• anna klara

Karpatos stad (pigadia) någon som varit där?+

Tänkte om man skulle ta sig till Karpatos till våren/sommaren, vi var på Karpatos förra sommaren, då hamna vi i Amopi, det var inte alls bra..

Så nu tänkte jag om någon kunde tipsa om ett bra hotel i staden Pigadia ist, centralt och gärna nära stranden....

• Svar på tråden Karpatos stad (pigadia) någon som varit där?+
  • Jagsjälv

Jag var på Karpathos för några år sedan. Stranden där var kass. Stenig och svårt att gå i för att bada. Vi åkte buss el taxi just till Amopi för att bada. Den stranden var så härlig.
    Karpathos stad var fin och trevlig att bo i dock. Vi bode lite i utkanten på ett litet enkelt hotell. Oasis tror jag det hette. Det finns en liten pool där nu tydligen. Det fanns inte när vi bodde där. Men som sagt, det är några år sedan...

• anna klara
    Jagsjälv skrev 2009-12-25 15:56:23 följande:
    Jag var på Karpathos för några år sedan. Stranden där var kass. Stenig och svårt att gå i för att bada. Vi åkte buss el taxi just till Amopi för att bada. Den stranden var så härlig. Karpathos stad var fin och trevlig att bo i dock. Vi bode lite i utkanten på ett litet enkelt hotell. Oasis tror jag det hette. Det finns en liten pool där nu tydligen. Det fanns inte när vi bodde där. Men som sagt, det är några år sedan...
    Men vi bada och bodde i Amopi, och där va stranden bara stenig, men vattnet var helt blått, så det va stranden det va fel på , inte vattnet.

Gick inte att ligga på bara badlakan... Sen va det lite jobbigt att ta sig til stranden, bara nerför på ditvägen, och sen bara uppför på hemvägen.... de va jobbigt i den värmen...

Sen fanns det absolut ingenting att göra i Amopi på kvällarna, man va lixom tvungen att ta sig därifrån. Nä, antingen får det bli Karpatos stad (o leta upp en bra strand) eller så blir det Naxos igen,

Nackdelen med Naxos är att det är 3 timmars båtresa från Santorini, men det är det nästan värt, bara man kommer till Naxos, hittils bästa grekiska ön jag varit på!!!
  • Jagsjälv

Naxos är helt härligt! Håller med. Trist båtresa som sagt...
    Undra var i Amopi ni badade då? Där vi badade var det underbar sandstand och botten, pluss att det var långgrunt. Vi klev av där bussen stannade och gick några meter bara. Gick runt lite och såg att det fanns steniga stränder. Men det är svårt att säga hur det ser ut nu, när det är några år sedan, men den fina stranden borde ju finnas kvar?!
    Skiathos har underbara stränder och egen flygplats. Kanske kunde vara nå´t?

• anna klara
    Jagsjälv skrev 2009-12-26 19:50:15 följande:
    Naxos är helt härligt! Håller med. Trist båtresa som sagt...Undra var i Amopi ni badade då? Där vi badade var det underbar sandstand och botten, pluss att det var långgrunt. Vi klev av där bussen stannade och gick några meter bara. Gick runt lite och såg att det fanns steniga stränder. Men det är svårt att säga hur det ser ut nu, när det är några år sedan, men den fina stranden borde ju finnas kvar?! Skiathos har underbara stränder och egen flygplats. Kanske kunde vara nå´t?
    A visst e Naxos hur bra som helst. Jag tror jag vet var ni var o badade då,på Karpatos, fanns en biluthyrning och ett "runt" cafe där va?

Vi bodde om man gick till höger därifrån.... Som sagt bara sten, visserligen runda fina stenar (man fick ha badskor på sig..) men vattnet var hur klart o fint som helst,

och inte långgrunt, gick man 2 meter ut så drunkna man nästan.... Vi tog undervattenbilder med en engångskamera. dom blev jättebra. Det var eg bara omgivningen som var huuuur tråkig som helst.

