• Anonym (OndCirkel)

Att leva i ett psykiskt påfrestande förhållande

Behöver skriva av mig lite........men även komma i kontakt med andra som befinner sig i samma situation.

Bråk???..aldrig kul??..Gamla minnen väcktes till liv???minnen som man inte vill kännas vid??..vill inte hamna där igen????.vet inte hur jag ska tänka?..vet inte vad jag ska göra???? Jag har länge levt i en ond cirkel ??.trodde jag kommit ur den men igår hände något som fick mig att tveka??det har varit bra ??..lovar???.men skitet som man släpar med sig i bagget är inte bra???..igår kom det fram lite och ????.?deja vu?????..

Om en person en gång tappat respekten för dig????och släppt alla gränser??.tror Du att detta kan bli ogjort?? Kan inte tänka klart ?????.det gör ont???kan inte andas?..

Att leva med någon som inte tycker om ens innersta?.. ens kärna det som man är född till??.. och gör allt för att påverka?..och ändra den???.är det kärlek?
    Om ja??.varför mår man dåligt när detta sker?
    Jag känner mig elak för att jag inte är den han vill att jag ska vara???..sjukt???som om jag av ren elakhet vägrar vara en annan person???en person som han vill att jag ska vara????.jag är elak och TRÖG i dubbelbemärkelse *suck*

Han är en bra kille på alla sätt och vis MEN han har vissa krav på mig som jag inte kan uppfylla???känner mig som den trögaste äckligaste varelsen på jorden??..noll självförtroende???.men det är ändå ?bra? mellan oss nu?..de senaste 2 åren har det varit BRA??..men igår blev jag tveksam.

FÖRR befann jag mig i ett helvetiskt tillstånd till följd av vår relation.

Ja där har jag varit och på ett sätt är jag kanske fortfarande där???.jag är vilsen och förvirrad när det gäller vårt förhållande???om jag observerar vissa saker utifrån ?som tredje person? då ser jag felen men när jag är i det då tänker jag annorlunda och handlar/beter mig fel???.eller kanske inte fel men jag mår dåligt ähhhh fan fan

Han säger till mig --- ?Du måste bli mer???då måste offra???du måste göra???.Du måste tänka???Du måste?????
    Massa omöjliga måsten????.och om jag inte vet HUR då är jag TRÖG??.alltid trög och elak???. Att bli anklagad för saker och ting att få höra saker som gör ont då vill man gärna försvara sig???.men det tål han inte han vill att jag ska vara tyst och ta emot??.hatar när han gör så.

Han ska alltid ha 100% övertag, styra och ställa bestämma *suck* och när det händer något då är det alltid mitt fel oavsett vad som sker??????.ska ge ett exempel på detta ?---------->

?Det är MITT fel att han kallar mig fitta, hora och andra förnedrande ord??.Det är MITT fel att han har slagit mig? När jag inte ger honom det han vill ha på ett mentalt och fysiskt plan DÅ gör jag honom illa??.jag är trög och ignorant som inte kämpar, som inte offrar som inte ger??det är MITT fel både för att jag ej gav honom det han ville och för att han slår och förnedrar??.mitt fel för att JAG provocerar fram detta genom min tröghet genom mitt ignoranta beteende??genom att jag sårar honom???.

Jag kan se det ur hans perspektiv???det är nyttigt att kunna göra det???. MEN det kan bli farligt????farligt för jag hör mig gång på gång be om förlåtelse för att han gjort mig illa??..be om förlåtelse för att jag är den jag är ???..be om förlåtelse för att jag inte är den han vill att jag ska vara??.be om förlåtelse för att jag sårat honom utan att veta hur och när.

Jag känner kylan från hans sida och ser sorgen i hans ögon???då fylls jag av skuld??..av skam???av ångest????Paniken växer inombords?hjälp vad ska jag göra??.tål inte kylan från honom??..vill få han glad och varm igen MEN vad jag än gör och säger så blir det bara värre??.han hotar om att lämna mig?.att slå och förnedra mig eller att leva ett pissigt kallt förhållande med mig och ha andra vid sidan av.

Vad ska jag göra sååå förvirrad??..en del av mig VILL att han ska slå mig för då har jag en STARK anledning att lämna honom??.MEN??.jag vet att detta inte kommer att hända???att jag lämnar honom alltså. Om han slår kommer jag att säga förlåt till honom IGEN.

