• Alis volat propriis

Nakenråttor?

Såg en bild på en råtta utan päls - en "nakenråtta", men inte djuret nakenråtta (som har så där utstående tänder) utan det verkade vara den vanliga råttsorten som man har som husdjur fast utan päls. Nån som vet nånting om den? Är det en råttvariant för pälsallergiker?

• Svar på tråden Nakenråttor?
  • Odetta

Nakenråttan är egentligen en felprodukt Om man parar två stycken rexar (lockiga råttor) så blir ungarna dubbelrexade...vilket leder till att en del blir nakna. Det är lite som med den Chinesiska Nakenhunden, parar man 2 nakna så blir det fel genetisk uppsättning och valparna kan om oturen finns bli tandlösa. Därav paras alltid en naken med en puff (den håriga varianten). På samma sätt brukar man para en slät och en rex för att få 50/50 på ungarna. Men som sagt, paras två rexar blir resultatet naket.

Så var det i alla fall när jag var kvar i råttkretsen (var registrerad uppfödare i Svenska Råttsällskapet får en massa år sedan)

Hur det är nu vet jag inte, men jag har svårt att tro att man föder upp dem med flit jusst för att få nakenheten...men rätta mig gärna om jag har fel. År du intresserad av råttor så rekommenderar jag att ta kontakt med någon uppfödare innom SRS och fråga. Råttor är absolut underbara djur och går man via en uppfödare får man förutom en frisk och hanterad liten kamrat även en stamtavla på den

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Bonite

Alis volat propriis skrev 2009-12-19 20:39:30 följande:

Såg en bild på en råtta utan päls - en "nakenråtta", men inte djuret nakenråtta (som har så där utstående tänder) utan det verkade vara den vanliga råttsorten som man har som husdjur fast utan päls. Nån som vet nånting om den? Är det en råttvariant för pälsallergiker?
    Jag har haft en nakenråtta, dom blir lätt förkylda(dom är i stort sett förkylda hela tiden), och får in skräp i ögonen hela tiden eftersom det inte finns något hår som skyddar, vilket resulterar ögoninfektioner. Man måste smörja in råttan med babyolja för att huden inte ska bli för torr. Och dom luktar mycket mer än en vanlig råtta. Inget att rekomendera.
  • Alis volat propriis

Ok, tack så mycket för svaren. Hade ingen aning om att det var en felkorsning. Låter inte som om djuren får den bästa livskvalitén.

• Knastroll82

Tyvärr så mår inte nakenråttor bra. De dör oftast vid omkring 9 månaders ålder av njursvikt. De har heller inte ett fullgott immunförsvar och kan vara bärare av ett otal olika sjukdomar. Det är bevisat att den svåra epidemi av SDA (Sialodacryoadenitis, Infection of the lymph nodes and glands) som sprids lavinartat har sitt ursprung i en grupp av nakenråttor hos en större uppfödare. Nakenråttorna är också mycket känsliga för kyla, hudproblem och hudskador. De är på grund av allt detta olämpliga som husdjur, speciellt om man ska hålla dem med pälsade råttor. Detta här skrivs en amerikansk råttmedicinsk hemsida:

?Hairless rats were first identified in 1953 in a lab in Scotland. Hairless rats have no thymus. In other words, they are missing a significant part of their immune system. This makes them exceptionally vulnerable to infections, most often of the respiratory tract and of the eye. The average life span of a hairless rat is 9 months.
    Hairless rats are also prone to dental malocclusion, and up to about 50% of male and 75% of female hairless rats will have to have their teeth trimmed regularly just to be able to eat. Hairless rats also suffer from catastrophic kidney disease. The leading cause of death in the hairless rat is progressive kidney failure which begins at about six months of age. In germ-free conditions, all male and 80% of female rats will die of kidney failure. All hairless rats die of severe kidney abnormalities by 9-10 months of age.?

Svar på tråden Nakenråttor?