• gravidaU

18 månaders som är sjuk varannan vecka

Hej,

Har en fråga angående min son som är 18 månader. I höstas började han dagis och har sedan dess varit sjuk varannan vecka hela hösten. Nu senast har han varit sjuk i 3 veckor, diagnos öroninflammation och fick penicillin 10 dagar och 2 dagar efter avslutad kur var febern där igen. Ofta får han hög feber dvs mellan 38,5 och 40, ibland inga andra symptom men nu rinnande näsa och enligt läkaren svullen hals och lite röda öron. Är det här normalt? Läkarna säger att det kan vara så för vissa barn men vi börjar bli oroliga? Hur kan man kolla om det skulle vara något allvarligare? Han har haft bra sänka innan men idag låg den på 40 så tydligen virusinfektion. Hur vet man om de kan ha någon farlig sjukdom typ cancer eller något annat allvarligt? Är era barn sjuka såhär mycket. Innan hösten så var han en pigg o kry kille men nu känns det som den ena virus-bakterieinfektionen avlöser den andra... Tacksam för alla svar och alla råd

• Svar på tråden 18 månaders som är sjuk varannan vecka
  • jmmm

När barn börjar dagis blir de väldigt lätt sjuka ofta med vanliga förkylningar, visrus o öron/hals problem.
    Min so hade itne haft något alls inann han började dagis som 1½åring o då åkte ahn på så mycke att vi med råge sprängde de 60 vab dagar man får på ett år o då gick han ändå 4 dagars vecak första ½året.

Nu har vi i o för sig fått veta att han lider av immunbrist, men det är inte ovanligt ändå med mycke sjukor framförallt höst/vinter.
    Så länge de inte är "värre" saker som lunginflammationer elelr högre feber än de du skrev så kan du nog va lugn

• tessan27

Sådär har vi haft det med vår dotter, hon gick sina 2 veckor på inskolning sen var hon sjuk varannan vecka till i våras då hon var 3 1/2 år. Hon fick förkylningar, öroninflammationer och infektionsastma varje gång till att börja med. Sen var det lunginflammation, Rs-virus... bara hög feber inget annat. Hon har uträtts för både det ena och det andra och hade en nedsättning i immunförsvaret ett tag plus att det kan ha varit så att hon hade något som heter periodisk febersyndrom... Alltså höger feber utan anledning med jämna mellanrum.
    Fortsätter infektionerna så kan man be om en remiss till barn för att kolla upp tex immunförsvaret mm.Hon blir fortfarande sjuk oftare än andra barn men inte lika som förut och inte lika sjuk som hon blev när hon var mindre.

• tessan27
    jmmm skrev 2009-12-20 12:43:47 följande:
    När barn börjar dagis blir de väldigt lätt sjuka ofta med vanliga förkylningar, visrus o öron/hals problem.Min so hade itne haft något alls inann han började dagis som 1½åring o då åkte ahn på så mycke att vi med råge sprängde de 60 vab dagar man får på ett år o då gick han ändå 4 dagars vecak första ½året.Nu har vi i o för sig fått veta att han lider av immunbrist, men det är inte ovanligt ändå med mycke sjukor framförallt höst/vinter.Så länge de inte är "värre" saker som lunginflammationer elelr högre feber än de du skrev så kan du nog va lugn
    vilken immunbrist lider er son av??
  • Emerun

Man har 120 vab dagar/år och barn. Har läst nånstans att ett barn som börjar på förskola har ca:100 infektioner det första året på förskolan. Så det är inte konstigt att ditt barn är sjuk så mkt, din son kanske är lite känsligare bara, det går nog över snart.

• UpsyDaisy

Min dotter var sjuk typ varannan vecka i ett år efter hon börjat dagis. Det var ett rent helvete! jag var övertygad om att det inte var normalt och att det måste vara något fel på henne, och jag var så frustrerad över alla läkare som sa till mig hela tiden att det var "helt normalt"

Sen efter ett år på dagis...tjoff....sjukdomarna borta. Märkligt det där.

• jmmm

Emerun,: man har 60 dagar som äve ordinarie vårdare kan va sjuk o man akn få vab för (ex dagmamam eller om föräldern som har ledig dage så sjuka tt de itne kan ta hand om barnet) o sen kna man få 60 till. så var de iallafall när sonen va liten, behövde aldrig så många dagar med dotterne fetrosm jag pluggade då o tog en el del av vab dagarna= man får csn som vanligt o plockar inte vab utan får plugag igen andra tillfällen.

Min son har igA brist + en MBL brist som läkarens a 1+1=3 i detat fallet värre med 2 brister

• Emerun
    jmmm skrev 2009-12-20 13:09:30 följande:
    Emerun,: man har 60 dagar som äve ordinarie vårdare kan va sjuk o man akn få vab för (ex dagmamam eller om föräldern som har ledig dage så sjuka tt de itne kan ta hand om barnet) o sen kna man få 60 till. så var de iallafall när sonen va liten, behövde aldrig så många dagar med dotterne fetrosm jag pluggade då o tog en el del av vab dagarna= man får csn som vanligt o plockar inte vab utan får plugag igen andra tillfällen.Min son har igA brist + en MBL brist som läkarens a 1+1=3 i detat fallet värre med 2 brister
    Även om de är uppdelade så är det ju fortfarande 120dagar
     Från FKs hemsida
    Du skrev:
     Hur många tillfällig föräldrapenning dagar har man som förälder per år?  

