• froppen

Ni som äter som Anna Skipper förespråkar, jag har en massa frågor till er!

Har blivit intresserad av Anna Skippers matfilosofi efter att ha sett hennes program ibland("Du är vad du äter").
    Nu är jag intresserad av det för att det verkar vara nyttigt och inte bara för att tappa i vikt eller så.

Så, ni som äter efter denna filosofi, vad tycker ni?
    Är ni piggare och mår ni bättre?
    Blev det dyrare? Tänker mest på den där sojamjölken hon rekommenderar då(återkommer med frågor på det).
    Blev det krångligare att äta som hon förespråkar?
    Finns produkterna på närmsta affär eller är de svåra att få tag på?
    Ni som tränar hårt och regelbundet, orkar ni med det med hennes matvanor?
    Sover ni bättre på hennes mat?
    Varför valde ni hennes matvanor?
    Och vad blev effekten på eran vikt av det?

Sojamjölken, ja.......: Läste att 1 liter kostar 22:-, men att det blir billigare att göra egen på sojamjöl?
    Hur gör ni och hur funkar det som? Är det väldigt krångligt och tidskrävande att göra denna mjölken själv?
    Och går det att använda sojamjölk till precis allting som vanlig mjölk går att använda till, typ stuva makaroner i, göra pannkakssmet med, baka med, osv?
    Och varför anses sojamjölken bättre än vanlig mjölk?

Kanske glömt flera frågor i ämnet nu.
    Men skriv gärna, ni som valt att leva som hon förespråkar, hur ni lever med den maten som och hur ni upplever detta som!
    Tack på förhand

• Svar på tråden Ni som äter som Anna Skipper förespråkar, jag har en massa frågor till er!
  • froppen

Verkligen ingen Skipper-fan här?

• Ett Liv

Det hon förespråkar som inte framgår i programmet heter Ayurveda. Det är en flera tusen års läkekonst från indien. Finns dokumenterat 5000-6000 år sedan.
    Vad som inte heller visas i tv är att en annan person gör en konsultation på alla människor som är med eftersom vi inom ayurveda är olika uppbygda.
    Jag är själv snart färdig ayurveda-terapeut men lever inte helt fullt ut efter det (vilket ingen gör). Men det har hjälpt mig ENORMT under min graviditet.

Soja-mjölken är kanske dyrare än vanlig mjölk men linserna och bönerna är billigare än det röda köttet Så det jämnar nog ut sig en hel del.
    För mig har ayurveda förändrat mitt liv till det positiva och det är därför jag har bestämt mig för att bli ayurveda-terapeut.

• froppen

Ett Liv skrev 2009-12-18 04:01:03 följande:

Det hon förespråkar som inte framgår i programmet heter Ayurveda. Det är en flera tusen års läkekonst från indien. Finns dokumenterat 5000-6000 år sedan. Vad som inte heller visas i tv är att en annan person gör en konsultation på alla människor som är med eftersom vi inom ayurveda är olika uppbygda. Jag är själv snart färdig ayurveda-terapeut men lever inte helt fullt ut efter det (vilket ingen gör). Men det har hjälpt mig ENORMT under min graviditet. Soja-mjölken är kanske dyrare än vanlig mjölk men linserna och bönerna är billigare än det röda köttet Så det jämnar nog ut sig en hel del. För mig har ayurveda förändrat mitt liv till det positiva och det är därför jag har bestämt mig för att bli ayurveda-terapeut.
    Aha! På så vis.
    Sökte på det och hittade. Låter intressant.
    Och som du skriver så jämnar det ut sig mellan köttet och linserna där.
    Men väl värt att prova denna kosten i alla fall och se hur man mår av den.
    Tack för ditt svar
  • pluvdo

En liten fundering dock... Om det nu är så nyttigt att leva som Anna Skipper och för all del den brittiska motsvarigheten, varför ser de båda då ut att vara mycket äldre än de är?

• froppen
    pluvdo skrev 2009-12-18 04:12:01 följande:
    En liten fundering dock... Om det nu är så nyttigt att leva som Anna Skipper och för all del den brittiska motsvarigheten, varför ser de båda då ut att vara mycket äldre än de är?
    Det är du inte ensam om att tänka, för jag har gjort det själv.
    Faktum är att jag trodde Anna var 50+ bara för att upptäcka att hon var långt yngre än så!
    Och i veckan som var så såg jag också hennes bara armar........låg ett lager av löst skinn i flera veck precis där vid överarmen och som hennes klänningsärm slutade, samma slags lösa lager av skinn som man bara ser på personer som rasat väldigt snabbt i vikt.
    Eller som går på svältkost(såg samma på Lili i Lili och Susie, hon hade en massa löst skinn hängandes under armarna och hon ser ju anorektisk ut).

