• KossanMuu

Är rekommenderat brev helt säkert?

Jag vill köpa en lite dyrare sak från en privatperson ett antal mil härifrån så enda sättet är alltså att få varan skickad med posten. Eftersom det rör sig om några hundralappar vill jag få det skickat rekommenderat för att vara säker på att jag får varan.
    Men hur fungerar det med betalningen? Ska jag vänta att betala till varan är skickad? Det kommer ju säljaren inte gå med på. Eller kan jag på ngt sätt vara säker på att varan skickas om jag ber om rekommenderat eller hur går det egentligen till?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Är rekommenderat brev helt säkert?
  • jassikan

Helt säker kan du inte vara oavsett.

Att skicka rekommenderat gör åtminstone att du inte behöver oroa dig för ev. slarv hos Posten och avsändaren kan inte skylla på Posten.
    En rek. försändelse har kollid och får innehålla saker för upp till 5000:-. Men rent krasst så kan det ju lika gärna ligga en tegelsten i om avsändaren vill luras.

Normalt sett brukar privatpersoner vilja ha betalt i förskott, så då får man välja om man vill ta den risken.

• KossanMuu
    jassikan skrev 2009-12-19 19:21:53 följande:
    Helt säker kan du inte vara oavsett. Att skicka rekommenderat gör åtminstone att du inte behöver oroa dig för ev. slarv hos Posten och avsändaren kan inte skylla på Posten. En rek. försändelse har kollid och får innehålla saker för upp till 5000:-. Men rent krasst så kan det ju lika gärna ligga en tegelsten i om avsändaren vill luras. Normalt sett brukar privatpersoner vilja ha betalt i förskott, så då får man välja om man vill ta den risken.
    Tack för svaret. Men om jag t.ex. har en mejlkonversation att jag vill ha rekommenderat och sen inte får nåt kolli-id av säljaren är det lättare att polisanmäla då eller är det samma skit? För problemet är ju att jag inte vet om jag kan lita på säljaren...
  • 2barnsmoder

Det finns ju något som heter internetgirot. På Blocket kan man använda sig av det, kanske även på affärer utanför. Då betalar man till en mellanhand som håller pengarna tills båda parter är nöjda med affären.

• KossanMuu
    2barnsmoder skrev 2009-12-20 00:03:28 följande:
    Det finns ju något som heter internetgirot. På Blocket kan man använda sig av det, kanske även på affärer utanför. Då betalar man till en mellanhand som håller pengarna tills båda parter är nöjda med affären.
    Tack, ska kolla upp det!
Svar på tråden Är rekommenderat brev helt säkert?