• Bellys

Moderkaksprov

Hej

Vi har gjort KUB och fått resultatet 1:2 och 7 mm på nackuppklarningen.
    Mao, ett väldigt dåligt resultat!!

Ska göra moderkaksprov på måndag.
    Vi vet att man kan göra en snabbanalys och en fullständig kromosomodling.

Är det någon som vet om vi har RÄTT att göra båda testen eller är det så att vården i samråd med oss bestämmer vilket av testen som ska göras??

Någon som gjort båda? Hur gick era tankar?

• Svar på tråden Moderkaksprov
  • tankar2009

Med båda "testen", menar du alltså snabbanalys och fullständig analys?!

I vintras fick vi också 1:2 efter KUB och 4,8 mm. Gjorde MKP efter några dagar och fick snabbanalysen dagen efter (de ringde). Det visade sig vara kromosomavvikelse men de gjorde även en den fullständiga analysen som vi fick svar på efter någon månad.

Förstår hur du känner det i detta nuet och det är ingen rolig känsla! Hoppas att det går bra trots allt. Än finns det ju hopp!

Är det något mer du vill veta så är det bara att fråga!

Kram!

• tankar2009

Just ja... jag vet inte om man har RÄTT till båda analyserna men prata med dem när du är där på måndag!

• Smilla75

Jag fick inte välja utökad (KS) men så hade jag inte gjort KUB och var ingen risk heller. Självklart kommer du att få även utökad, kan inte tänka något annat. Jag håller tummarna att det kan gå vägen i alla fall.

• Trollemora

Jag vet inte om man får välja... men man borde ju kunna föra en diskussion med läkaren så att dom får förklara varför dom väljer den ena metoden o inte den andra.

Under min förra graviditet hade vi 1/7 på kub och bred nackspalt, kommer inte helt ihåg hur bred. Vi gjorde först en snabbtest och fick svar att allt var bra. Sen gjorde dom visst en utökad utan att vi visste om det för dom hörde av sig några veckor senare och sa att dom hittat en avvikelse. Nu gick allt bra, underbara lycka, men det var en hemsk period i mitt liv!!

Denna graviditeten valde vi att göra kub och fick hög risk för avvikelse. Då valde läkaren att göra en fullständig med en gång och skippa snabben, för att inte riskera att ge fel information. Det är en längre vänta, ca 3 v mot 1 v annars. Men då vet man barnets dna.

Jag önskar er all lycka och hoppas på positivt resultat!!!

• tankar2009
    Choklo skrev 2009-12-19 22:52:32 följande:
    Jag vet inte om man får välja... men man borde ju kunna föra en diskussion med läkaren så att dom får förklara varför dom väljer den ena metoden o inte den andra. Under min förra graviditet hade vi 1/7 på kub och bred nackspalt, kommer inte helt ihåg hur bred. Vi gjorde först en snabbtest och fick svar att allt var bra. Sen gjorde dom visst en utökad utan att vi visste om det för dom hörde av sig några veckor senare och sa att dom hittat en avvikelse. Nu gick allt bra, underbara lycka, men det var en hemsk period i mitt liv!! Denna graviditeten valde vi att göra kub och fick hög risk för avvikelse. Då valde läkaren att göra en fullständig med en gång och skippa snabben, för att inte riskera att ge fel information. Det är en längre vänta, ca 3 v mot 1 v annars. Men då vet man barnets dna. Jag önskar er all lycka och hoppas på positivt resultat!!!
    Men vadå? De hittade en avvikelse som var fel eller? Vad var det för avvikelse?
  • Bellys

Tack alla för era svar!

"Tankar", ja jag menar som du skriver: snabbanalys och fullständig analys.
    Du skriver att det var en kromosomavvikelse, hur gick det för er sen?

"Choklo" hade ni en kromosomavvikelse där det visade sig att det inte var ngt fel på bebisen?
    Hur gick det för er med andra barnet?

Kram

• Trollemora
    Bellys skrev 2009-12-20 16:42:48 följande:
    Tack alla för era svar! "Tankar", ja jag menar som du skriver: snabbanalys och fullständig analys. Du skriver att det var en kromosomavvikelse, hur gick det för er sen? "Choklo" hade ni en kromosomavvikelse där det visade sig att det inte var ngt fel på bebisen? Hur gick det för er med andra barnet? Kram
    Ja, vår bebis hade/har en kromosomavvikelse. Dom har inte kunnat förklara vad det innebär eller om det kommer att innebära ngt heller för den delen. Läkaren/genetikern sa att han inte tror att det nånsin kommer att märkas.

Vid denna graviditeten har barnet en normal uppsättning kromosomer.

Kram kram!
Svar på tråden Moderkaksprov