• Petrisen

Sent inlämnad uppgift på höskola, är det kört?

Jag läser en fristånde kurs från Gävle högskola, 7.5 p på halvfart, distans.
    Har nu hamnat helt efter planeringen pga vissa omständigheter. Imorgon ska de två sista uppgifterna lämnas in och jag kommer omöjligt att klara det då jag dessutom är ensam med sjukt barn nu. Har försökt nå min lärare, men han svarar ej.

Har aldrig tidigare läst på högskola och undrar vad som gäller vid försenat arbete, blir man direkt underkänd?

Får man komplettera, även om arbetet vid försenad inlämning skulle vara bra gjort?

Är det bättre att skicka in arbetet halvfärdigt för att hålla deadlinen?

Förstår att det kan vara individuellt vilken högskola, kurs och lärare det gäller.. men vore ändå skönt att höra från någon som varit med om det ;)

Tacksam för snabba svar!
    /Petra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 23:03
    Ja, höGskola ska det stå i rubriken ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 23:14
    Om jag blir underkänd i kursen, innebär det att jag ska betala tillbaka det studiemedel jag fått under dessa veckor?

• Svar på tråden Sent inlämnad uppgift på höskola, är det kört?
  • Parenthood

Det borde vara kört, men det är det antagligen inte. Får du bara tag på läraren så kan du antagligen få lite extra respit. Men helt säker kan man aldrig vara, vissa lärare inser att det måste vara lika för alla.

Lycka till!

• Petrisen

Ja, jag misstänker det. Eftersom uppgifterna skulle vara inne imorgon kommer jag ju inte få tag på läraren innan dess. Men ska skicka ett mejl i vilket fall.

Dock har jag sett att flera personer lämnade in sent på förra uppgiften, då man lade in gemensamt i ett diskussionsforum på distanssidan.
    Kanske är skillnad då det är sista uppgifterna som ska in imorgon och kursen är slut efter det i och för sig.

Suck, vad jobbigt detta känns, men hade jag haft bättre framförhållning tidigare hade jag nog klarat det.

• Senap

Nu jobbar ju inte jag på Gävle högskola men jag brukar låta mina elever lämna in uppgift plus en extra kompletteringsuppgift om de är sena.

Det brukar gå att lösa. Det viktigaste är att man kan ha en diskussion.
    Men som sagt, jag är inte din lärare.

My sugar is raw
  • SandraP81

Generellt där jag har studerat (Mdh & Uppsala uni) så betyder sen inlämning att man inte kan få högre betyg än Godkänt.

• Senap
    SandraP81 skrev 2009-12-18 23:18:36 följande:
    Generellt där jag har studerat (Mdh & Uppsala uni) så betyder sen inlämning att man inte kan få högre betyg än Godkänt.
    Varför jag låter mina elever göra kompletteringsuppgift. Man kan vara sen - men det är jobbigt är mitt motto.

Det beror ju på att jag har också ett schema när jag måste vara klar med kursen. Samt att man har deadline när man ska ha rapporterat in det i LADOK (eller vad ni nu har)
    My sugar is raw
  • Petrisen
    Shoegirl skrev 2009-12-18 23:20:24 följande:
    Varför jag låter mina elever göra kompletteringsuppgift. Man kan vara sen - men det är jobbigt är mitt motto. Det beror ju på att jag har också ett schema när jag måste vara klar med kursen. Samt att man har deadline när man ska ha rapporterat in det i LADOK (eller vad ni nu har)
    Ja, det förstår jag :) Komplettering eller att jag bara skulle bli godkänd är ju okej.

Eftersom vi inte har någon speciell eximination av kursen, finns det ju ingen tenta eller liknande att få möjlighet att göra om, men det borde väl vara samma princip? Att om man inte klarar kursen, får man möjlighet att göra om något?
  • mindless

Olika lärare gör på olika sätt: spelar ingen större roll; kompletteringsuppgift; bara godkänt osv. Dock måste du ges möjlighet att tenta av kursen på något sätt, och att bara rakt av underkänna kommer skapa merjobb för läraren.

Angående studiemedlet blir du inte återbetalningsskyldig, men du kan få problem att få nya studiemedel om du inte tagit tillräckligt med poäng denna termin.

• Petrisen
    mindless skrev 2009-12-18 23:26:44 följande:
    Olika lärare gör på olika sätt: spelar ingen större roll; kompletteringsuppgift; bara godkänt osv. Dock måste du ges möjlighet att tenta av kursen på något sätt, och att bara rakt av underkänna kommer skapa merjobb för läraren.Angående studiemedlet blir du inte återbetalningsskyldig, men du kan få problem att få nya studiemedel om du inte tagit tillräckligt med poäng denna termin.
    Skönt att höra! Tack för svaren! :)
  • Marlene5

Hej!

Personligen har jag inte lämnat in något för sent, men vet att andra som läser mina kurser gjort det. Lämnar man inte in så får man antingen ett nytt datum eller en ny uppgift. Risken är dock att du inte kommer kunna få högre betyg än G på uppgiften då, men det är ju mycket bättre än inget! Hoppas det löser sig.

MVH,

Marlene

Svar på tråden Sent inlämnad uppgift på höskola, är det kört?