Skiathos har jag aldrig varit på, kanske man skulle testa då...
  • Jagsjälv

Det runda cafét låg det på en höjd/udde? Tror det var en tom väderkvarn el liknande när jag var där. Tror faktiskt att det är fem/sex årsedan när jag tänker efter... Oj, vad tiden går...
    Hoppas att du hittar något bra till sommaren. Själv funderar jag för fullt. Måste först och främst bestämma mig för vilket land jag vill till. Åh, vilket angenämt problem!

• Mimmi R

Jag och min sambo var på Karpathos i juli 2007, vi åkte med Apollo och bodde i Karpathos stad på ett hotell som hette Seven Stars. Hotellet låg liksom i utkanten av staden, dock bara en kortare promenad från stranden, det var nerför en backe och där började stranden, vi brukade gå en bit till vänster och ungefär vid restaurang Maistrali gick vi ner på stranden. Jag hade läst om att stranden var dålig, men där vi låg tyckte jag den var helt OK. Inga problem att bada och det fläktade så där härligt när man låg och läste sin bok under parasollet...
    Kan rekommendera Karpathos generellt, gillade ön, vi åkte lokalbuss till flera andra stränder också, bl.a Amopi och även Apella-stranden som sägs vara en av Greklands vackraste och det var fint där, bussturen på slingrande vägar när man långt där nere ser det underbart blå-turkosa havet är en upplevelse för sig.
    Om ni ska bo i Karpathos stad, tänk då på att inte bara gå på de turistiga gatorna, vi promenerade flera gånger på gatan som låg ovanför och åt bl.a på ett ställe som hette Bella Karpathos som jag hade läst om innan där de hade nåt som kallades U.F.O, typ ett nybakt pitabröd fyllt med vad man nu väljer (den vanliga med kyckling var godast), jag tog en liten, min sambo en stor och det var jättemycket mat.
    Innan vi reste läste jag mycket på www.kalimera.nu och fick jättebra tips, den sidan är för övrigt väldigt bra var man än planerar att åka i Grekland.
    Lycka till med planerandet!

• anna klara
    Mimmi R skrev 2010-01-03 20:29:18 följande:
    Jag och min sambo var på Karpathos i juli 2007, vi åkte med Apollo och bodde i Karpathos stad på ett hotell som hette Seven Stars. Hotellet låg liksom i utkanten av staden, dock bara en kortare promenad från stranden, det var nerför en backe och där började stranden, vi brukade gå en bit till vänster och ungefär vid restaurang Maistrali gick vi ner på stranden. Jag hade läst om att stranden var dålig, men där vi låg tyckte jag den var helt OK. Inga problem att bada och det fläktade så där härligt när man låg och läste sin bok under parasollet... Kan rekommendera Karpathos generellt, gillade ön, vi åkte lokalbuss till flera andra stränder också, bl.a Amopi och även Apella-stranden som sägs vara en av Greklands vackraste och det var fint där, bussturen på slingrande vägar när man långt där nere ser det underbart blå-turkosa havet är en upplevelse för sig.Om ni ska bo i Karpathos stad, tänk då på att inte bara gå på de turistiga gatorna, vi promenerade flera gånger på gatan som låg ovanför och åt bl.a på ett ställe som hette Bella Karpathos som jag hade läst om innan där de hade nåt som kallades U.F.O, typ ett nybakt pitabröd fyllt med vad man nu väljer (den vanliga med kyckling var godast), jag tog en liten, min sambo en stor och det var jättemycket mat.Innan vi reste läste jag mycket på www.kalimera.nu och fick jättebra tips, den sidan är för övrigt väldigt bra var man än planerar att åka i Grekland.Lycka till med planerandet!
    Tack för infon!!! jo kallimera är ja inne på ofta, den e bra den sidan. Sen har man ju lyxen att ha en nära familjemedlen på Cypern, så nu funderar jag på att åka dit i 3 veckor, av min sex-veckors semester=)

Men som sagt, vattnet (inte stranden) på Amopi var det bästa jag varit med om!!!!
Svar på tråden Karpatos stad (pigadia) någon som varit där?+