• Längtanefterdig

Litet SF-mått i vecka 26. Och kanten strax ovanför naveln? Känner mig orolig och nere.

Jag förstår inte riktigt det här med magen under en graviditet. Det känns som att alla har så mycket större magar än jag. När jag var hos min barnmorska för någon dag sedan så mätte hon mig för första gången och fick då veta att mitt SF-mått är 22 cm. Då var jag fullgångna 25 veckor och alltså inne i 26 veckan.

När jag själv lägger mig ner och klämmer på magen för att försöka hitta den där kanten alla pratar om så tror jag mig hitta den och då mäter det 22 cm som hon har gjort. Provade känna där hon kände, lite mer mot sidan och inte rakt upp. Den kanten är inte så långt ifrån naveln utan befinner sig strax ovanför naveln egentligen.

Men när man läser i olika källor så ska livmodern vara i navelhöjd i vecka 20. Min verkar vara strax över, borde den inte ha ökat betydligt mer?

Jag blir så orolig och nervös. Min barnmorska reagerade inte mer än att säga att jag ligger under medelkurvan men inte så långt under att det blir konstigt, för jag ligger över det understa strecket.

Blir bara så irriterad på att jag ska ha saker att oroa mig för hela tiden :( Det är inte alls roligt och jag vill bara kunna njuta istället. Eftersom min barnmorska inte blev oroad så borde ju egentligen inte jag heller bli det antar jag utan invänta nästa besök om fyra veckor för att se hur det ser ut då.

Har någon erfarenhet kring detta som kan ge mig några lugnande ord eller berätta hur det var för dem?

• Svar på tråden Litet SF-mått i vecka 26. Och kanten strax ovanför naveln? Känner mig orolig och nere.
  • Längtanefterdig

Hoppas på lite svar när jag är tillbaka :)

• mammaNena

jag hade lika stor/liten mage när jag fick mitt första barn i v 32 som den va denna gången i v 13! När jag låg inne på BB röd (heter stället i halmstad där man får ligga om det finns risk för prematur eller andra komplikationer) så när de skulle mäta ctg så la dom "klossen" ungefär vid navlen. iom att jag hade så liten mage utåt så trodde dom väll att den slutade där, MEN min livmoder va ända uppe vid revbenen, fast att det då inte syntes utåt. Vad jag menar är att det läggs kanske inte så stor vikt i vart det egentligen slutar, utan vad hela måttet blir i sig, din mage kanske putar utåt mycket!?!

• Teskedsmamman

Så länge inte din BM reagerar så borde du inte oroa dig. Dessutom så mäter inte alla likadant heller så om någon annan mäter så kanske du får ett helt annat mått...

Om bebisen ligger på tvären så blit livmodern mer bred än hög t ex... så nä, oroa dig inte....

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Dakota

Jag hade Sf mått på 22cm i vecka 24+6 och jag ligger strax under medelkurvan.
    Låter som att ditt mått är helt normalt.

• Mary Jo

Om inte din bm är oroad så ska du nog inte heller oroa dig!
    Den börjar säkert snart växa ska du se

• Längtanefterdig
    Teskedsmamman skrev 2009-12-20 12:58:56 följande:
    Så länge inte din BM reagerar så borde du inte oroa dig. Dessutom så mäter inte alla likadant heller så om någon annan mäter så kanske du får ett helt annat mått... Om bebisen ligger på tvären så blit livmodern mer bred än hög t ex... så nä, oroa dig inte....
    Jo jag känner sparkar mest på sidan, och när hon lyssnade på hjärtat så sa hon att han ligger på tvären. Berättade då om sparkarna i sidan och så sa hon att han förmodligen ligger så oftast. Kanske är det så att den då breder ut sig snarare än att den blir hög.

Tack alla, det känns lite lugnare nu. Har också läst i en hel del trådar där folk haft små magar. Det är ju oftast den stora gravidmagen man föreställer sig när man tänker på en gravid kvinna :) Så jag har varit orolig till och från.

Men å andra sidan är jag också rätt liten med mina 162 cm och 58 kg i dagsläget, började på 55 kg. Gick ner lite i början på grund av illamåendet men när det försvann kom aptiten tillbaka :)

Jag känner ju min lilla bebis varje dag och har hört hans fina hjärtslag. Det är mest storleken på magen och det här SF-måttet som gjort mig nervös. Barnmorskan berättade att jag ligger under medel (är det den normala kurvan?) men att hon inte är orolig över det utan jag ligger inom gränserna. Vi ska se om fyra veckor vad SF måttet är då så att vi har något att jämföra med. Det som togs nu var det första.

Allas kroppar är ju olika och då kanske magen blir olika för olika människor? Tycker bara det är jobbigt att vara en av dem som ska stöta på sådana här saker på vägen, för i början drabbades jag av andra saker som oroade sönder mig. Trodde det skulle rulla på fint nu, och så kommer det här som får mig att undra både det ena och det andra.

