• echobananas

Köpa hus för 2 miljoner - vad kostar det/mån ungefär?

Nästan alla hus som ligger i den stad vi funderar på att flytta till kostar ca 2 miljoner eller där över. Jag antar att det är ett vanligt pris på villor runt om i Sverige. För mig är det så sjukt mkt pengar, men vi vill gärna bo i hus... Jag och min man kommer snart att vara färdiga med våra universitetsutbildnigar och vi vill då köpa en villa. Vi kommer att ha två inkomster kring 25000 före skatt. Har man råd då? Vad kostar det att ha ett hus per månad? Jag förstår att det kostar väldigt olika beroende på driftskostnader osv. Men om man köper ett hyfsat nytt hus, för ca 2 miljoner och lånar allt - vad får man för månadskostnad ungefär? Någon välvillig själ som orkar dela med sig av erfarenehter som husköpare?

• Svar på tråden Köpa hus för 2 miljoner - vad kostar det/mån ungefär?
  • krompa

Med 6% ränta hamnar ni på 10'000:-/månad i bara ränta, men räntan är på väg upp... Lägg sen till minst 1000:- i amortering, 2000:- till el(mer om ni bor en bit uppåt i landet), 1000:- till vatten och 400 till sophämtning.
    Därefter tillkommer TV-avgifter, telefon, försäkringar, studielån på ca 1500:-/person och månad, mm.

Engångsavgifter till lagfart, pantbrev och husbesiktningar måste läggas på lånen men blir inte mer än ca 400:-/månad

Kan ni amortera mer är det vettigt med tanke på det stora lånet ni får... Dvs 2'000'000(huset)+ca 78'000(lagfart, pantbrev och besiktningar).

Ni borde ha råd, när det börjar vara dax kan ni gå in på banken för att få ett lånelöfte, då räknar de snabbt ut om ni klarar er med tillräckliga marginaler...

Vi köpte hus för ca halva er summa när maken hade en lön under 20'000:-/månad och jag var student, så med 25'000 var klarar ni lånen...

• echobananas

Tack så jättemycket för svar! Men oj vad dyrt det blir! Man vill ju inte bo upp alla pengarna man tjänar heller... Hur gör folk? Det verkar ju som att de flesta hus kostar så här mycket (om man bor i stan iaf). Det är ju inte bara höginkomsttagare som köper hus heller...? Man kanske ska satsa på att bo lite utanför stan...

Svar på tråden Köpa hus för 2 miljoner - vad kostar det/mån ungefär?