• underverket 06

Vill höra solskenhistorier från er som fått barn efter 40. Några som lycktas med det?

Som sagt, ni som fått barn efter 40, hur lång tid tog det för er att bli gravida, antingen naturligt eller med hjälp av IVF? Var det första barnet, eller hade ni barn tidigaro o isåfall hur lätt eller svårt var det att få till det/de barnet/barnen?

Har en underbar son på ett år som blev till genom vårt andra IVF försök. Hade innan honom 2 missfall o ett utomkvedeshavnadeskap (har bara en äggledare numera).Var 38,5 när han föddes o är nu 39,5. Försöker nu på naturlig väg bli gravid igen. Vi har 2 frysta ägg också om vi ska försöka med IVF. Antar att det är ganska liten chans att få till det på naturlig väg när jag snart är 40 år, så därför vill jag höra historier från er som lyckats.

• Svar på tråden Vill höra solskenhistorier från er som fått barn efter 40. Några som lycktas med det?
  • Lyckoprinsessan

Jag är 44 år o nybliven mamma, läs på min profil så får du en riktig solskenshistoria...

• greta2

Jag hade två missfall vid 39 och 40 innan jag blev gravid för tredje gången och senare födde min dotter. Jag var då 41. Graviditeten gick jättebra och förlossningen också. Jag hade ganska lätt att bli gravid, blev det efter 3,6 resp 4 månaders försök. Jag använde ägglossningsstickor så jag visste då jag hade ägglossning och kunde pricka in den tiden i månaden. Jag har bara en dotter, har inga barn sedan tidigare.
    Lycka till med barn nummer två.

• Entvåtre

Jag har tre barn, som jag fött när jag var 36, 38 och 41. Jag blev också gravid strax före min 40-årsdag men det slutade i sen abort eftersom barnet var skadat. Dessutom var jag gravid i tio veckor mellan barn ett och två. Jag har har haft den enorma förmånen att jag ha väldigt lätt att bli gravid, det har gått på första försöker varje gång, trots att jag är så pass gammal. Dessvärre har jag drabbats av annat som är åldersrelaterat.
    Jag har skött mig fysiskt och ätit nyttigt+folsyra när jag velat bli gravid. Dessutom har vi följt ett oromantiskt sexschema som du hittar här

www.pregnancyloss.info/sperm_meets_egg_plan.htm

Det finns många som blir gravida efter 40. Lycka till.

• GrodAnn

Inte jag, tyvärr. Men en nära kompis till mig träffade sitt livs kärlek när hon var 38 år. Hon blev gravid på första försöket och födde sin son en vecka innan hon fyllde 40 år. Sedan blev hon gravid på nästan första försöket och fick sitt andra barn när hon skulle fylla 43. Båda graviditeterna gick som på räls för henne!

• finelinan

Själv är jag bara 23 och har fått mitt första barn. Däremot var min mamma 43 år, nästan 44 år, när hon fick mig. Jag var då hennes fjärde barn, hon hade blivit gravid på naturlig väg och så vitt jag vet var det inga problem med vare sig graviditet eller förlossning!

• marsed

Jag fick mitt andra dotter vid 41-års ålder. Min första fick jag 17 år tidigare. =) Båda gångerna har mina graviditeter varit oplanerade. Blev även gravid vid 38 men gjorde då abort pga personliga skäl. Även den gången blev jag oplanerat och lätt gravid....trots kondom och dagen-efter-piller. Däremellan har jag genom åren många gånger slarvat med preventivmedel men ändå inte blivit gravid. De gånger jag blivit det har det skett redan efter bara några få samlag så jag antar att jag har lätt att bli gravid.....men det måste vara med "rätt" man. =) Första graviditeten var oerhört lätt....inga besvär alls mer än ischias mot slutet och mycket vätska i benen. Andra däremot var jobbigare med enorma foglossningar så att jag blev deltidssjukskriven de sista 3 månaderna och kunde knappt röra mig de sista veckorna. Båda förlossningarna gick oerhört snabbt och var jobbiga pga att jag inte hann/kunde få smärtlindring. Är oerhört lycklig för att jag fick uppleva miraklet att få barn igen vid min ålder...något jag inte trodde skulle ske. Njuter på ett helt annat sätt den här gången...är coolare och säkrare i min mamma-roll. Önskar dig stort lycka till! Det är fantastiskt att få smått när man är 40+! =)

• niten

jag fick mitt första barn vid 27..sen tog det tid innan jag hittade den rätta fick ett mf när jag var 38 ett till när jag precis fyllt 39 men sen hade vi lyckan att få vår kille 2mån innan jag fyllde 40 ..
    sen "lyckades" jag bli helt oplanerat gravid igen, vi fick en till kille när jag var var 42 år 0ch 5mån..allt helt naturligt..allt gick kalasbra!
    den sista graviditeten var nog den lättaste..hade jag varit yngre,så hade jag nog velat ha fler

• Jordgubbssmak

Jag har inte fått än men hade beräknad förlossning till i söndags 27/12. Jag fyllde 42 nu i december. Jag blev gravid enkelt och snabbt både denna gången och med de två jag fick när jag var 26 och 27 år.
    Vi försökte i 4 månader, jag blev gravid varje gång men fick däremot tidiga missfall alla gångerna.
    Femte gången stanna bebis och det är den jag väntar på nu.
    Jag åt folsyra och höll koll på min ägglossning annars inget särskilt.
    Lycka till!

• Skruttefia

Vi är ganska många som faktiskt har lyckats trots den sämre statistiken för 40+

Jag fick min andra dotter i somras, var då 42,5 (fyller 43 i januari). Denna gång behövdes dock IVF för att hjälpa naturen på traven. Läs gärna min pres om du vill.

Ett annat tips är att kolla i BIM-tråden för 40+ som också finns här i forumet under "Svårt att bli gravid" -> 40+

Kram o lycka till!

Amanda 060121 & Louisa 090605
  • vil70

Här är en till, fick förvisso mitt 6:e barn, men jag var 41 år när hon föddes, ganska exakt 2 år efter sin storebror (jag hade 4 sedan innan).
    Var 39 år när sonen föddes efter en komplikationsfri graviditet, jobbade till dagen innan han föddes. Han är förvisso 2 veckor tidigare än beräknat.
    Hade lite jobbigare med dottern, pga föreliggande moderkaka bla. Hon kom drygt 3 veckor innan BF med akut snitt, men hon mådde bra. Det hade hänt i vilken ålder som helst.
    Står en del på min press

Svar på tråden Vill höra solskenhistorier från er som fått barn efter 40. Några som lycktas med det?