• Bite me

Hur får jag rent toalettstolen?

Vi flyttade in i vårat drömhus för ca ett år sedan, 3 våningar varav en våning som var en oinredd källare med toalett. Toaletten brydde vi oss aldrig om, då den knappt användes så tvättade vi den ca 1 gång i veckan, men de avlagringar som fanns i botten på toalettstolen har bara byggts på. Nu är det jättefult o jag har provat det mesta jag kan komma på från MrMuscle till Kalkosan, men inget hjälper. Finns det någon där ute med ett bra tips?

• Svar på tråden Hur får jag rent toalettstolen?
  • mammaNena

hmmm.. ääää... jag har det på tungan.. ska gå ner och kolla i skåpet va det heter

• mammaNena

oxalsyra! finns i färgaffären

• Jennisita

Ja brukar köra med klorin... men om det stått ett tag så kanske det inte hjälper... hmmmm säkert nån som svrara..

• Belavon

Prova citronsyra eller maskindiskmedel. Häll i låt verka och borsta sedan. Bikarbonat kan också fungera, det fungerar utmärkt på spishällar (gamla sorten)

• Dundermamman

Det finns en flaska som heter Pri som innehåller citronsyra som jag använder till toaletter, duschkabinen, diskmaskinen, tvättmaskinen mm...kanonbra!

Annars kan du ösa i en påse citronsyra som får verka ett dygn!

6 skogisar såg dagens ljus den 28:e oktober....
  • sahara

Är det kalkavlagringar ?
    För att få bort ingrodd kalk brukar jag först spola och sedan klä in toalettskålen med toalettpapper.Sedan dränker jag in pappret med något kalkmedel typ kalkosan.Låt dra i flera timmar ibland över natten.Kan behövas upprepas flera gånger.

• Bite me

Tack, ska prova allt ni föreslagit, börjar känna mig desperat.

• mammaNena

våran toa (och handfat) hade bruna och gröna pålagringar som varit där så länge jag minns (min mormors hus) men det behövdes bara 1 dos så försvann ALLT det fula!
    Bite me skrev 2009-12-19 16:49:02 följande:

Tack, ska prova allt ni föreslagit, börjar känna mig desperat.
  • Lusekofta

Jag har hört att det ska vara bra att använda sådana där brustabletter man använder till rengöring av löständer över natten De innehåller enzymer som tar bort missfärgningar på emalj. Lycka till!

• Bite me
    mammaNena skrev 2009-12-19 16:50:20 följande:
    våran toa (och handfat) hade bruna och gröna pålagringar som varit där så länge jag minns (min mormors hus) men det behövdes bara 1 dos så försvann ALLT det fula! Bite me skrev 2009-12-19 16:49:02 följande:
    Låter precis som våra, de är blåa o brun/gula, verkligen äckligt. Ska gå till färgaffären på måndag, tack för tipset. Står det på burken hur man ska göra?
  • Mariace

Ättika skulle jag prova med! Miljövänligt och effektivt!

• mammaNena

nej det gör det inte. men vi hällde i någon matsked så fick det stå en stund. de i affären borde ju veta!
    Bite me skrev 2009-12-19 18:00:37 följande:

Låter precis som våra, de är blåa o brun/gula, verkligen äckligt. Ska gå till färgaffären på måndag, tack för tipset. Står det på burken hur man ska göra?
  • Jan H

Häll i kokande vatten därefter maskindiskmedel låt det verka över natten, spola sedan som vanligt. Om de är riktigt hårt kan man behöva upprepa det...

• Immer
    Lusekofta skrev 2009-12-19 16:53:09 följande:
    Jag har hört att det ska vara bra att använda sådana där brustabletter man använder till rengöring av löständer över natten De innehåller enzymer som tar bort missfärgningar på emalj. Lycka till!
    Måste pröva detta ngn gång! Gulligt!
Svar på tråden Hur får jag rent toalettstolen?