Litet SF-mått i vecka 26. Och kanten strax ovanför naveln? Känner mig orolig och nere.
Jag förstår inte riktigt det här med magen under en graviditet. Det känns som att alla har så mycket större magar än jag. När jag var hos min barnmorska för någon dag sedan så mätte hon mig för första gången och fick då veta att mitt SF-mått är 22 cm. Då var jag fullgångna 25 veckor och alltså inne i 26 veckan.
När jag själv lägger mig ner och klämmer på magen för att försöka hitta den där kanten alla pratar om så tror jag mig hitta den och då mäter det 22 cm som hon har gjort. Provade känna där hon kände, lite mer mot sidan och inte rakt upp. Den kanten är inte så långt ifrån naveln utan befinner sig strax ovanför naveln egentligen.
Men när man läser i olika källor så ska livmodern vara i navelhöjd i vecka 20. Min verkar vara strax över, borde den inte ha ökat betydligt mer?
Jag blir så orolig och nervös. Min barnmorska reagerade inte mer än att säga att jag ligger under medelkurvan men inte så långt under att det blir konstigt, för jag ligger över det understa strecket.
Blir bara så irriterad på att jag ska ha saker att oroa mig för hela tiden :( Det är inte alls roligt och jag vill bara kunna njuta istället. Eftersom min barnmorska inte blev oroad så borde ju egentligen inte jag heller bli det antar jag utan invänta nästa besök om fyra veckor för att se hur det ser ut då.
Har någon erfarenhet kring detta som kan ge mig några lugnande ord eller berätta hur det var för dem?