• Anonym (syskonlängtan)

Gravid efter p-pillerstopp mitt i kartan

Hej alla ni mammor!

Jag slutade med mina Desolett för två veckor sedan. Jag slutade tvärt efter att ha börjat äta en vecka in på kartan. Ni som har gjort likadant; slutat mitt i kartan, när kom ägglossningen igång? Jag fick p-piller-blödning tre dagar efter avslutet, det räknas ju inte som ägglossning.. Är nyfiken på hur lång tid jag ska behöva vänta på att kunna bli gravid...

• Svar på tråden Gravid efter p-pillerstopp mitt i kartan
  • Bakeapple

Jag blev gravid på en gång när jag slutade med mina p-piller. Hade ätit ungefär halva kartan, fick en mindre blödning direkt och fick sedan ingen mens utan blev gravid direkt. Sonen föddes på bf 9 månader och 4 dagar efter att jag tagit sista pillret. Maken trodde inte sina ögon att det gick så fort

• Anonym (syskonlängtan)

Bakeapple: Vad roligt för er! Och överraskande, förstår jag. :)
    Ägglossningen kan bli lite rubbad när man slutar tvärt, därav min oro över att behöva vänta länge, men det behöver ju inte bli så.

• Bakeapple

Andra gången slutade jag när jag skulle, dvs när kartan var slut, fick en blödning och blev gravid direkt igen. Är nog extremt lyckligt lottad på barnfronten och superfertil på något sätt. Törs ju inte missa ett p-piller direkt....

• Nillinsimim

För mig tog det cirka 8 mån innan min kropp hade återhämtat sig, men då hade jag käkat i 8 år också, det kan ta längre tid då.. de andra två gångerna har det tagit på första försöket

• aaaa

Nu kidnappar jag denna tråd lite för att ställa en fråga:

För sju dagar sedan tog jag mitt sista p-piller. Detta var mitt i kartan eftersom det står att man kan sluta när som helst i bipackssedeln (och jag hade mellanblödningar varje dag som nu lyckligtvis slutat helt och hållet, blev helt enkelt less).

Sedan dess har jag inte fått någon blödning alls. Inte det minsta lilla. Inte en bortfallsblödning/p-pillermens heller. Vad jag har förstått det efter vad jag läst på internet så får man en p-pillermens oberoende av när man slutat på kartan...?

Eftersom jag och sambon inte kört med annat skydd denna vecka, och eftersom jag alltid fått p-pillermensen på tredje dagen med sockerpiller, så funderar jag nu på om jag redan kan vara gravid? Kan sådant stoppa en p-pillermens? Kanske bör jag göra ett test om en månad om jag inte fått nån blödning alls fram tills dess?

• Anonym (gravid direkt)

Jag slutade 5 dagar för tidigt med desolett och trodde att jag skulle få blödning, tvi fick jag som blev gravid. Det var ingen blödning på 9 mån där...

Nu har jag tagit ut hormonspiralen och jag blev gravid direkt igen. En gång om dagen vid ägglossning, fungerade.

Hormonspiralen har räddat mig, har inte behövt tanka på piller, men har haft tanke på om man blivit steril, men så var inte fallet. {#lang_emotions_smile}

• aaaa

Okeeeej, du fick alltså inte ens en p-pillermens? Hm... (Tack för svar!! Känner mig orolig över att nåt ska vara fel här då man inte ens får p-pillermens.)

Nån annan som har annan erfarenhet? Att det inte kom nån bortfallsblödning/p-pillermens, men där det ändå blev "vanlig" mens senare?

(Om jag nån gång blir gravid, vilket jag hoppas sker inom det närmsta halvåret, så kommer jag nog att testa hormonspiral som preventivmedel efter det. Verkar fungera bra för många.)

• Anonym (L)

Om jag vore du så skulle jag köpa ägglossningstest. Jag slutade med mina piller mitt i en karta 21/5 och mensen kom inte förrän 2/7. Önskar att jag hade köpt ägglossningstest då.

• aaaa

Hur kan ägglossningstest hjälpa tycker du? Bara för att veta om någon mens är på gång eller inte? Du fick alltså inte en p-pillermens heller?

Rent "barngörande" så skulle ägglossningstest inte göra så mycket för mig eftersom jag och min kille har sex så ofta så det skulle inte bli ett tecken på att "nu är det dags" s.a.s.. :)

Var hittar man bra och billiga ägglossningstest? Är det testlagret som gäller?

• aaaa

Nu börjar jag bli lite orolig här. Fortfarande ingen mens (ej heller p-pillermens) och graviditetstest (ett för ett par dagar sen, ett idag) säger att jag inte är gravid.