Lever i en ond cirkel ser inga utvägar????.kommer aldrig att lämna honom??..kommer att vara vid hans sida tills döden skiljer oss åt.

Orkar inte må dåligt??..vill inte leva i denna onda cirkel vill ha det bra???.eller i alla fall bättre.

Ni som lever i liknade förhållanden hur gör ni???..alla tips och råd är välkomna.

*Ledsen*

• Svar på tråden Att leva i ett psykiskt påfrestande förhållande
  • lillan77

Lilla gumman!!!Usch va det låter hemskt!!
    Mitt råd till dig är att söka hjälp så att du kan växa som människa så att du sedan kan ta dig därifrån...Han har lyckats trycka ner dig så du kan inte komma därifrån..Du måste bygga upp din självkänsla igen så att du inser att du FÖRTJÄNAR bättre!!
    Det finns hjälp att få..Har ni barn?Isåfall så måste du gå därifrån men det tror jag säkert du förstår själv...
    INGET är ditt fel!!Det är hans sätt att trycka ner dig i skorna o du får inte ta åt dig av det han säger för det är inte sant!
    Jag hoppas du hittar din väg o ett lyckligt liv som du förtjänar men en människa som älskar dig o "avgudar" marken du går på
    MÅNGAMÅNGA KRAMAR

• Malwina

Har en vän i samma situation!!
    Har stöttat henne så bra det nu går...
    Du är värd någon annan!! Ingen människa förtjänar att bli behandlad som du!!
    Det finns bara ett svar på din fråga, Ta dina saker och gå!!

DU är Bra som du är, Det är inte ditt fel att han slår dig!!
    Det är han som bör söka hjälp, för att behandla en annan människa så, är inte normalt!!

Många många Kramar

Lycka till min vän!!

• rara sara

Du lever bara en gång gumman, tänk på det! Om du stannar kvar vid hans sida för resten av livet, hur nöjd kommer du va då tror du?
    Förstår att det är otroligt svårt och att det kanske känns omöjligt att lämna honom men du måste åtminstone försöka! Har du ingen nära vän eller nån i din familj som du kan anförtro dej åt och be om hjälp? Visst, det e alltid svårt att behöva visa för nån att man har hamnat så långt ner att man behöver hjälp men jag tror knappast att dom kommer vända dej ryggen, dina vänner och din familj tycker om dej som du är så att ställa upp på dej när du behöver hjälp är en självklarhet!

• Rebecca

Gumseligumsan!!! Du behöver gilla dig SJÄLV lite mer...
    har du några intressen förutom att göra allt för din kille...?
    Jag LOVAR dig att det inte är dig det är fel på, men att ni kanske inte är så synkade och perfekta för varandra... Man ska bli HEL av att leva i ett förhållande!
    Sen finns det alltid saker att slipa på, det har vi med.. men i grunden måste man stärka varandra med kärlek.
    Bara det att du skriver detta gör att jag tror att du förstår att du är fel ute.. det man inte mår bra av bör man undvika!
    Har en separation med barn inblandade bakom mig,och jag är GLAD att jag tillslut insåg att jag var värd att må bra och trivas!
    Hör gärna av dig om du behöver ngn oberoende att slänga allt skit till...

Styrkekramar/ Rebecca

• Anonym (OndCirkel)

TACK FÖR ERA SVAR

Vi har inga barn och så vitt jag vet är jag inte gravid.
    Vi har varit ett par i MÅNGA år.
    Vi har starka band; har gått igenom mycket tillsammans.

Vi har det relativt bra utom när DEN sidan kommer fram hos honom. Sist han slog mig var för ca 1 år sedan. Förnedringen, kontrollen och hans behov av att fostra "läxa upp mig", trögförklara mig och ställa massa krav det fortgår. De senaste dagarna har han känt att han "tappar greppet om mig", "att han inte kan nå mig", "att jag stänger honom ute" till följd av detta har han konfronterat mig..........ställt krav ultimatum och hotat mig. Jag känner mig schizofren ........å ena sidan är jag likgiltig men å andra sidan känner jag stark ångest, skräck panik .........vill inte att det ska ta slut.....han är som en syrgastub för mig ....kan inte leva utan honom. Ironiskt nog så är jag fullt medveten om att det är han som gjort mig beroende av honom.

