Smörja hjulbultar?
Är det flera här som byter däck själv?
Jäkla skitjobb och en del bultar liksom trummorna(?) fram är rostiga, ska de smörjas och rostskyddas?
Är det flera här som byter däck själv?
Jäkla skitjobb och en del bultar liksom trummorna(?) fram är rostiga, ska de smörjas och rostskyddas?
Jag brukar borsta av dem lite med en stålborste och lägga på lite tunn olja eller 5-56.
Inte risk att de lossnar vid körning?
Inte risk att de lossnar vid körning?
Jag använder inga vätskor förutom keramisk pasta och det är endast på navet. Hjulbultar/hjulmuttrar eller vad man nu har så håller jag dom rena från skit med ett gängverktyg.
Man ska absolut inte använda koppaspasta!
Har man en aluminiumfälg och smetar på kopparpasta på hjulbultar och på nav/bromsskiva som är tillverktad i stål så blir det en kemisk reaktion och då kommer det sitta som fanoch det är inte heller bra.
När man har bytt ett hjul så bör man efterdra det efter 10-20 mil.
Trummor fram säger du? Vad har du för en gammal bil?
Jag använder fett med grafitbas. (vanlig motorolja duger säkert gott) Lägger det på anliggningsytor och bult/muttrar. Rengöring med borste är såklart viktigt.
Ingen ide att överdra bultarna. Då förstör du dom. Dra "lagom" utan att det smakar skit i munnen.. Efterdra efter 10-20 mil.. nemas problemas.
Om man oljar in hjul"bultarna" så är risken att man drar alldeles för högt moment vid åtdragning och när man sedan ska lossa dem så kan det vara ett rent h*lvete att få loss dem.
Bäst är det att ALLTID dra hjulbultarna för "hand" med vanligt fälgkors. Då riskerar man ytterst sällan att dra dem för hårt. Och, som skrivits tidigare, efterdra dem efter cirka 10-15 mil.
När man sedan ska lossa dem är det bra att ha ett cirka halvmeterlångt förlängningsskaft i form av ett rör som man kan trä på fälgkorset så att man får större häveffekt! Brukar funka på de allra flesta hjulbultar/-muttrar.
Grafitfett eller dylikt är det bästa.. Olja går alldeles utmärkt om man inte har något annat tillhands. Bättre det än man kör gängsallad på rostiga och torra bultar/muttrar.
99% av alla "hemmafixare" drar för hårt då de flesta har aluminiumfälgar idag. 110-130nm är ett bra riktmärke vilket i sig inte är speciellt mycket i muskelväg. oljade bult gör rent teoretiskt att du drar ett litet högre moment men detta är försumbart, speciellt då vi pratar om bult/muttar vilka har varit med ett par år. Dess anligningsytor är skrorvliga och slitna vilket gör att friktionen blir större än beräknat.