• Mariace

Hur gör ni som lyckas med orkidéer?

Många av mina vänner anser att jag har "gröna fingrar". Håller dock inte med, men jag är intresserad av blommor och odling. MEN jag lyckas aldrig med orkidéer! Hur gör man för att få dem att blomma igen? Alla säger "jag gör ingenting", jag har försökt den taktiken också men det funkar inte heller... Bladen blir bara rynkiga och mjuka och rötterna blir torra. Tips???

• Svar på tråden Hur gör ni som lyckas med orkidéer?
  • Farfalla

Haha ja mitt tips är att jag inte bryr mig alls om den.
    Ibland får den vatten alltifrån ofta till mer sällan..

Och den blommar och är så fin trots sina 1½år här, kan tillägga att dom flesta andra blommorna dör snabbt här hemma

• Åsa Lund

Plantera om i orkidéjord på våren, vattna med 1 dl vatten en gång per vecka. Orkidénäring ibland.

• GussanGos

Åh jag vill också veta!

Köpte en halvdyr orkidé för kanske 2 månader sen och det finns inget kvar av den nu... {#lang_emotions_yell}  Alla fina blommor vissnade en efter en. Och nu är stammarna snart helt bruna, torra och borta.... {#lang_emotions_cry}
    Är det bara att kasta nu?

Lät den stå rätt mörkt och vattnar knappt...som folk säger att man ska göra...

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • För blinda själar är alla katter

orkidéer växer i regnskogen med torrperioder och regnperioder och ska skötas därefter :)

Alltså vattna rejält, (doppa ner i vatten eller skölj under kranen), låt dem sedan rinna av och torka ut ORDENTLIGT innan de vattnas nästa gång. Varannan gång har man svag dos näring i vattnet. Hur ofta man behöver vattna och hur fort orkidéen torkar beror på hur varmt man har hemma, hur stor krukan och plantan är så att säga att alla skall vattnas 1dl i veckan funkar inte riktigt generellt.

Sen beror det på vilken sorts orkidé du har, (för vissa sorter har blomningsperiod, tillväxtperiod och blomningsperiod och sköts lite annorlunda) men jag förutsatte att det var en vanlig brudorkidé i detta fallet.

De skall även stå så ljust som möjligt men inte i direkt sol.

Lycka till :)

• Ann Nelly

Jag tittar på rötterna för att se hur mina ska vattnas.
    Lyfter upp plastinnerkrukan och tittar på dem ibland.
    Är rötterna i krukan gröna så får de bara en liten "nubbe" vatten uppifrån någon gång ibland när jag kommer ihåg :)
    När rötterna ser bruna och torra ut så sänker jag ner krukan i ett vattenbad (dock ej så vattnet går över kanten) så att blomman får suga åt sig så mycket den behöver. Får stå ett par timmar tills jag ser att den inte dricker mer. Sen brukar rötterna bli gröna igen och då går jag återigen över till den "fattigare" vattningen.
    Verkar funka rätt bra.

• mian7373

Jag har fem orkidéer som har blommat om och om och om igen under flera år utan att jag gör någonting. Dom är som heltokiga. Så fort de blommat ut så kommer det en ny stängel och så börjar de blomma igen
    Det enda jag gör är att jag ger dom ca 1/2 dl vatten en gång i veckan. Men, vad jag har upptäckt är att dom stortrivs i mina köksfönster som ligger mot öster. Det verkar vara optimalt för jag har en orkidé i fönstret mot söder också och den trivs inte alls.

• annca
    GussanGos skrev 2009-12-21 23:46:28 följande:
    Åh jag vill också veta! Köpte en halvdyr orkidé för kanske 2 månader sen och det finns inget kvar av den nu...   Alla fina blommor vissnade en efter en. Och nu är stammarna snart helt bruna, torra och borta.... Är det bara att kasta nu?Lät den stå rätt mörkt och vattnar knappt...som folk säger att man ska göra...
    Nope!
    Klipp ner stänglarna och låt den  stå i  helst ett västerfönster. Inte för varmt (helst inte något element som är på under), inte *för* kallt (sval rumstemp är bra).
    Vattna när rötterna ser lite torra ut, typ nån gång varannan vecka. Antigen låt vatten rinna genom krukan, eller er sänk ned i en hink och ta upp igen. De får aldrig stå med vatten i krukan elelr på fatet.
    Sedan är det bara att vänta. Kan ta ett år innan den får nya stänglar.
    Men klipp aldrig av en stängel som inte vissnat helt - det finns blomsteranlag i varje "öga"
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • annca

De ska dessutom inte står mörkt, bara aldrig i direkt sol.

• annca
    annca skrev 2009-12-22 13:37:27 följande:
    De ska dessutom inte står mörkt, bara aldrig i direkt sol.
    Väster eller österfönster. Inte norr (för mörkt) eller söder (för soligt)
  • Åsa Lund

Jag har mina mot nordväst, helt perfekt!

Svar på tråden Hur gör ni som lyckas med orkidéer?