Göra eget gelégodis.. Går det?
Med ingredienser som man har hemma. typ gelatin kanske???
Jag har ingen lust att köpa tillstser. Men jag vill baka gelégodis. nån som vet?
Med ingredienser som man har hemma. typ gelatin kanske???
Jag har ingen lust att köpa tillstser. Men jag vill baka gelégodis. nån som vet?
Geléhjärtan
ca 16
Recept från Vinterns Söta
6 gelatinblad
50 g glukos
1 dl strösocker
2,5 dl vatten
några droppar flytande arom
några droppar karamellfärg
fint strösocker
Du behöver en silikonform med hjärtan - Ikeas iskubslåda passar jättebra.
Olja in formarna, och lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.
Blanda glukos, socker och vatten, och koka tills det håller 122 grader. Det går långsamt först, men mycket snabbare mot slutet! Smält gelatinet i ca 2 msk vatten på låg värme. Rör ner i sockerlagen, tillsammans med arom och färg. Låt det svalna en aning, men inte för mycket - det stelnar ganska fort. Häll upp i formarna, och ställ i rumstemperatur över natten.
Tryck ur hjärtana och rulla i fint strösocker. Vill du ha surt godis kan du blanda lite citronsyra i sockret du rullar i.
måste man ha glukos? vad är det??
inegn aning om man måste ha det, men det är nåt man köper på apoteket... googla gelegodis så kanske du hittar nåt där det står om det är viktigt eller inte. Hittade receptet i en annan tråd, och såg att du undrade...
Jag såg "Monikas mat" på 4:an igår kväll (18/12, kl. 19.30). Där gjorde hon marmelad-godis av hallonsaft. Det receptet går säkert att hitta på nätet, ifall du tycker att det låter gott.
Marmeladgodis
(recept hämtat från Mat Special)
½ dl koncentrerad saft
3/4 dl vatten
½ tsk citronsyra
2½ dl socker
2 msk gelatinpulver utrört i ½ dl vatten
(ev några droppar karamellfärg)
strösocker att garnera med
Rör ut gelatinpulvret i vattnet, blanda övrigt i en kastrull. Koka upp, koka livligt 2 minuter. Ta av från värmen och skumma. Rör ner gelatinet och rör tills det smält. Häll upp i tex isformar av silikon eller i en liten form (ca 10*15 cm). Låt stå kallt minst till nästa dag att stelna.
Ta upp ur silikonformar eller skär i bitar och vänd i strösocker. (Vänd i socker helst samma dag som de ska ätas)
Har köpt smak och färgämnen på panduro. ush. ryser. Men men. Jag vet inget annat. Glukos hade de inte... slut.
Glukos är visst nått slags socker. Räcker det inte med vanligt socker??
Glukos finns att köpa på apoteket
Smultron ett skrev 2009-12-20 18:44:56 följande:
Glukos är väl typ som druvsocker ungefär? Vanligt strösocker bryts ner till glukos i kroppen tror jag =)