• Firehead

Bröstvårdsskydd

Hej alla

Jag fick mitt första barn i måndags och har haft lite småproblem med amningen, till idag. Var på återbesök på sjukhuset och blev tipsad om att köpa bröstvårdsskydd. Testade och det var underbart! Både för mej och för henne. Min fråga är: Kan jag köra med dom hela tiden? De rådde mej att göra det bara en kort period, men jag känner att det var så himla bra så jag ser ingen anledning att ens sluta med dom. Vad säger ni som testat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-19 22:06
    Jag ser nu att jag skrivit fel, bröstvårtsskydd heter det ju :)

• Svar på tråden Bröstvårdsskydd
  • spiral

På BVC sa dem till mig att den viktigaste är att jag och in dotter trivdes och amningen fungerar, spelar ingen roll om man använder amningsnapp eller inte.
    Jag använde dem kanske 1,5 månader, och kunde sluta sedan. Det är smidigare utan, men när de behövdes var det sååå skönt att ha dem!

• vanilla deej

Jag fick samma råd som dig, att använda dem en kort tid och sen sluta. Men sonen verkar vara av annan åsikt
    Jag kommer troligast använda dem så länge de behövs, men testar utan lite då och då. Jag får tyvärr inte så "styva" bröstvårtor, så han hittar dem inte utan mellanlägget.

• Maluttan

hej
    det var samma sak för mig, killen fick inte tag om bröstet utan napparna.
    Men nu har vi varit helt nappfria i över en vecka och det är såååå skönt!
    Han är 3 månader. Napparna har varit toppen eftersom de gör att amningen funkar, men jobb! Tvätta dem, koka dem, se till att de jämt är med.. orka.
    Dessutom vi kunde sitta i evigheter och amma. En måltid för honom kunde ta allt mellan 30min till en timme (!), men nu utan nappen tar det bara några minuter/tutte, allt som allt är han numera klar på ca 15 min.
    Jag är def för napparna de gjorde mitt liv mycket lättare, men jag är så glad att vi klarar oss utan dem nu =)

• Dr Mupp

Det finns ju en hel del nackdelar med vårtskydden. Bla så ger de en ökad risk för mjölkstockning och att bebisen inte får i sig tillräckligt med mat. Det är därför det rekommenderas att man slutar med dem efter att besvären försvunnit. Nu finns det såklart bebisar som vägrar ta bröstet utan gummitutten och då har man inte så mycket val.

• 20110426

Grattis till bebben :)

Vad skönt att de visade på amningsnappen åt er, jag blir så irriterad på en del sjukhus/bb där de inte tycker man ska använda det utan kämpa på ändå. Jag fick lov att använda amningsnapp med första eftersom han kom för tidigt och var så liten att han ej fick tag ordentligt med sin lilla mun, sedan har jag begärt att få det när jag märkt att mitt andra och tredje barn inte heller fick ordentligt tag. Jag hade dem tills det kändes bra att sluta helt enkelt, provade ibland utan men det tog säkert ett par tre månader innan det funkade bra utan för mig. Känn efter själv när du känner att det går bra att sluta, känn dig inte tvingad av någon att sluta. Huvudsaken är ju att du kan och orkar med att amma utan att gå sönder. Lycka till.

• loveu4ever

Jag har ammat min son med amningsnappar i åtta månader nu och det går utmärkt. Helammade i sex månader och han har alltid legat över viktkurvan så han har fått i sig tillräckligt och jag har aldrig haft ett sår eller någon mjölkstockning. Helt underbart! Vi gjorde några halvhjärtade försök att sluta från början men det gick inte så bra då han hade vant sig vid napparna så vi fortsatte. Nackdelarna kan ju vara att det blir lite fumligt när man ska amma mitt i natten och att man inte får glömma dom hemma när man far bort men annars funkar det kanon.

Så som svar på din fråga: Ja du kan amma med dom hela tiden om du trivs med det och det går bra! Kom bara ihåg att koka dem en gång per dag och skölj av dem mellan amningarna för att det inte ska bli bakterier. Detta är egentligen inte jobbigare än vad det är med vanliga nappar som de flesta bebisar använder, dom ska ju också alltid vara med och kokas emellanåt:) Lycka till!

• vanilla deej

Tack för alla svar! Nu har jag varit på BVC med min lill-kille och det visade sig att det inte fanns så mycket mjölk hos mig och att det var anledningen till varför han slickar mest - det finns inget att "kämpa för" att få i sig enligt sköterskan. Så nu blir det tillägg så får vi se. Han verkar mycket mer nöjd nu iaf än vad han har varit och det är ritkigt skönt...

Men! Jag kommer försöka amma honom före det är dags att slänga ihop tillägget så han får i sig de få droppar man har att ge, så får vi väl se hur länge han kommer tycka det är ok med mammas mjölk när han vet att det finns ett enklare sätt att få i sig mat...

Svar på tråden Bröstvårdsskydd