gravid för åtta år sen. Jag känner mig inte gravid men det gjorde jag väl inte då heller. Det kom inte förrän senare.

Jag får avvakta lite och testa mig igen. Sjukt egentligen att det är så många som blir gravida på kopparspiral trots att den verkar sitta som den ska. Jag gillar spiralen i övrigt och särskilt eftersom den är utan hormoner då jag blir dum i huvudet av hormoner. Ännu bättre att den är gratis liksom. Jag har inte blivit gravid på något annat preventivmedel och jag har ju testat en del olika så jag trodde att det här skulle vara lika säkert. Min knäppa barnmorska sa ju att den här är lika säker som allt annat... Hon verkar inte ha alla hästar hemma om det är så många som blir gravida på den. Eller så försöker de mörka antalet spiralbebisar av någon anledning.

• Dr Mupp

Anonym (Flisan) skrev 2009-12-20 12:32:13 följande:

Jag testade mig nu i Fredags (tror jag att de var) och resultatet var negativt. Jag har fortfarande ingen mens. Lite rosa flytningar dock då och då precis som när jag var gravid för åtta år sen. Jag känner mig inte gravid men det gjorde jag väl inte då heller. Det kom inte förrän senare. Jag får avvakta lite och testa mig igen. Sjukt egentligen att det är så många som blir gravida på kopparspiral trots att den verkar sitta som den ska. Jag gillar spiralen i övrigt och särskilt eftersom den är utan hormoner då jag blir dum i huvudet av hormoner. Ännu bättre att den är gratis liksom. Jag har inte blivit gravid på något annat preventivmedel och jag har ju testat en del olika så jag trodde att det här skulle vara lika säkert. Min knäppa barnmorska sa ju att den här är lika säker som allt annat... Hon verkar inte ha alla hästar hemma om det är så många som blir gravida på den. Eller så försöker de mörka antalet spiralbebisar av någon anledning.
    Säkerheten ligger på 94-99% beroende på vilka faktorer man tar med.
    Sitter spiralen rätt så är säkerheten 99%, men eftersom spiraler kan stötas ut eller sitta fel så sänks säkerheten.
Svar på tråden Kan mensen försvinna när man har kopparspiral?