• Anonym (AJ!)

UVI går inte bort, trots tabletter!

Jag har haft urinvägsinfektion i snart 3 veckor... jag väntade 2 veckor med att gå till läkare och drack tranbärsdricka för att se om det skulle gå bort av sig själv, men icke. Gick till läkaren, tog prov och fick tabletter (Trimetoprim Recip 160 mg) som jag skulle ta morgon och kväll i 3 dagar, men det gick inte bort! Utan nu har det blivit värre och har ont KONSTANT!

Har provat och pressa citron och dricka och det har hjälpt lite, man knappast så jag mår bra eller det känns som det håller på att gå bort... har nån något tips? Jag håller på att bli desperat!

Ska till läkaren i morgon men jag står inte ut!

• Svar på tråden UVI går inte bort, trots tabletter!
  • Jossi82

av flera års erfarenhet av UVI så vet jag vad du går igenom.
    Mitt tips är att dricka stora mängder vatten... jag brukar pressa i mig rejält med vatten på ett tillfälle.. så jag nästan kräks av det... för att få sådant spol jag bara kan vid nästa toabesök.. så jag får skölja igenom som mkt som möjligt. kurar in mig i värme, pröva alvedon och unna dig en dag i soffan..
    Har du feber?
    Att Antibiotikan inte verkat, är för att du då har andra bakterier än de "vanliga" och du måste ha annan medicin. läkarn kommer då ta nytt urinprov som skickas på odling o bakterier kan fastställas o på så vis får du rätt medicin.. Lycka till o drick mkt.. vatten, te och sådant som driver på urinet.. för bakterierna frodas som bäst i resturinet o då det är lågkonc. svider mindre om du spär ut det så mkt du kan.. sämsta du kan göra är att dricka dåligt.. även om toabesöken är hemska!

• Anonym (AJ!)

O tack så mycket för svaret och tipsen!
    Jag har druckit ganska dåligt de senaste dagarna, kanske bara 2 glas vatten om dagen om ens det så det kanske är därför det gör så himlans ont!
    Jag har inte feber, men har ont i sidan av magen men sa det när jag var hos läkaren och han kände där men han sa att det inte var någon fara.

• arianne03

Anonym (AJ!) skrev 2009-12-20 14:15:07 följande:

O tack så mycket för svaret och tipsen! Jag har druckit ganska dåligt de senaste dagarna, kanske bara 2 glas vatten om dagen om ens det så det kanske är därför det gör så himlans ont! Jag har inte feber, men har ont i sidan av magen men sa det när jag var hos läkaren och han kände där men han sa att det inte var någon fara.
    Om du dunkar lite lätt på sidan av ryggen (där njurarna sitter), gör det ont då? För i såfall kan det ha gått upp i njurarna, och då börjar det bli allvarligt! Ring till sjukvårdsupplysningen och fråga om råd. Troligtvis är dina bakterier resisteta mot trimethoprim, så du måste få en annan antibiotika!
  • Anonym (AJ!)

På vilket sätt ska det göra ont?
    När jag slår där lätt känns de som jag slår på ett ställe som redan har fått ett slag... om du förstår vad jag menar? Fast jag vet inte om det är för att jag också har ont i nedre delen av ryggen pga det här...

• Anonym (drabbad förr)

Det har blivit mycket svårare att bli av med urinvägsinfektioner på senare år.
    Där jag bor skrivs den medicin ut i första hand (utan odling) som du nämner. Den hjälper inte alltid. Man försöker med tranbärjuice, citronvatten....
    Ringer man läkaren igen får man knappast återbesök i min hemtrakt om man inte har blod i urinen,

Det vore underbart om tipset att bälga i sig så mycket vatten som någon nämner fungerar. Ska genast ringa och tipsa drabbad väninna. Att man ska dricka mycket vet vi. Hon anser att öl lindrar bäst.... det är inget jag tror på.

• Jossi82

Min erfarenhet är att jag fick min första UVI då jag var 6 månader gammal och blev medvetande påverkad av det. Sedan dess har jag haft det konstant enda tills jag i 20års åldern blev gravid.. då fixade kroppen bort det av sig själv... Tyvärr får man stå på sig ibland hos läkarn för att få en odling. Att tömma blåsan är jätte jätte viktigt.. o som sagt, dricka ordentligt gör att man spär ut urinet o det svider mindre... är bakterierna som retar slemhinnorna, därför det svider så dant.

Jag dricker gärna öl el te som är vätskedrivande.. UVI är plågosamt... jag vet det av erfarenhet...

Då du inte har feber så är risken liten att du fått det i njurarna... men du ska vara observant på smärta i ryggen, för då kan det ha vandrat upp till njurarna. Jag har då haft UVI i hela mitt liv och aldrig fått upp det i njurarna... vilket i sig är otroligt, men jag var rejält utredd av barnläkare och dylikt under hela min uppväxt, så jag hade den hjälp jag behövde.

Svar på tråden UVI går inte bort, trots tabletter!