Svar:  När ett barn är sjukt kan man få tillfällig föräldrapenning under 120 dagar per barn och år. Men de sista 60 dagarna kan inte betalas ut när den som brukar ta hand om barnet är sjuk. 

• gravidaU

Tack för alla era svar, känner mig mycket lugnare nu när jag ser att det är fler som har det som vi:)

• Två paddlar och en svans

Min dotter är exakt likadan! Öroninflammation med sprucken trumhinna, förkylning med feber och hosta, kräksjuka samt en vanlig förkylning har hon haft de senaste fem veckorna :(
    Hon har varit sjuk rätt exakt två gånger i månaden sen dagisstarten i juli och det har inte blivit bättre.

Tröttnade på att alla sa att det var "normalt" och åkte och tog prover där de kollade hennes immunförsvar. Det visade sig att det var fullt normalt så nu behöver jag i alla fall inte vara rädd för att det är nåt fel på henne.

Hoppas det blir bättre för er.

• sarsparis

Samma här, på 1 ½ mån har han ätit 3 pencillin kurer och även hunnit med att ha vattkoppor....det är tur man har en farfar som är pensionär och gärna är barnvakt. vad jag förstått så är de ofta sjuka första halvåret på dagis, andra halvåret säger många blir bättre.

• gravidaU

Underbart att höra även om jag lider med er, men för alla svar så känns det trots allt som min son inte är onormal och som en liten tröst. Han är sjuk nu och har varit det de senaste tre veckorna och idag kom hostan. Ska egentligen åka till mina föräldrar imorgon ute på landet, lite orolig att han ska bli mer sjuk, men hoppas han blir bättre ist. Hur tar man prov på barnets immunförsvar?

gravidaU: Vi tog prover hos en särskild barnläkarmottagning. Sök på barnläkare i området där du bor är mitt tips. Att gå till vanlig husläkare har sällan gett särskilt mycket för vår del. Det ska vara någon som är inriktad särskilt på barn.

• Dutten6

sonen e snart 16 månader, har vart sjuk minst 1 gång i månaden oftast 2-3 ggr sen han föddes, han har haft halsfluss, hög feber varannanvecka, förkyld, öroninflammation, ögoninflammation m.m, han har inte ens börjat på dagis än, börjar nu i januari, e livrädd för att han ska va sjuk lika mycke lr mer när han väl börjat, jag har knappt nåt immunförsvar.. lider av typ kronisk körtelfeber, har precis haft d för 3e gången på 3 år.. e sjuk konstant.. hoppas på att sonen inte blir som mej iaf..

• Anne69

Jag tycker att ni verkar ha det jättejobbigt. Både ni vuxna och er son måste lida något oerhört. Och visst, det förekommer naturligtvis att andra har det lika jobbigt o det kanske kan lindra lite men.....i ärlighetens namn.....varför försöker ni er inte på en annan vardagslösning? Kanske kan ni ha honom hemma i större utsträckning eller hitta annan barnomsorg där han inte blir så här sjuk? Nog för att man kan ta både 60 och 120 vab-dagar men det är ju extremfallen. Genomsnittsbarnet är naturligtvis inte sjukt så mycket!

• Shmone

Dottern som är fyra år nu har gått 1,5 år på dagis och är fortfarande sjuk stup i ett.. sällan som hon är frisk mer än 1-2 veckor åt gången - förutom på sommarlovet.
    Sen smittar hon syskonen så dom också blir dåliga. Det kan gå månader hemma hos oss utan att alla tre är friska samtidigt ens i en vecka.

En del barn är mer infektionskänsliga än andra.. tyvärr.

• Lindreas

Det är enormt vanligt att barnen blir sjuka när de börjar på förskolan, och särskilt framåt hösten/vintern. Min pappa brukar säga att efter att första ungen (av oss fyra) började på förskola har han varit konstant sjuk. Det stämmer såklart inte riktigt, men på ett ungefär.

Barnen behöver de här infektionerna för att få ett fungerande och starkt immunförsvar, och vissa är känsligare än andra.

Ts, ta och kolla upp er sons immunförsvar, då vet ni ju hur det ligger till. Och som en tröst, det blir bättre!

Anne 69: 

Det ÄR jobbigt med barn som blir sjuka på dagis varannan vecka, och det tär på dem och oss... men man får väga det mot allt det positiva. Plus att det inte lär vara farligt för barnen i det långa loppet, tvärtom. 
    Min dotter blir t ex jättegrinig av att bara vara hemma med mig (hon har aldrig levt i den sortens isolering utan alltid varit omgiven / omhändertagen av flera personer) och är sällan trött eller på dåligt humör efter dagis, hon har lärt sig en massa saker där och pratar hela tiden om de andra barnen och allt det roliga de har gjort under dagen. 
    Varken hon eller jag trivs med (eller har möjlighet) att vara tillsammans på heltid, därför får hon vara på dagis 6h per dag och med mig lika mycket. Så tänker vi fortsätta försöka ha det även i framtiden.
    Visst är hälsan viktig men så länge det inte handlar om några allvarliga sjukdomar tycker jag inte att den ska styra huruvida barnet ska gå på dagis eller ej utan andra faktorer (om barnet trivs, föräldrarnas arbetssituation etc). 
Svar på tråden 18 månaders som är sjuk varannan vecka