Att han käner oavn nämnda beror på en en viktig detalj som jag utelämmnat i min berättelse........>
    Jag har kommit nära en annan man INTE sexuellt utan på ett mentalt/emotionellt plan. Jag känner starkt för honom......drömmer om honom på nätterna....dagdrömmer på dagarna........vill vara nära honom.........vill vara i hans famn. Att jag ägnat så mycket "tankekraft" på denna man har "hjälpt" mig att inte bryta ihop nu när det strular mellan mig och maken. Min make "förbjöd" mig idag att ha kontakt med min vän...han tycker att vi spenderar FÖR mycket tid ihop och att han har dåligt inflytande på mig...............jag är såååå olycklig jag vill inte förlora min vän men har inget val eller JO OM jag träffar honom i smyg utan makens vetskap........en del av mig vill detta men jag vet att det är fel kan inte......får inte.

Under mina 28 år har jag haft starka känslor........varit förälskad och berusad av kärleken 1 gång..........MEN...................nu händer det IGEN med min vän.........det är så starkt så intensivt......Är det flykt? ÄR det försvar? Är det äkta? Varför känner jag så?

• Anonym (OndCirkel)

Jag tycker om att ta dricka en kopp Cappucino .........en kopp varannan dag ungefär........han blir sur tycker att det är dåligt att dricka kaffe........Han säger till mig: ?Du är för fan beroende??du häller i dig kaffe hela tiden?
    Jag brukar ta en kopp på morgonen i smyg???.innan han stigit upp???.känner mig som ett barn som tar från kakburken utan föräldrars tillåtelse.

Jag är inte intresserad av såpor och annat skitprogram men ett tag ?fastnade? jag för vissa mindre ?intelligenta? program. Han var på mig hela tiden om att jag INTE skulle se detta????Det är inte bra för dig att titta på sånt skit??..du blir fan dum av det??.fattar du inte att det är hjärntvätt?, ?Det är bara idioter som tittar på sånt?, ?Sitter du nu igen och tittar på sånt skit?...Bra gumman?nu bevisar du åter igen hur trög du är?
    Jag mådde dåligt kände mig sååå fruktansvärt dum??..jag slutade att titta på allt som enligt honom var/är ointelligent.

Ibland när jag satt i vardagsrummet och ?zappa? kände jag mig som ett styggt barn då jag hamnade på en sådan kanal där något ?ointelligent? program visades???jag sänkte volymen och tittade i smyg kände mig dum fick ångest och mådde skit???.hela tiden var jag tvungen att va på min vakt ifall att han skulle komma in??..ville inte att han skulle se vad jag tittar på???orkar inte bråka???.vill inte få skällning stup i kvarten.

Jag HADE många vänner??..han tjatade på mig om att de var dåliga att de utnyttjade mig och behandla mig som skit om att jag var dum och trög som inte såg sanningen ??..jo sant många var ego och vår vänskap var inte på ?lika villkor? jag var alltid den som gav MEST av allt??..men jag var glad av att ha dem i min närhet???.han gav mig så mycket skuldkänslor att jag bröt med alla???FÖR ytliga vänner som suger energi är inget att ha bättre att vara ensam???..JA sant ???jag kan hålla med om det MEN när jag bröt med alla och satt deppig hemma DÅ gick HAN ut på krogen med SINA YTLIGA vänner??.enligt honom var det skillnad för HAN vet var han har dom han är inte lika dum och naiv som JAG.

Hade/HAR några nära vänner som jag umgåtts med sen barnsben????.han vill att jag ska bryta med alla dem för de har dåligt inflytande på mig de är dåliga för mig?????Skit i den ..skaffa nya vänner? säger han till mig???men hur lätt är det??? Och samtidigt vem fan har sagt att JAG VILL bryta med dem???.En av dem har haft sex med många killar och har one night stands lite hur som helst???.enligt honom är hon inget att ha???för jag är ju sååå naiv så jag kommer att bli en hora som HON om jag umgås med henne????detta är bara ett LITET exempel det finns mycket mycket mer orkar inte skriva allt.

