• 3flickor

Blod i livmodern - sk hematom

Jag har idag gått 14 veckor! Inga kul veckor hittills och glädjen har inte infunnit sig, men hoppet lever än....

Började störtblöda för ca 1,5 vecka sedan, tidigt v13. Åkte till akuten dagen efter (hade blött igenom 3 bindor på natten). Allt så fint ut, helt otroligt, fostrets hjärta slog och det såg bra ut på alla sätt. De kunde inte säga varför jag blött men de blodansamlingar jag kände till att jag haft i livmodern sedan ett tidigt VUL v8, var borta. Kan har varit det jag blött ut. Jag åkte hem något lugnare och självklart glad över att fostret levde. Efter detta avtog blödningen i mängd och det kom bara lite mörkt blod (gammalt blod) fram till för 2 dagar sedan...

... då fick jag lite smärtor vid äggstockarna (inte en smärtsam sammandragning vid livmodern som vid mitt mf i somras) och någon timme senare rann det blod när jag gick på toa. Nytt färskt blod igen och sedan kom en geleaktig blodklump ca 3 cm stort. 2 timmar senare likadant igen. Igår kom det mer färskt blod och en stor blodklump (ca 5 cm) kom ut. Äckligt! Man blir ju chockad!

Taxi in på akuten igen... allt såg bra ut för fostret men nu kunde hon se att det var en pågående blödning, livmodermunnen var mkt lite öppen (nog pga blödningen trodde läkeren och det behövde inte vara ngn fara i sig) men livmoder halsen var lång och allt annat såg bra ut. Dock syntes nya hematom i livmodern. Dessa kommer jag med största sannolikhet också att blöda ut. Till viss del absorberas blodet av kroppen men eftersom jag redan håller på att blöda ut klumpar kommer jag nog fortsätta.

Hon sa att det föreligger en viss missfallsrisk. Jobbigt!

Någon som känner igen detta, som har haft/har det likadant? Vet ni mer om detta "fenomen" och kan informera mig om varför jag får detta, hjälper det om jag tar det lugnt, vilar etc?

Så tacksam för alla svar från er som har det eller har haft det! Oberoende av vecka ni är i!

Svar på tråden Blod i livmodern - sk hematom