• Mimmie79

Mindre än 5 % spermier som funkar ...

Hej!

Jag och min man fick veta i veckan att han hade 260 milj spermier men mindre än 5 % "funkade" ... vi har ställt oss i kö för ivf nu.
    Är det någon annan som har erfarenhet av liknande situation? Hur gick det?
    Är det bra el dåliga odds tro???

Kram till alla därute som kämpar

• Svar på tråden Mindre än 5 % spermier som funkar ...
  • Pimpinellan

Det innebär cirka 13 miljoner fungerande spermier vilket är lite lågt för spontan graviditet om än inte omöjligt,men vid IVF gör de ICSI och då har ni samma förutsättningar som alla andra att lyckas. Kram och lycka till!

• Mimmie79

Vi får hoppas på det bästa men man blir ändå orolig att det inte ska funka.
    Så trisst och få sånt här besked veckan innan jul bara.
    Kram och tack för ditt svar Fick lite hopp iallafall

• Mimmie79

Tack det värmde

Hur har det gått för er, går det på naturlig väg eller får ni också fått ta hjälp utifrån?
    För mig är detta så nytt. Hur får man ork till sånt här? Känner mig redan trött...

Tack för du lyssnade

Kram igen

• Pimpinellan

Har varit gravid både spontant och via IVF,men alltid missfall tyvärr. Blir nog ÄD till slut. Har en liten eskimå via ICSI vi ska prova först. Ork får man eftersom man inte vill förbli barnlös.

Kram och god jul!

• Silversaga

Hej!

Jag och min Sambo har börjat på en utredning nu i maj 09. Tidigare i höstas så var han och lämnade två spermaprov. Båda visade att det inte fanns någon spermie alls i dom proverna. Då vi var hos läkaren nu i December så lät läkaren väldigt positiv iaf så oddsen för dig borde ser ju goda ut då med. Han menade att det bildas spermier men att det är så få så de absorberas av kroppen. Men går man in i testikeln eller bitestikeln så brukar de oftast hitta spermier där. Han sa att för oss så skulle säkert IVF vara lösningen. Han skulle då skicka remiss till....på Huddinge där de då ska plocka ut (för hoppningsvis) spermier på min sambo. Vi var hos läkaren den 1 dec och väntar fortfarande på denna remiss :( någon som vet hur lång tid det brukar ta? Innan jul nu så lär den säkert inte komma men det hade ju varit en trevlig klapp till jul å få komma ett steg närmare. Denna eviga väntan är sååå seg.

Kram.

• Mimmie79

Hej Silversaga!

Först vill jag börja med och skicka kraft och styrka till dig, efter mitt besked i veckan så vet jag att det är det man behöver för att orka.

Våran läkare sa att så här, han skickar rimiss till sjukhuset innan jul, sedan kontaktar dom oss inom 3 månader eftersom vårdgarantin är det.
    Vi borde få vårat första besök på sjukhuset inom 3 månader sedan kör man på med "behandlingen" så fort som möjligt...?!? Enl läkaren trodde han redan månaden efter men det tycker jag lät för bra för att vara sant men jag vet inte?!?
    Hoppas han har rätt. Schemat borde vara ungefär detsamma för er.

Det är helt fantastiskt om dom kan skaka liv i våra mäns dåliga spermier

Som jag skrev tidigare hur får man ork till sånt här? Har du nått bra tips så tar jag tacksamt emot det. Det enda som snurrar i mitt huvudet är barn, barnlös...
    Såhär kan jag ju inte tänka hela julhelgen...

Här kommer kramar, kraft och styrka till alla som behöver det

• Silversaga

Hej Mimmie!

GRATTIS till beskedet hoppas att allt går vägen för er :) .

Jag har tyvärr inget bra råd till ork mer än att vi är riktiga kämpare som inte ger upp i första taget. Att försöka att hålla sig sysselsatt och inte fundera så mycket (vilket inte alltid är lätt).

Inte är det lätt alltid att vänta och vänta och inte blir det lättare av att se andra gå med stor mage eller bebis i vagn. Men jag bukar tänka att snart är det min tur i och med att det hela är på börjat. Men jag hata denna väntan. Självklart så vill man att det ska ske NU!

Jag jobbar på en förskola med barn mellan 1-5 kanske det hjälper mig lite. Då får jag iaf vara med barn :) fast det inte är i närheten av att ha egna. Jag har även två arbetskamrater som gått igenom samma sak de stöttar och vet vad det är jag går igenom. Sedan har jag två underbara vovvar som man kan gråta hos eller busa och mysa med.

Det jag känner att jag inte vill gå miste om det är själva graviditeten. Jag vill se hur magen växer å känna hur den sparkar m.m. Nu är det iaf jul å mycket att tänka på in för den sedan får vi ta nya tag efter jul å hoppas på att det dimper ner en remiss till sjukhuset för oss med. Posten har inte kommit ännu i dag så hoppet finns kvar att det kan komma i dag eller i morgon och på onsdag :)

Får man fråga vart det är ni ska gå? Det är skönt att jag hittade denna sida så man kunde se att man inte är så ensam om det här att det är ganska så vanligt.
    Jag håller tummar å tår för er och hoppas att det hela ska gå bra för er. Å försök att inte tänka så mycket i jul, ni får rå om varandra lite extra.

All kraft och ork till er.

Kram kram.

• JaneD

Hej, verkar som om jag till slut hittade en tråd för de som har för lite spermier. Min man har spermier, men väldigt lite. Men vi har inte hunnit så långt att jag har en blekaste aning om vad det innebär för oss. Är det någon här som kan berätta mer? Vad händer när mannen har väldigt lite spermier. Vi snackar 0,7 miljoner varav 1% simmar framåt. Det landar på 70 000 va? Känns ju som om det borde räcka, bara en behöver nå ägget, men tydligen inte. Jag förstår ingenting. :(

• Mimmie79

Hej igen silversaga!

Tack för ditt långa svar Du undrar var det är vi ska gå, vad menar du, vilket sjukhus vi ska besöka?? Vi står på kö till Lindköping.

Hej JaneD och välkommen hit

Jag är också ganska ny här på familjeliv. Jag är så glad att jag har hittat fler som är i samma situation som mig/oss. Det har snart gått en vecka sedan vi fick vårat "provsvar". Vi har inte berättat det får någon ännu. Mer än ni Jag lever fortfarande i "chock". Jag vill inte pratat med någon om det förrens det har lagt sig hos mig först. Jag hoppas att det känns lite bättre efter jul och nyår, om sånt här kan kännas lite bättre?!? Jag tänker på det här hela tiden medans min man tycker att det är väl inte så mycket och tänka på vi ska ju få hjälp nu. Hur tänker era män?

JaneD hur länge har ni försökt? vad har ni varit och vad fick ni för svar och hur skulle ni gå vidare?

TACK för ni finns och lyssnar.

Kram till er

Svar på tråden Mindre än 5 % spermier som funkar ...