• Gunnell

Ni som har pco och partner med nedsatt spermiekvalité - vad fick ni för hjälp?

Jag har pco, sällan egen äl och jag har fått pergo 6 gånger. Samtidigt har min sambo lämnat prover och det har visat sig att han har nedsatt spermiekvalité. Vad tror ni händer nu? Vi ska dit efter jul och nyår men jag måste ju spekulera lite.

• Svar på tråden Ni som har pco och partner med nedsatt spermiekvalité - vad fick ni för hjälp?
  • Mimmie79

Hej hej!

Jag har också en man som har sämre spermiekvalitét...
    I veckan ställde vi oss i kö för ivf i Linköping.

Vad sa dom till er, hur skulle ni gå vidare?

• Gunnell

Hej!
    Vi har inte varit där än. Vi ska dit den 7:e januari. Ni fick alltså gå direkt till ivf? Jag har ju ätit 6 kurer pergo redan. Vad sa dom till er? Är det bara ivf som gäller? Är det något "fel" på dig?

Hur går det till när man "ställer sig i kö"? Är det gyn som skickar en remiss till landstinget? Vi har privat gyn men man vill ju helst inte betala ivf själv...

• Mimmie79

Hej igen!

Vi var hos en privat klinik först. För att komma dit fick vi vänta ca 3 månader.
    När vi väl kom dit gjordes en massa prover och vi fick vänta ytterligare några månader på provsvaren.
    Svaret visade att mannen hade mycket dåliga spermier, inget fel på mig.
    I veckan som varit skickas remiss till Lindköping och förhoppningsvis kommer vi komma igång med en behandling inom 3 månader eftersom vårdgarantin är det?!?
    Det fans bara ivf som altenativ för oss eftersom det är så dålig kvalitét på spermierna. Chansen att bli gravid på egen hand var inte så stor

• Jonzonskan

Vi fick hjälp via icsf (ivf fast man injecerar spermierna i äggen).

Vi fick prova pergo några gånger sedan var det bara att ställa sig i kö för ivf/icsf. Nu är vi stolta föräldrar till en sexåring och en tvååring. Så det finns hopp!

Det är en fördel att ha pco när man gör ivf eftersom man ofta har bra kvalitet på äggen. Dessutom bra kvalité högre upp i åldern också. De kan göra icsf även vid väldigt dålig kvalité på spermierna.

Kram och lycka till alla kämparsystrar!

• Gunnell

Tack för svaren!
    Är det ingen som fick prova inseminering först?

Svar på tråden Ni som har pco och partner med nedsatt spermiekvalité - vad fick ni för hjälp?