Lortdocka skrev 2009-12-18 14:16:31 följande:
75 g margarin 1 msk pepparkakskrydda 3 dl vetemjöl 1 1/2 dl socker 1 msk vaniljsocker 1 1/2 tsk soda 200 g créme fraiche 1 dl sirap 1/2 dl matgrädde Garnering: 3 dl florsocker 1-2 msk vatten 1.Sätt ugnen på 225°C. Smält margarinet och blanda i pepparkakskryddan. 2. Blanda ihop alla torra ingredienser. 3. Blanda i en bunke créme fraiche, sirap, grädde och margarinet. Sikta ner mjölblandningen och rör väl. 4. Fyll 20 st. muffinsformar. 5. Grädda i mitten av ugnen ca 12-15 min. Låt svalna och dekorera. Fast eftersom det inte står att man ska blanda ner sodan där det står alla andra "vätskor" så kanske det är skur-soda de menar...? Näe, skämt å sido.. Men jag har ingen aning om vad för soda de menar... Jag skulle gissat på mineralvatten (soda-vatten) men eftersom det som sagt inte står med bland övriga vätskor så är det väl tveksamt... Hitta ett nytt recept istället som man kan förstå (vilket kan vara lättare sagt än gjort...)
Haha, ja, jag tänkte som du...att det måste vara en torrvara och då tänkte jag på "baking soda" men visste inte vad det var på svenska

Men det är tydligen samma som bikarbonat. Sodavatten känns ju lite otänkbart, vad skulle 1,5 tsk sodavatten göra för receptet?