• Vilja81

6-månaders som nu sover oroligt, skriker/gråter flera gånger per natt???

Har en 6 månaders tjej som senaste tiden har börjat sov oroligt. Hon är också omöjlig att söva i egen säng utan måste bäras/vyssas till sömns. Vad har hänt?

Hon är pigg och glad på dagarna så jag tror inte hon är olycklig på något sätt men fattar inte varför hon börjat med detta krångel.

20-tiden somnar hon för natten efter 150ml ersättning/välling 50/50
    24-tiden får hon 120ml ersättning i sömnen
    04-tiden mat igen
    06-tiden vaknar hon för att få ny blöja o leka lite, sover sen igen 1-2tim

Mellan dessa tider så vaknar hon ca 1gång/tim och skriker/gråter i sömnen, tar nappen efter någon minut och "somnar om".

Vi har testat att han henne emellan oss några nätter för att se om det hjälper och visst hon skriker/gråter inte lika frekvent men hon sover ändå oroligt och flaxar och vänder å vrider sig hela tiden.

Vad är det som händer?

Snälla, finns det någon som har några tips???

• Svar på tråden 6-månaders som nu sover oroligt, skriker/gråter flera gånger per natt???
  • Erika Ö

Min dotter är precis likadan.. tror det händer nåt med sömnen runt 6 månader. Jag vet inte om dom har börjat drömma eller nåt. När min dotter vaknar så är det oftast bara för att kolla så att nån är där, det är precis som om hon vore rädd för nåt.

Ibland får vi stoppa i nappen men oftast räcker med bara med att jag sätter mig bredvid sängen och viskar nåt så att hon hör att jag är där, då somnar hon om. Men försök se till så hon somnar i sängen själv. Jag har hört att dom kan bli rädda om dom läggs ner i sängen sovandes för då får dom en chock när dom vaknar och dom är själva.

Vi ger aldrig mat på natten heller även om hon vaknar, skulle hon vara hungrig så skulle hon nog tala om det. Det räcker med nappen eller bara några viskande ord så somnar hon om.

Men jag tror bara det är en period dom går igenom.

• Fru T

Det är vanligt att dom runt den åldern börjar drömma mardrömmar, min nu 6 månaders började för ca en månad sen. hon har fått sova en period mellan oss nu då hon inte kunde sova i sin säng å vaknade så fort en annan lyckats somna, mellan oss sov hon bättre! Nu har hon börjat sova i sin säng igen å vaknar bara en gång mitt i natten..
    Det kan hålla i sig olika länge på olika barn.

min tös äter gröt vid 18-19 sen får hon busa lite å sen går hon å lägger sig vid 20 å då med en flaska 190 ml ersättning/välling (vad det kan skilja sig per portion) sen får hon 180 ml ersättning (i sömnen) när vi går å lägger oss runt 23 tiden. Sen sover hon vidare utan mat till 7 då hon får 180 ml ersättning å då ja tycks ha en morgontrött liten tös så sover hon oftast vidare till 10 tiden

• Vilja81

Skönt att höra att hon inte är ensam om sin "oro" men fasen det är jobbigt och det känns som varken hon eller vi får någon kvalitetssömn just nu.

Vi har försökt få henne att somna själv men hon bara flaxar som en galning och blir till slut jätte ledsen men vi få kanske hålla ut. Vi försöker ligga / sitta brevid henne och hålla om henne så sängen inte känns så stor men det hjälper inte.

Gällande mat nattetid så säger BVC att hon inte behöver något efter 23 men vi tänkte att det kanske löser sig av sig självt när hon inte längre bara får 50/50 välling/ersättning utan full portion välling. Vi har även försökt öka portionerna men hon tar aldrig mer än 150ml.

• Miss Julie

Vid 26 veckors ålder ungefär kommer dom små till en utveckligsfas som gör att dom kan sova oroligt och äta dåligt.
    Min dotter är också så nu. Men förhoppningsvis så kommer det gå över om nägra veckor..

• Rocktroll

Min lilla är också sån och var vart i ca 1 mån. Hon blir 8 mån nästa vecka. Jag har nog inte sovit mer än max 1 timme i sträck på evigheter känns det som. Innan sov hon jättebra...mellan 22-10 men nu vaknar hon minst en gång på natten och vill ha flaska, skriker i sömnen och vrider och vänder på sig.

Svar på tråden 6-månaders som nu sover oroligt, skriker/gråter flera gånger per natt???