• Mandarina

Hur gör man mjuk pepparkaka?

Hur gör man mjuk pepparkaka? Ni vet en sådan där som sockerkaka fast att den smakar pepparkaka . Någon som har ett bra recept??

Sen hur gör man för att den inte ska bli torr? Och även så att den inte blir sådär smulig?

Vill ha den god och saftig.

Hjälp mig!

/En som e lite ny i bak-köket

• Svar på tråden Hur gör man mjuk pepparkaka?
  • Purpurbräcka

Jag har inget recept, men man kan göra en vanlig sockerkaka med pepparkakskryddor i (nejlikor, kanel, kardemumma). Jag tror att man kan blanda i rivna morötter för att den ska bli saftig och fin.

• Mandarina

I vissa recept står det att man ska grädda den i mitten av ugnen och i andra står det i nedre delen av ugnen - hm? Vilket gäller??

Sen står det allt mellan 35-45 min ...hur vet man när den är klar?? Ska man ta men en provsticka, ska den vara torr då? E den klar då??

Vad menas med att man blandar socker o ägg PÖSIGT?? Pösigt? Vad innebär det??

Please help..

tack på förhand

• systertillknorr

Tror det ska va "torrt" på stickan, lite fuktig/fet känsla dock. Pösigt, alltså vispa ägg och socker tills det blir lite fluffigare och ljusare. Det där med ugnen vet jag inte...

• Viggo och pyrets mamma

Sockerkaka (som jag anser att mjuk pepparkaka är en variant av, dock en väldigt god sådan) blir anser jag godast om man bakar dne i nedre delen av ugnen och då lite längre tid än om man sätter dne i mitten, mindre risk att dne blir bränd då. Ser du att den börjar få lite väl mycket färg är det bara att lägga på alu folie. Prova med sticka om kakan är klar, ska va torr (inte torr torr men iaf inte få med smet på stickan)
    Recept borde du kunna hitta om du googlar mjuk pepparkaka.

• Mandarina

Håller på och bakar en tigerkaka nu, ligger just nu i nedre delen av ugnen. Efter 30 min ska jag kolla med sticka...

Håll tummarna...

Tycker bara kakan ser så liten ut....hm, kanske jag hade en för lång längd...men antar att den växer till sig...??

• Mandarina

Men finns det nåt magic trick att få den sådär saftig o inte torr o smulig...???

• Viggo och pyrets mamma
    Gulletroll skrev 2009-12-19 18:49:46 följande:
    Men finns det nåt magic trick att få den sådär saftig o inte torr o smulig...???
    Ett recept med mycket fett i
Svar på tråden Hur gör man mjuk pepparkaka?