pistage nötter
tror ja har en liten noja just nu på det
vet någon om det är väldigt onyttigt?
farligt?
tror ja har en liten noja just nu på det
vet någon om det är väldigt onyttigt?
farligt?
men nötter är väl nyttigt väl? inte?
joo trode det
men har för mig just pistage är väldigt onyttigt
Pistagenötter har jag aldrig hört något ont om.
njae, nötter är väldigt nyttiga egentligen, det beror på om du är med i viktväktarna eller inte
så eftersom du har en noja, så behöver kroppen nötter - ÄT och må bra
hmmm. det är ju väldans gott med pistagenötter... *mmmm*
joo jag skickade nyss i väg gubben och köpa
vräkte i mig en påse direkt
sen tycker jag mig fått lite smak på mannagrynsgröt med sylt
pistagenötter är inte onyttiga
det du kan ha hört är att de kan innehålla aflatoxiner (toxiner från möglet aspergillus flavus) men det brukar märkas och synas
lata kocken Johanna- Hur märker man om de innehåller aflatoxiner då? Hur syns det?
/ Clown, oxå tokig i pistagenötter
tvärtom , pistagenötter är nyttiga och bra att äta....men det är klart att inget är väl bra att konsumera stora berg av....hihihihi
det är ett mögel som bildar toxinet
så smakar de det minsta konstigt så kan det vara bra att skippa att käka dom..
likadant med alla skalnötter som valnötter, paranötter etc
vill bara varna lite för nötter
de importerade (som man köper i utländska affärer bla) innehåller ofta höga mängder med mögelsporer och vad det nu var...så de varnar för dem....
gäller även de man köper i affären
vill bara säga att jag såg på du blir vad du äter i dag och där skulle han byta ut sina jordnötter mot pistage. det är mycket fibrer i det vilket är bra för våra magar =) ät på =)
Nötter är både onyttigt och nyttigt.
Alltså; nötter är väldigt feta men däremot är det rätt sorts fett (vegetabiliskt). Så är man rädd för fett är nötter inte bra, men däremot SKA ju kroppen ha fett (i små mängder) och då är det bra om det kommer ifrån nötter och inte från t ex choklad.
En fråga till Lata Kocken Johanna:
Hörde för några år sedan att det var nån slags giftskandal när det gäller just pistagenötter att de som exporterades till väst innehöll något slags bekämpningsmedel gift för att inte mögla osv... såg nåt tv program om det... minne ej vilket. Vet du något om det? Har själv noja men vågar inte äta pistagenötter pga det programmet...
minns inte exakt det, men jag känner igen det
kontrollen tar visserligen bara stickprovskontroller - men när hela partier (eftersom stickproven tas från flera ställen i partiet - då märker man om det är mycket bekämpningsmedel, aflatoxiner mm) är dåliga så dras de in, oftast redan innan de hunnit ut i butikerna, de få gångerna det händer att det hinner ut i butikerna så brukar de inte hinna säljas mer än väldigt lite..
jag är inte orolig när jag äter skalnötter - risken är inte stor att de är dåliga...
alla livsmedel testas ju - problemet är att vissa saker som tex frukt och grönt ofta är upppätet när man hunnit få tillbaka provsvaren... men det mesta sitter ju på ytan så ta för vana att skölja väääl