• Flerbarnstokan

Hur går husköp - betalning/lån till rent praktiskt?

Har ni koll på det här med banken vid köp. Vi har lånelöfte (via nätet) och är beredda att buda. Men vi har kontaktat två banker och de har fullt med lånekunder säger de och hinner (jul/semestrar) inte med men vi kan gärna få ett möte i januari!!!

Det är ju nu budgivningen pågår!!! Kan vi buda på med lånelöftet, vad händer om vi vinner när bankerna inte har tid att ta emot oss??? Eller brukar det gå lite tid innan kontaktskrivning efter att man vunnit en budgivning? Eller kan vi skriva kontrakt innan allt är klart med banken?

När betalar man pantbrev och när betalar man lagfarten, är det vid kontraktskrivning, vid överträdet av huset eller senare???

Vi har 10% som vi kan betala nu till säljaren om vi vinner (om det inte stiger för mycket).

• Svar på tråden Hur går husköp - betalning/lån till rent praktiskt?
  • FlamingRed

Men ett lånelöfte är ju från en specifik bank, det låter som att det inte är ett lånelöfte ni har?

• Flerbarnstokan
    FlamingRed skrev 2009-12-19 20:32:24 följande:
    Men ett lånelöfte är ju från en specifik bank, det låter som att det inte är ett lånelöfte ni har?
    Jo, fast vi har ju fått lånelöftet från banken genom en internetansökan. Men jag ville ha ett personligt möte med banken också för att prata om detaljer och de sa att de har uinte tid att boka några möten förens i januari pga att de redan är fullbokade hela december. Det står lånelöfte på papret och mäklaren har godkänt det (swedban). Vi har även talat med Handelsbanken (man ska ju alltid kolla med fler banker för bästa ränta osv.).
  • FlamingRed
    Flerbarnstokan skrev 2009-12-19 20:36:47 följande:
    Jo, fast vi har ju fått lånelöftet från banken genom en internetansökan. Men jag ville ha ett personligt möte med banken också för att prata om detaljer och de sa att de har uinte tid att boka några möten förens i januari pga att de redan är fullbokade hela december. Det står lånelöfte på papret och mäklaren har godkänt det (swedban). Vi har även talat med Handelsbanken (man ska ju alltid kolla med fler banker för bästa ränta osv.).
    Har ni ett lånelöfte från Swedbank så kan ni sedan gå in i en budgivning. Det är inget annat som måste fixas med banken.

Däremot är det ju inte på ngt sätt säkert att skulle kunna gå till Handelsbanken sen...
  • Flerbarnstokan
    FlamingRed skrev 2009-12-19 20:38:24 följande:
    Har ni ett lånelöfte från Swedbank så kan ni sedan gå in i en budgivning. Det är inget annat som måste fixas med banken.Däremot är det ju inte på ngt sätt säkert att skulle kunna gå till Handelsbanken sen...
    Jag funderar mer på om köparen vill ha betalt direkt, men banken inte vill träffa oss förens i januari, väntar säljaren på oss då eller brukar betalningen dröja? Har du koll på när lagfarten betalas?
  • Joual
    Flerbarnstokan skrev 2009-12-19 20:43:57 följande:
    Jag funderar mer på om köparen vill ha betalt direkt, men banken inte vill träffa oss förens i januari, väntar säljaren på oss då eller brukar betalningen dröja? Har du koll på när lagfarten betalas?
    Köper ni huset privat eller via mäklare?
  • Flerbarnstokan
    Joual skrev 2009-12-19 20:47:15 följande:
    Köper ni huset privat eller via mäklare?
    Via mäklare (Sve´nsk Fastighetsförmedling), men jag tycker han är lite stressig...
  • Fille Fjonkan

För oss tog det någon vecka innan vi träffades och skrev kontrakt. I samband med det betalade vi handpenningen. Först vid överlåtandet, som i vårt fall var ca 3 månader senare, betalade vi resten. Och eftersom det var då vi blev ägare till huset och lånen sattes upp var det då vi betalade lagfart och pantbrev.

Lycka till!

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Joual
    Flerbarnstokan skrev 2009-12-19 20:51:11 följande:
    Via mäklare (Sve´nsk Fastighetsförmedling), men jag tycker han är lite stressig...
    OK. Vi köpte hus i somras, via mäklare.

