• idamedi

Sommarkläder till våra nyfödda bebisar i juni

Hej tjejer!
    Har införskaffat lite kläder till bebben som kommer i juni, vår första :)
    Undrar över kläder till sommaren. Är det lång eller kortarmade bomullskläder som gäller? Hur mkt bör man köpa egentligen i en storlek?

Ida

• Svar på tråden Sommarkläder till våra nyfödda bebisar i juni
  • bustösen

haha jag frågade samma sak för ett år sen
    det beror ju helt på hur varmt det är och hur mkt det fläktar. Skaffa lite av varje och se hur mkt ditt barn fryser/är varmt av sig. Jag hade några heldressar typ katvig och de var jättebra och min son var lagom varm i dom men det är så olika

• longing for you

när vår dotter föddes i juni -08 så var det hiskelit varmt. Hemma inomhus var hon oftast i bara blöja. I vagnen hade hon enbart kortärmad body, och en tunn bomullsmössa, och sen fick vi se till att hela hon var skuggad. Åkte vi bort så hade hon tunna bomullskläder. Bra att ha något som du kan ta av, men att bebisen då fortfarande har något kvar på sig. Tex en kortärmad body, och en tunn, tunn kofta. är det kallare väder så kan man ju såklart ta på bebisen lite varmare kläder också. Sunt förnuft fungerar bra. Svettas du massvis och knappt har något på dig, ja då är det antagligen lika varmt för bebisen, och like vid kyla. Det kommer komma automatiskt, och du kommer märka själv vad som behövs för just din bebis.

strlek 50 växte hon ur SNABBT. det går mycke fortare än vad man tror =0)

• echobananas

sommaren kan ju vara både jättevarm eller ganska kall, så det behövs lite av varje.
    2-3 långärmade bodys och ca 3 mjuka byxor, ett par helkroppsdressar (eller pyamas) - jättesmidiga tycker jag precis som bustösen Några kortärmade bodysar 2-3 st iaf. Om det är varmt funkar det perfekt med bara kortärmad body. Någon kofta kan vara bra, strumpor och tunna hjälmmössor. Köp inte så mkt i strl 50 ifall du får en stor bebis. Min son kunde ha 56 från början.
    Några filtar är bra att ha, att svepa om bebisen om det känns svalt. Kul att shoppa bebisgrejer

• echobananas

...och ja, satsa på bomullskläder + någon lite varmare kofta

• Blitz

Ja har köpt lite bodys utan ben och med kort ärm, har hört det här som en slags riktlinje: Om du tror att du klätt på ditt barn för mycket, har du antaligen det..

Ska försöka att tänka på de, men jag undrar om man behöver strumpor och pyjamas, ifall bebisen sparkar av sig täcket/påslakanet. tycker allt det här e en riktigt snurrig djungel. Helt plötsligt har jag noll uppfattning av vad man bör klä barnet i.. Men de ger sig säkert

• kokos

Storleken beror ju på hur liten bebben är. Min son vägde 2925 och var 49 cm. Han drunknade i storlek 50 i ca 4 veckor

Köp lite blandade kläder några kortärmade några långärmade. Sedan ser man ju om det är varmt osv när bebben är född så man får handla mer kanske....

Svar på tråden Sommarkläder till våra nyfödda bebisar i juni