• Frk Svår

Vad är det för soda i receptet?

Såg ett recept på pepparkaksmuffins på www.dagensmuffin.se/show.pl men det står 1,5 tsk soda. Jag som är novis på området, vad är det för soda som menas?

Eller har någon ett käckt recept på pepparkaksmuffins som inte innehåller saker jag inte förstår?

• Svar på tråden Vad är det för soda i receptet?
  • Lortdocka

Jag skulle gissa på soda-vatten, alltså kolsyrat mineralvatten. Men jag är inte säker...

. : Imorgon är en dag med nya möjligheter : .
  • Magrat

Det är troligtvis bikarbonat.
    Det heter baking soda på engelska.

• Lortdocka

75 g margarin
    1 msk pepparkakskrydda
    3 dl vetemjöl
    1 1/2 dl socker
    1 msk vaniljsocker
    1 1/2 tsk soda
    200 g créme fraiche
    1 dl sirap
    1/2 dl matgrädde

Garnering:
    3 dl florsocker
    1-2 msk vatten

1.Sätt ugnen på 225°C. Smält margarinet och blanda i pepparkakskryddan.
    2. Blanda ihop alla torra ingredienser.
    3. Blanda i en bunke créme fraiche, sirap, grädde och margarinet. Sikta ner mjölblandningen och rör väl.
    4. Fyll 20 st. muffinsformar.
    5. Grädda i mitten av ugnen ca 12-15 min. Låt svalna och dekorera.

Fast eftersom det inte står att man ska blanda ner sodan där det står alla andra "vätskor" så kanske det är skur-soda de menar...? Näe, skämt å sido.. Men jag har ingen aning om vad för soda de menar... Jag skulle gissat på mineralvatten (soda-vatten) men eftersom det som sagt inte står med bland övriga vätskor så är det väl tveksamt... Hitta ett nytt recept istället som man kan förstå (vilket kan vara lättare sagt än gjort...)

• Frk Svår
    Magrat skrev 2009-12-18 14:14:11 följande:
    Det är troligtvis bikarbonat. Det heter baking soda på engelska.
    Min känsla sa att det nog var ngt liknande
  • Lortdocka
    Magrat skrev 2009-12-18 14:14:11 följande:
    Det är troligtvis bikarbonat. Det heter baking soda på engelska.
    fast det heter verkligen inte soda på svenska...
  • Neko

Jag gissar på baking soda, dvs bakpulver eller vad det heter. Det ska ju vara i ugnen och är inte med ngn jäst i receptet så då passar det ju med bakpulver. Mängden låter dessutom väldigt rimlig för det.

• Frk Svår
    Lortdocka skrev 2009-12-18 14:16:31 följande:
    75 g margarin 1 msk pepparkakskrydda 3 dl vetemjöl 1 1/2 dl socker 1 msk vaniljsocker 1 1/2 tsk soda 200 g créme fraiche 1 dl sirap 1/2 dl matgrädde Garnering: 3 dl florsocker 1-2 msk vatten 1.Sätt ugnen på 225°C. Smält margarinet och blanda i pepparkakskryddan. 2. Blanda ihop alla torra ingredienser. 3. Blanda i en bunke créme fraiche, sirap, grädde och margarinet. Sikta ner mjölblandningen och rör väl. 4. Fyll 20 st. muffinsformar. 5. Grädda i mitten av ugnen ca 12-15 min. Låt svalna och dekorera. Fast eftersom det inte står att man ska blanda ner sodan där det står alla andra "vätskor" så kanske det är skur-soda de menar...? Näe, skämt å sido.. Men jag har ingen aning om vad för soda de menar... Jag skulle gissat på mineralvatten (soda-vatten) men eftersom det som sagt inte står med bland övriga vätskor så är det väl tveksamt... Hitta ett nytt recept istället som man kan förstå (vilket kan vara lättare sagt än gjort...)
    Haha, ja, jag tänkte som du...att det måste vara en torrvara och då tänkte jag på "baking soda" men visste inte vad det var på svenska Men det är tydligen samma som bikarbonat. Sodavatten känns ju lite otänkbart, vad skulle 1,5 tsk sodavatten göra för receptet?
  • Frk Svår

Fast man brukar väl inte ha varken jäst eller bikarbonat i muffins? Men det är väl bara att testa och se

• annca

Det är creme fraish i receptet, så då är det bikarbonat som avses.
    (Vanligtvis är det bikarbonat och gröddfil eller filmjölk i mjuk paepparkaka.)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Lortdocka

Ingen aning vad sodavattnet skulle ha att göra i muffins men det används ibland i recept. Det ska tydligen vara något med ISkallt sodavatten, bubblor och något sånt där.

Bakpulver brukar man väl ha litegrann i muffinsen?
    Ta en tsk sådant.

Svar på tråden Vad är det för soda i receptet?