• EmmAhh

Vid vilken ålder kan barn göra olika sysslor?

Vid vilken ålder tycker ni att barn t.ex. ska plocka i rummet själv, plocka undan sin tallrik efter maten, ställa in tallrikar i diskmaskin, dammsuga och dammtorka sitt eget rum, gå ut med sopor (om det är rätt nära) m.m.? Kom gärna på fler sysslor.

• Svar på tråden Vid vilken ålder kan barn göra olika sysslor?
  • Teskedsmamman

Mina killar är 6, 4 och 2½ år gamla...

De städar sitt lekrum själva, älskar att hjälpa till och dammsuga och torka golven, de hjälps åt att tömma diskmaskinen (en står på stol och ställer in i skåpen, nästa langar från maskinen och 2½-åringen ställer det han kommer åt på de mest roliga ställen )

De ställer in efter sig i diskmaskinen efter maten, de kan gå ut med sopor, vi har soptunnan precis utanför ytterdörren, de behöver inte ta på sig skorna ens. De dukar bordet och plockar fram det som ska ut från kylskpået vid matdags...

Det är mera men det är det som jag kommer på nu...

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Hädvigg

Min son är 4. Han plockar undan sina leksaker varje kväll, dukar bordet, plockar undan glas och tallrik efter sig, är ansvarig för skohyllan och vill gärna torka damm när vi städar.

• Hannah76

Mina barn har hjälp till från början, med det de har kunnat efter ålder. Inte för att det är så mycket hjälp i början.. = ) Men då blir det någon naturligt att hjälpas åt och hålla efter sina egna saker.

• mamma till lilla skrutt

Dottern som just fyllt 5 hjälper ibland till att skära / laga / lägga upp maten + baka.
    Hon dukar ibland ( men sällan ) bordet
    Det är jättesvårt att få henne att städa efter sig.
    Hon torkar upp om hon har spillt.
    Sonen som snart blir 2 år gillar att lägga in tvätt + hänga tvätt.
    Han vill sällan plocka undan sina leksaker, men om man tillsammans våldskraschar duplo i duplolådan eller liknande så går det.
    De får plocka / torka upp saker som de hällt ut med mening.
    Min man som snart är 40 år hjälper ibland till med disken, men det är omöjligt att få honom att städa upp efter sig. Han gillar inte att vika tvätt. Inte jag heller.

• Saskia

Vid 3-4 år kan nog de flesta det.

Svar på tråden Vid vilken ålder kan barn göra olika sysslor?