• Mor till Ella

laga janssons och potatisgratäng dagen innan julafton?

kan jag laga jansson och potatisgratäng på kvällen innan julafton? hade underlättat lite. kan man isåfall förvara dem i kylen till dagen efter och sen värma dem i ugnen med folie på? eller måste jag frysa dem?

jätte tacksam för hjälp.

• Svar på tråden laga janssons och potatisgratäng dagen innan julafton?
  • Senap

Såklart du kan. Så har min mamma gjort under alla år.

My sugar is raw
  • Senap

Och ställ dem i frysen. Potatis blir inte bra i frysen.

My sugar is raw
  • Ulf Harrys Farsa

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-20 13:50:57 följande:

Dagen innan är ett måste! Jansson blir dubbelt så god efter ett dygn i kylen.
    samma med vanlig gratäng, obs kör inte mjölig potatis i någon av dom! ;)
  • Mor till Ella

ska ha julen för första gången hemma hos mig och jag vill ju att det ska bli bra. min styvmamma är rätt taskig och kan komma med kommentarer som inte är så kul. så jag vill att det ska bli bra så jag slipper höra hennes gnäll.

• Joggi

Man SKA ju använda mjölig potatis i gratänger??? Den blir ju klar fortare än fast, och blir lite krämigare tillsammans med grädden...
    Har jag alltid gjort iaf.. Och rekommenderar kunderna på jobbet till det oxå... *funderar för fullt*

Iaf så ska jag oxå göra Jansson dagen före julafton, lämpligt att ha färdigt=)

• Joggi

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-20 14:10:44 följande:

jahaja, jag använder Aldrig mjölig till gratänger...
    Och jag alltid=) Och vi rekommenderar kunderna till det på jobbet oxå (mataffär)
    Har för mig att jag misslyckats helt en gång när jag använde fast, den blev ganska vattnig och typ aldrig klar!

Men det där är nog lite som man sj vill och är van vid skulle jag tro.. Gott är det iaf=)
  • Ulf Harrys Farsa
    Joggi skrev 2009-12-20 14:12:42 följande:
    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-20 14:10:44 följande: Och jag alltid=) Och vi rekommenderar kunderna till det på jobbet oxå (mataffär) Har för mig att jag misslyckats helt en gång när jag använde fast, den blev ganska vattnig och typ aldrig klar! Men det där är nog lite som man sj vill och är van vid skulle jag tro.. Gott är det iaf=)
    ja ;)
    och skall göras dagen innan man ska äta, helst...
  • Joggi

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-20 14:15:05 följande:

ja ;)och skall göras dagen innan man ska äta, helst...
    Håller med=) Blir mycket godare! Lääängtar tills jul nu...........
  • Ulf Harrys Farsa
    Joggi skrev 2009-12-20 14:17:08 följande:
    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-20 14:15:05 följande: Håller med=) Blir mycket godare! Lääängtar tills jul nu...........
    Jag är inte den som är enkelspårig, nu ska jag tossa ihop en Jansson med MJÖLIG potatis ;) återkommer ;)
  • Senap

Det ska vara fast potatis till gratänger. Man vill ju fortfarande ha lite karaktär på potatisen trots att den är i gratäng.
    Däremot gör jag den alltid på restaurangvis. Dvs jag kokar potatisen i gräddmjölken med kryddor, vitlök etc. Sedan häller man över i gratängformen och gratinerar den strax innan man ska äta.
    Det går fortare och den blir garanterat krämig.

My sugar is raw
Svar på tråden laga janssons och potatisgratäng dagen innan julafton?