Din undran är faktiskt intressant och jag har den själv........Anna ser verkligen mycket, mycket äldre ut än hon är. Född 1968 men ser MINST 10 år äldre ut.
    Varför då?
  • Ett Liv
    froppen skrev 2009-12-18 04:22:31 följande:
    Det är du inte ensam om att tänka, för jag har gjort det själv. Faktum är att jag trodde Anna var 50+ bara för att upptäcka att hon var långt yngre än så! Och i veckan som var så såg jag också hennes bara armar........låg ett lager av löst skinn i flera veck precis där vid överarmen och som hennes klänningsärm slutade, samma slags lösa lager av skinn som man bara ser på personer som rasat väldigt snabbt i vikt. Eller som går på svältkost(såg samma på Lili i Lili och Susie, hon hade en massa löst skinn hängandes under armarna och hon ser ju anorektisk ut). Din undran är faktiskt intressant och jag har den själv........Anna ser verkligen mycket, mycket äldre ut än hon är. Född 1968 men ser MINST 10 år äldre ut. Varför då?
    De flesta människorna som börjar plugga till ayurveda terapeut har varit med om någonting. Det finns alltså oftast en djupare anledning till att man intresserar sig av ämnet än att man är intresserad av enkel hälsa. De flesta har alltså blivit hjälpta av ayurveda. ALLA som jag har gått utbildning med har sin historia. Vissa ser yngre ut än vad de är och andra ser äldre ut. Beroende på vad de varit med om.
    Hopplösa fall enligt läkarna men enligt ayurveda går det ställa tillrätta eller åt minstånde lindra, och mycket utan mediciner som bara ger en massa biverkningar.
    Sen om det stämmer på anna skipper det vet jag inte.
  • pluvdo
    Det är du inte ensam om att tänka, för jag har gjort det själv. Faktum är att jag trodde Anna var 50+ bara för att upptäcka att hon var långt yngre än så! Och i veckan som var så såg jag också hennes bara armar........låg ett lager av löst skinn i flera veck precis där vid överarmen och som hennes klänningsärm slutade, samma slags lösa lager av skinn som man bara ser på personer som rasat väldigt snabbt i vikt. Eller som går på svältkost(såg samma på Lili i Lili och Susie, hon hade en massa löst skinn hängandes under armarna och hon ser ju anorektisk ut). Din undran är faktiskt intressant och jag har den själv........Anna ser verkligen mycket, mycket äldre ut än hon är. Född 1968 men ser MINST 10 år äldre ut. Varför då?
    precis... om hon nu lever så nyttigt...
  • pluvdo
    Man kunde ju tänka då att hon kanske varit överviktig och sedan använt den där tekniken för att gå ner och att det är därför hon brinner så för att lära ut den nu...

Men på hennes hemsida står det "20 års erfarenhet som kost- och näringsexpert" så då sprack den teorin.
  • Ett Liv
    pluvdo skrev 2009-12-18 04:50:46 följande:
    Man kunde ju tänka då att hon kanske varit överviktig och sedan använt den där tekniken för att gå ner och att det är därför hon brinner så för att lära ut den nu... Men på hennes hemsida står det "20 års erfarenhet som kost- och näringsexpert" så då sprack den teorin.
    Men det har nog inte varit inom ayurveda då. Jag vet att för ca 2år sedan hade hon gått 5 steg i utbildningen, jag vet inte hur många hon har gått nu men hon borde vara färdig. Färdig är man efter 10 steg.
    Endel näringsexperter kan ju bli överviktiga också. Om man ser på den traditionella svenska dietist varianten i alla fall, de har inte alls lika stor koll på vad olika örter, frukter och grönsaker faktiskt gör i kroppen som en ayurveda-terapeut har. (oftast, inte alltst)
  • Ett Liv

Just eftersom ayurveda ser till den enskilde personen behov osv.

Vanliga dietister som utbildas på universitet i sverige ser alla människor likadana, vilket vi inte är. Där med behöver vi olika saker för att må bra, vara friska och pigga.

• pluvdo

Okej, jag tycker i alla fall det är konstigt att hon ser så gammal ut.

• Ett Liv

Men så är det ju med alla människor.. en del ser äldre ut och en del ser yngre ut.
    Är det konstigt om en vanlig läkare blir sjuk?
    Är det konstigt om en ekonom får slut pengar?

Dessutom så föds vi med vårt utseende, vi kan påverka det, men vi kan inte ändra det helt.
    Sen ser man ju att hon solar solarium (ganska mycket) Och det om något gör ju så att huden åldras för snabbt och tappar vitalitet och spänst.

• pluvdo

Jojo, alla är olika osv, men programledaren i You are what you eat/UK ser ju också äldre ut än hon är...

• Ett Liv

Jag vet inte hur gammal Gillian är?

• Ett Liv

okej, jag hade gissat på 45 om jag utgår ifrån ansiktet. Det är väl kroppen du tänker på då? Hon har väl någon slags skolios osv? det har ju knappast med ålder att göra.

• Ett Liv

Jaha, det har jag inte lagt märke till. Men smala människor blir ju rynkigare än människor med mera underhudsfett så det har ju sina förklaringar i sånt fall.

Svar på tråden Ni som äter som Anna Skipper förespråkar, jag har en massa frågor till er!