• underverket 06

Vid vilken temperatur går gränsen för att låta barnet sova ute?

Låter min 1- åring sova ute i 11 minus. Nu bor jag i Stockholm o 11 minus är ju kallt här o 11 minus norrut är ju inte lika kyligt. Ni som bor norrut eller även andra som har koll på det här, vid vilken grad ca låter ni barnet sluta sova ute?

Hur har ni de klädda i kylan? Min son har byxor o body o overall, mössa, vantar, fuskkrage o fleecetossor. Han ligger på ett fårskinn i en åkpåse som är fodrad av poloyster. Har dessutom en fleecepläd över sig. Han verkar inte kall när jag kollar.
    Han verkar sova bra i kylan, sover längre än annars faktiskt.

• Svar på tråden Vid vilken temperatur går gränsen för att låta barnet sova ute?
  • Weezy

själv hade jag inte gjort det .. men nu är min lilla bara 12 dagar gammal.
    kanske upp till en -5 på sin höjd .. Men bara kanske.. jag tror man får följa sion egen intuition men jag har hört att barn inte ska vara ute i kyla som är mer än -10 ...

• redneck girl

vi bor i mora och har för närvarande -17 ute.min yngsta sover ute under uppsikt.alla mina åtta har sovit middag ute fast det varit -25.rätt kläder/åkpåse så går det hur bra som helst.vi har en fårskinns åkpåse + overall på,och de har aldrig varit kalla.akta bara så det inte blåser in i vagnen.

• redneck girl
    Weezy skrev 2009-12-19 11:00:20 följande:
    själv hade jag inte gjort det .. men nu är min lilla bara 12 dagar gammal. kanske upp till en -5 på sin höjd .. Men bara kanske.. jag tror man får följa sion egen intuition men jag har hört att barn inte ska vara ute i kyla som är mer än -10 ...
    det är skillnad på en nyfödd och någon som är någon månad anser jag.
  • Weezy

redneck girl skrev 2009-12-19 11:03:46 följande:

det är skillnad på en nyfödd och någon som är någon månad anser jag.
    Jo men visst är det skillnad.
    Som jag sa så får man nog känna efter själv i vad man anser är rätt i kyla..
  • tamate

på dagis har dom en -15 grader gräns, här hemma så går jag helt enkelt ut och känner ner i barnvagnen och så har vi en babyvakt med tempmätare så man ser tempen på föräldraenheten så den lägger jag i vagnen.
    Beror ju helt vad man använder att packa ner barnet med också, vi har en åkpåse helt i ull och den värmer riktigt ordenligt så den klarar en hel del.

• kattis b

Det är ju jättehärligt när de kan sova ute.
    MEN, vill ge dig en liten varning. Även om din bebis är varm om kroppen i övrigt så kan han/hon få köldskador på kinderna om han/hon får sova ute när det är så här kallt.
    Av den anledningen låter jag inte min dotter sova ute längre. vill inte riskera förfrusna kinder.

Svar på tråden Vid vilken temperatur går gränsen för att låta barnet sova ute?