Är det nån annan som slutat mitt i kartan (ej minipiller för det är ju inte samma sak) och sedan inte fått vare sig p-pillermens eller vanlig mens efter 20+ dagar? Jag är ju uppenbarligen inte gravid för det borde väl ha gett utslag vid det här laget?

Om det bara var så att jag haft min p-pillermens, men inte fått den vanliga mensen så hade jag inte oroat mig förrän om ett par månader, men detta känns jättekonstigt... {#lang_emotions_frown}

• Anonym (väntar på mens)

Hej!

Jag slutade 7 dagar in i en karta av Yasmin. Fick ingen pillermens och väntar nu på att få min vanliga mens. Om jag är lika regelbunden som innan p-piller borde jag få min mens i morgon. Gjorde, för att kolla läget då jag kände igen symptomen, ägglossningstest en vecka efter p-pillerstopp och hade då utslag på det i två dagar. Så jag tror och hoppas att det verkligen var en ägglossning då. Var det det så ska mensen komma i morgon el på söndag, OM det är som "vanligt" i min cykel.
  • aaaa

Tack för svar!

Och du brukade få din p-pillermens av Yasmine i vanliga fall? Alltså under sockerpillerperioden? För jag har aldrig missat en sån, så därför blev jag lite oroad nu då man inte fick nån alls. Hoppas dock jag får min vanliga mens snart nu. 20+ dagar...

Ja jag fick alltid min pillermens när jag åt Yasmin. Är som en klocka både med och utan p-piller. Så jag hoppas på att få min mens idag, som jag borde, känner inte av så jättemkt än men jag anar att den är på ingång.

• aaaa

Håller tummarna för det! Skönt att veta att allt funkar igen liksom. i tonåren (innan p-pillren) hade jag 27-29-dagarscykler så jag hoppas jag tillhör dem som har tur och hamnar där på en gång igen. Så blir det ju för en del...

Här väntas det fortfarande på mens... 

jag har alltid legat på 26 dagars cykler och vill gärna tillbaka till det.
  • aaaa

Håller tummarna för det! Men bittert nog så kan det ju ta ett halvår för en del... {#lang_emotions_frown}

Jag är fortfarande bitter över att ingen barnmorska nämnt det för mig då jag förnyat p-pillren. Inget jag läst i bipackssedlar heller...

Jag visste att det kan vara lite knas att sluta mitt i en karta, att man helst ska äta ut hela kartan för att undvika strul. MEN jag vet många som ätit upp sina kartor och ändå fått en massa strul. Jag har slutat med p-piller 4 gånger, varav 2 gånger mitt i en karta. Har aldrig haft problem, har alltid kommit igång bra direkt. Men nu verkar det inte vilja sig. Men jag ger det några dagar till innan jag börjar bli frustrerad. idag är det 3 veckor sedan jag tog sista pillret så vi får se vad som händer.

Men jag håller med om att barnmorskor och gyn ska vara mer informativa när det gäller det här!!! Och att man kan må dåligt psykiskt av p piller. det var det som hände mig nu senaste vändan, HUUUU vad dåligt jag mådde. Sen kopplade jag ihop det med p pillerna och slutade. det var som att komma ur en bubbla, tog bara några dygn så mådde jag "som vanligt" igen. Läskiga grejer de där pillerna.
  • aaaa

Jag har lyckligtvis aldrig haft de biverkningar, men mellanblödningar 75% av månadens dagar suger enormt...

Jag tror att skillnaden mellan att sluta mitt i kartan och efter att man blivit klar med kartan är marginell... De som slutar efter en hel karta verkar lika ofta ha problem som de som slutar mitt i. Men mer information om detta tack! Om jag vetat det hade jag slutat redan för ett par-tre månader sedan...

• Anonym (syskon)

Hej hopp! Hur har det gått för er i denna tråden? Är just nu i samma situation! Slutade för några dagar sedan mitt i en karta. Och igår (3) dagar senare kom den så kallade p-pillermensen.. :) Så nu får man väl bara vänta och se hur det fortskrider.
    Hade inte tänkt sluta med mina piller förrens efter sommaren men vi besämde oss för att göra det nu, det gör därför inget om det dröjer lite innan det blir en liten.

Hoppas det gått/går bra för er andra här.

Kram

• Ullrikaa

Jag åt p-piller i 9 år slutade med dem till förra sommaren.18 oktober började vi försöka efter 1 vecka fick jag min mens som vanligt. Efter de tog de sig och jag är gravid, nu är jag gravid i v 31 (30+2)  ska ha bebis den 29 augusti i år :)

Svar på tråden Gravid efter p-pillerstopp mitt i kartan