Jag tycker att det är roligt med skor och kläder??..vill klä mig snyggt ????han tycker att jag är ytlig????så jag köper inte kläder lika ofta som förr???visst ekonomiskt ?men???ahhh vet inte hur jag sak förklara det MEN det känns ???.JAG känner mig som ett busigt barn som vill massa saker men FÅR inte göra det för min pappa???SJUKT.

En av mina största önskningar är att bli mamma???det tog LÅNG tid innan han sa att han också vill ha barn med mig???enligt honom var jag FÖR dum, FÖR naiv, FÖR omogen och ?fucked up? + mycket mer ?..jag är olämplig att vara mamma???har varit det ????han vill att jag ska uppnå en viss nivå som han är nöjd med innan han tycker att jag är lämplig att vara mamma till hans barn. Det gör ONT att höra detta???..

• desiderata

TS. Det låter som han bara vill trycka ner dig. Jag har själv haft det så länge. Mår dåligt med honom, men mår också dåligt utan honom för man är så nedtryckt att man bara behöver känna att man måste beröra honom en gång (när de vill ha en tillbaka beter de sig som om de är berörda sen är det tillbaka i samma trall). Är jättevprt ta sig ur det och jag har inte nån patentlösning.
    jag gick i terapi.
    jag stod på mig.
    han gjorde då slut.
    jag mår fortfarande dåligt. Men kommer förhoppningsvis komma vidare och må bra igen.
    Vill känna mig levande igen, umgås med människor som uppskattar min personlighet.

Idag grubblar jag om jag har för höga krav där - är folk i vnaliga fall ihop med varandra men gillar inte varandras personlighet? lever de så att de har nytta av varandra?
    Är jag så barnslig som han tycker?
    Destruktiv relation är vad det är.

• Anonym (OndCirkel)

Desiderate------------>
    Tack för att du delar med dig

Hur länge har du varit ifrån den mannen?
    Hur länge var ni ett par?
    Har du ny partner? Om ja ...finns det några likheter mellan honom och den gamla?

Min karl har gjort slut många gånger men vi har alltid blivit ett par IGEN

• desiderata

Vi var ihop i fyra år. Längsta timeout 5 månader (han hade en annan då). Varit med om allt - gifta skilda abort you name it (var han som ville abort inte jag). Jag har ingen ny partner, orkar inte ens tänka tanken vänja mig vid nån ny. Vill däremot börja data igen. Skulle jag träffa nån skulle han säkert ha likheter med den andra utåt sett, han är oerhört trevlig. Problemet mellan oss var att han var så jagad av gamla problem. Jag har superdåligt samvete för att jag inte kunde hjälpa honom och samtidigt må bra - sa att det är lätt att börja hata den man blir beroende av och jag vill inte att du ska hata mig.
    Jag är väl för djup helt enkelt - det killar vill ha är lättsam brud som står vid deras sida (förlåt för generaliseringen ni män är lite bitter).

Det har varit slut mellan oss triljarder gånger. Nu är det slut och jag försöker se det som att nu ska jag stå på mig. Men är väl en sån som älskar för mycket. Uppfostrad att va snäll men har tuffat till mig efter 20 år i storstan (har förklarat min sits i anonymt inlägg inlagt idag slut etc - tog slut idag men har egentligen varit slut sedan april 2004. Vi har haft många turer sen dess. Idag ser jag det som så att om han nu älskar mig så söker han väl upp mig efter dagen D när han måste lösa sina ekonomiska problem. har som sagt skitdåligt samvete för att jag inte klarar av att hjälp honom och mår dåligt för det. Men han borde väl må dåligt för att han inte kan ge mig det jag behöver också som jag ser det. Nån rättvisa ska det väl va även i kärlek. Annars destruktivt.

• Anonym (verklighet)

Denne människa du lever tillsammans med måste ju må så dåligt för hur han lever sitt liv, för alla fel och brister han bär på!! För alla "lik i garderoben" han bär på. som du säkert vet om så väl! Och känner säkert skuld och ett visst ansvar för honom, vilket du absolut inte har, du ska inte behöva mörka ner hans dåliga sidor, man gör många många misstag i sitt liv och de kommer fram och kanske vill man då hellre leva i ett helvete, men är det verkligen värt det??? Hans misstag och dummheter kommer överstiga dina!!

Svar på tråden Att leva i ett psykiskt påfrestande förhållande