Men egentligen, det som räknas är väl att magen växer? Och det har ju min gjort. Sakta men säkert. Tog tid innan den började puta, men den dagen kom och nu ser man den tydligt. Inte lika tydligt som mångas men ändå. Kan ju lägga upp bild kanske :)
  • Längtanefterdig

Nu har jag lagt upp bilder i mitt galleri :)

• pluppen200

Utifrån tycker jag din mage ser alldels perfekt ut. Skulle aldrig reagera och säga vilken liten mage du har om du sagt att du är i v 26. Det beror ju mycket på hur din lilla knodd ligger. Skulle din bebis putat med rumpan just då så skulle det blivit större. Jag har hela tiden fått höra att jag har jättemage och var helsäker på att nu kommer jag hamna jättehögt ovanför kurvan men vid v 25+0 när jag mätte första gången låg jag på 25 cm. En liten prick precis ovanför kurvan och helt normalt enl barnmorskan. Dock känner jag att min lilla knodd har en förkärlek till att ligga och trycka långt upp och mycket framåt plus att jag har lite ryggproblem vilket gör att jag svankar mer just nu och på så sätt ser tjockar ut när jag står upp.
    Kurvan är ju till för att se så att barnet verkligen växer så att lillknodden inte fått problem med näringstillförsel eller så eller en indikering på att något gör att ditt barn växer vädligt fort. Och du hamnade under medel men inte under normalt. Så länge du gör det och barnmorskan inte säger något så ska du inte oroa dig. Snart kommer du säkert krama en alldels perfekt liten bebis och det är ju inte ens säker att du ligger under nästa gång BM mäter. Lycka till

• Juni 06

Om inte din bm reagerar så är det nog ingen fara. Vissa har ju bara mindre magen än andra.

• Längtanefterdig
    pluppen200 skrev 2009-12-20 14:53:08 följande:
    Utifrån tycker jag din mage ser alldels perfekt ut. Skulle aldrig reagera och säga vilken liten mage du har om du sagt att du är i v 26. Det beror ju mycket på hur din lilla knodd ligger. Skulle din bebis putat med rumpan just då så skulle det blivit större. Jag har hela tiden fått höra att jag har jättemage och var helsäker på att nu kommer jag hamna jättehögt ovanför kurvan men vid v 25+0 när jag mätte första gången låg jag på 25 cm. En liten prick precis ovanför kurvan och helt normalt enl barnmorskan. Dock känner jag att min lilla knodd har en förkärlek till att ligga och trycka långt upp och mycket framåt plus att jag har lite ryggproblem vilket gör att jag svankar mer just nu och på så sätt ser tjockar ut när jag står upp. Kurvan är ju till för att se så att barnet verkligen växer så att lillknodden inte fått problem med näringstillförsel eller så eller en indikering på att något gör att ditt barn växer vädligt fort. Och du hamnade under medel men inte under normalt. Så länge du gör det och barnmorskan inte säger något så ska du inte oroa dig. Snart kommer du säkert krama en alldels perfekt liten bebis och det är ju inte ens säker att du ligger under nästa gång BM mäter. Lycka till
    Tack snälla du för dina fina ord. Det hjälpte mig en hel del ska du veta :)

Jag ska försöka att inte tänka mer på det här. Nästa besök är om fyra veckor och då har det säkert hänt en hel del :)
  • fröken X

Jag hade litet sf-mått under hela min förra graviditet. Var tom på tillväxtultralljud i v 30. Ut kom världens finaste lilla dotter på 47 cm och 3075 g. Hon är i dag snart 2 år och mår precis hur bra som helst.

• arrro

Jag var 25 fulla veckor i fredags, och barnmorskan mätte då 23cm. Detta är mitt andra barn så jag trodde att jag var större än jag va. Oroa dej inte, allt är säkert ok.

• millchan

Jag var hos bm i torsdags i v.24+4 (v.25) och hon mätte mig för första gången och då låg jag på 23 cm och hon tyckte det var bra precis på medel.
    Jag tycker inte du behöver oroa dig alls.
    Om bebben rör sig som den brukar varje dag och hjärtljuden är fina så är det bara slappna av och njuta.
    Själv har jag inte gått upp i vikt alls utan ner 4 kg sen jag plussade och min bm sa att bara magen växer så är det inget att oroa sig för.

Och du förresten grattis till graviditeten! Kram/milla!

• scs

Ligger du inom normalspannet så är det ju lugnt! Förra graviditeten låg mitt SF-mått hela tiden på den nedersta linjen inom normalspannet men det var ju ok, dottern vägde 2920 g och var frisk och fin när hon föddes. Det som är viktigt och som de kollar noga är ju att du följer din egen kurva, alltså att magen växer efterhand som graviditeten fortskrider.

Svar på tråden Litet SF-mått i vecka 26. Och kanten strax ovanför naveln? Känner mig orolig och nere.