Hundägare där ute, ska jag avliva min hund?? Hjälp..
Jag har en amstaff hane som är kemiskt kastrerad som är 1 år i februari. Men tror inte kastreringen har hunnit ta i riktigt än.
Men i alla fall, han är världens goaste hund visst han han oändligt mycket energi och kan ibland bli lite påfrästande att aldrig få honom trött. Annars är han väldigt snäll, visst har han förstökt "testa" mig några gånger om det verkligen är jag som bestämmer men så har jag lugnt lagt ner honom på marken på sidan tills han är helt lugn och avslappnad. Men så idag, vi är ute och går,jag har en till tik med mig och så får vi möte an en annan hund. Jag gå in på gräsplätten som är vid vägen och sätter mina hundar ner för att låta den andra passera. Allt går bra. Men sen reser sig min ena hund upp(hanen alltså) och jag ber honom sätta sig ner igen tills jag ger honom frihetskommandot. Men då vet jag inte riktigt vad som händer, det är som en svart lucka för i nästa stund vet jag bara att jag sitter på knä i snön och hunden är helt knäpp, han hugger mot mig och biter i mig hela tiden och gång på gång försöker jag lägga honom ner men det är som om han fått super krafter och bara sliter sig loss och gör nya utfall mot mig. Jag håller på där i säkert 7-10 minuter och han ger sig verkligen inte. Jag får honom att ligga ner som vanligt men så fort jag tar min hand mot honom så gör han utfall mot handen och försöker bita den. Att röra honom är inte att ens tänka på. Till slut ger jag mig och känner mig så fruktansvärt ledsen och hela jag är snöig efter att ha brottats med hunden. Jag ringer till min sambo som kommer och hämtar mig och hundarna. Han blev orolig eftersom jag är gravid att jag kan ha skadat barnet när hunden blev knäpp och vill ta bort honom på en gång. Jag ringer till min mamma och berättar vad som har hänt och hon säger direkt " du vet vilken ras det är, nu går det aldrig mer lita på honom. Hur ska du kunna ha ditt barn vid hunden sen?" ..
Vad ska jag göra?? Jag älskar ju min hund och vill inte ta bort honom men är han farlig nu? Eller är jag en dålig hundägare som inte kan få pli på min hund? Vad gjorde jag för fel?
Jag känner mig helt förkrossad. ALDRIG har han gjort på detta sättet innan utan att jag kunnat på stopp på honom och han inser vem som bestämmer. Är min hund opålitlig nu? Är det mitt fel..? Borde jag ha undvikit den situationen? Snälla hjälp mig.. Jag älskar mig hund och vill inte avliva honom men jag kan ju inte ha en farlig hund!!