Om ni vinner budgivningen så kommer ni att skriva papper på köpet ganska snart, ofta inom några dagar (kan dock bli lite länge när det är storhelger på gång). I samband med att ni skriver på alla papper betalar ni också handpenningen, som vanligtvis är 10% av köpesumman.

Vår handpenning gick inte direkt till köparen - den deponerades hos mäklaren tills banken kontrollerat att allt var OK med huset i samband med vår externa besiktning. Resten av pengarna fick säljaren samma dag som vi fick tillträde till huset.
  • Flerbarnstokan

Det är ju så stor affär och man är rädd att något skall gå fel. Handpenningen har vi ju, men är rädd för att skriva kontrakt och att det sedan blir något problem med banken om resten... Ett papper över nätet känns ju så osäkert, därför ville jag hellre ha personligt möte...

• Flerbarnstokan
    Joual skrev 2009-12-19 20:56:17 följande:
    Vår handpenning gick inte direkt till köparen - den deponerades hos mäklaren tills banken kontrollerat att allt var OK med huset i samband med vår externa besiktning. Resten av pengarna fick säljaren samma dag som vi fick tillträde till huset.
    Det lät ju smart. Vi har fått läfte om besiktningsklausul för extern besikting.
  • Alfonsina
    Flerbarnstokan skrev 2009-12-19 20:56:37 följande:
    Det är ju så stor affär och man är rädd att något skall gå fel. Handpenningen har vi ju, men är rädd för att skriva kontrakt och att det sedan blir något problem med banken om resten... Ett papper över nätet känns ju så osäkert, därför ville jag hellre ha personligt möte...
    Jag skulle ringa ett samtal till banken och bara stämma av allting. Finns ingen anledning till att boka möte eftersom ni redan har ett lånelöfte.

När jag jobbade med bolån så träffade jag kunderna först då de ville ha lånelöfte (det har ni ju redan) och sedan ringde de när de hade vunnit en budgivning. Då var det mest för att stämma av som sagt och de betalade sen handpenningen via mäklaren.

Först inför tillträdet (oftast 3 mån senare) så behövs ett möte om låneupplägg, lånebetalningsskydd, räntor och amoteringar mm. Då betalas också lagfart och ev. pantbrev.
  • jordgubbe0812

Hej TS. Ett tips är att läsa det finstilta i lånelöftet för att se om det finns några vilkor.
    Vilkor kan framförallt vara att ert nuvarande boende är sålt. Är det fritt från det ska det inte vara några problem.
    Det är inte så många arbetsdagar tills januari.

• Flerbarnstokan
    jordgubbe0812 skrev 2009-12-20 15:58:24 följande:
    Hej TS. Ett tips är att läsa det finstilta i lånelöftet för att se om det finns några vilkor.Vilkor kan framförallt vara att ert nuvarande boende är sålt. Är det fritt från det ska det inte vara några problem.Det är inte så många arbetsdagar tills januari.
    Vi bor i hus nu men det hyr vi bara då ägarna flyttat utomlands i några år, men kommer hem i sommar. Det är därför vi har lite bråttom och verkligen hoppas på detta hus. Sist ett hus var till salu här var för 21 månader sedan, så vi tror att detta är vår sista chans om vi inte vill flytta och byta skola/dagis...
  • jordgubbe0812

Men kör på. Har de givit lånelöfte och inte era uppgifter ändrats (ni blivit uppsagda eller så) så är det bindande från bankens sida.
    Ibland går dessutom köp att vilkora med att man får lån. Vi gjorde det vid ett tillfälle, att de gick att avbryta inom 14 dagar om det inte skulle gå igenom.

Flerbarnstokan skrev 2009-12-21 13:10:46 följande:
    Vi bor i hus nu men det hyr vi bara då ägarna flyttat utomlands i några år, men kommer hem i sommar. Det är därför vi har lite bråttom och verkligen hoppas på detta hus. Sist ett hus var till salu här var för 21 månader sedan, så vi tror att detta är vår sista chans om vi inte vill flytta och byta skola/dagis...
  • Stugmamman

Jag tycker precis som stas att ni ska ta in ett vilkor om lånelöfte i kontraktet. Det ska tas in rutinmässigt men det är väl inte alla som gör det så säg till mäklaren.

Svar på tråden Hur går husköp - betalning/lån till rent praktiskt?