• Eisa

    Varför hittar artister på coola artistnamn när de största artisterna hette tråkiga namn?

    "Åh det är så tråkigt att heta Lina Svensson så jag ändrar till Tixie" eller nåt.

    Se på Michael Jackson t.ex. Världens vanligaste namn. Man behöver ej ett coolt namn.

  • Svar på tråden Varför hittar artister på coola artistnamn när de största artisterna hette tråkiga namn?
  • Stårschan

    Men hur många är det som gör det egentligen? Det är väl mest småpojkar med brallorna i knävecken, kepsen på sniskan och jättstora kedjor kring halsen som gör sånt nuförtiden. Och innan dess var det pudelrockarna. Kan tänka mig att en anledning kan vara om man vill slå utomlands, men har ett namn som är svårt att uttala/komma ihåg för en engelskspråkig publik.


    Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • KinkyE

    Kanske för att vara extrema. Titta bara på Nikki Sixx, i och för sig inget 'artistnamn' egentligen eftersom han HETER det. Sjukt bra namn iallafall.

  • k girl

    ...fast Michael Jackson är ju undantaget här. Inte regeln. Elton John heter till exempel Reginald Dwight. George Michael heter Georgios Panayiotou, Bob Dylan heter Robert Zimmerman, David Bowie heter David Jones, Ringo Starr Richard Starkey, Sting/Robert Sumner, Bono/Paul Hewson osv. Mononym är ju en typ av artistnamn också (jfr Prince, Madonna, Oprah). Jackson hade ju redan ett känt namn när han slog igenom som soloartist.

  • enola
    firewalkwithme skrev 2009-12-21 18:21:14 följande:
    Jag tycker det är roligt med artistnamn! Varför inte liksom. Skulle jag vara artist skulle jag också passa på, och snygga scenkläder skulle jag också ha.  Tänk på the Hives t.ex. Vem skulle inte vilja heta Howlin' Pelle?
    Precis! {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Varför hittar artister på coola artistnamn när de största artisterna hette tråkiga namn?