• Lonicera

Inglasning av balkong bra eller dåligt?

Vår bostadsrättsförening har fattat beslutet att bygga ut balkongerna, så att de blir större, och förbereda dem för ev inglasning. Själva utbyggnaden står föreningen för, men om man vill ha balkongen inglasad får man som medlem själv bekosta detta.

Nu är vi i valet och kvalet om vi ska kosta på en inglasning eller ej. Det beräknas kosta 25000-30000 kr. Vi letar egentligen hus och planerar att flytta ifrån vår 3:a så snart vi hittar ett lämpligt hus. Vi tror att vi kan få runt 550000 kr för bostadsrätten i nuvarande skick. Lägenheten ligger på 3:e våningen utan hiss, så vi tror att presumptiva köpare är yngre. Om vi glasar in balkongen kanske vi inte får igen de pengar vi lagt ut på inglasningen. Om vi inte glasar in balkongen och köparen vill glasa in balkongen senare kommer det att vara krångligare för denne.

Så frågan är alltså, om ni skulle köpa en bostadsrätt, skulle ni tycka att det var bra med en inglasad balkong eller ej. Höjer det marknadsvärdet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-20 20:02
    Balkongen ligger i sydvästläge med eftermiddagssol. Utsikten från balkongen är en bilfri innegård med en promenadväg, liten lekplats och ett skogsparti. Skogspartiet ger viss skuggning, men eftersom vår lägenhet ligger högst upp så får vi ändå mycket ljus. All biltrafik sker på andra sidan huset, så på balkongsidan är det väldigt lugnt.

På våren och sommaren är det väldigt mysigt att sitta och ta det lugnt på balkongen och lyssna på fågelsången i skogen och se hararna nere på gräsmattan och ekorrarna i tallarna. På hösten och vintern använder vi inte balkongen alls.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Inglasning av balkong bra eller dåligt?
  • MissLillan

Beror på vilket vädersträck balkongen ligger i!

• Liten måne

Behöver veta med om lägenhetens läge för att kunna svara, var har ni solen i förhållande till balkongen, har ni någon stor väg intill eller andra störande ljud?? Har föreningen bra gård som man kan vara på om man vill komma ut och inte längre kan nyttja balkongen som uteplats?

• ebben

det är väl förvisso rätt bra,men ack så FULT!!
    det fulaste som finns är inglasade balkonger o altaner!!

• Hedebris

jag tycker det är jättebra. vi har med skjutdörrar.. så vi kan öppna upp nästan helt om vi vill det

• Lonicera

Balkongen ligger i sydvästläge mot bilfri innergård med angränsande skogsparti. Det är tänkt att man ska kunna vika inglasningen "åt sidorna".

• Neko

Önskar att vår balkong var inglasad - ett stort plus för mej iaf =)

• Argo

Bland det bästa du kan göra med en lägenhet. Du får "ett rum till" och du tjänar ungefär två månader om året som du kan vara ute på den - en månad tidagre på våren och en månad senare på hösten.

• fruis

Nu går det ju aldrig att mäta om man "får tillbaka" investeringskostnader vid lägenhetsförsäljning men eftersom det rör sig om en rätt liten summa kan man lika gärna göra det, så resonerar jag. Chansen är ändå rätt god att det ses som positivt av framtida köpare.

• minimera

jag har inglasad balkong och tycker det är helt underbart då jag har tre katter. har ställt ut ett litet klösträd till dem och det är kanon att bara öppna dörren så de kan sitta där. märks att de trivs mycket bättre.
    jag kunde hänga ut tvätten ända fram till slutet av oktober. jätteskönt att kunna hänga "ut" tvätten

• SuzR

bra och bra..tycker det är jävligt fult och känns instängt

• Lonicera

Hälften tycker alltså att det är bra... Hmm,vad svårt.

Vi har ju inte använt vår balkong så mycket på sistone eftersom vår 3-åring har så mycket spring i benen att hon hellre springer nere på innergården än sitter och kopplar av på balkongen. Men vi skulle iof behöva ett ställe att hänga tvätt på... och "ett rum till" att ställa grejor i. Fast helst av allt skulle vi hitta ett bra hus att bo i...

Om det fanns två olika lägenheter i samma bostadsrättsförening och den ena hade inglasad balkong och den andra inte, skulle det påverka valet av lägenhet?

• minimera
    Lonicera skrev 2009-12-23 15:55:12 följande:
    Hälften tycker alltså att det är bra... Hmm,vad svårt. Vi har ju inte använt vår balkong så mycket på sistone eftersom vår 3-åring har så mycket spring i benen att hon hellre springer nere på innergården än sitter och kopplar av på balkongen. Men vi skulle iof behöva ett ställe att hänga tvätt på... och "ett rum till" att ställa grejor i. Fast helst av allt skulle vi hitta ett bra hus att bo i... Om det fanns två olika lägenheter i samma bostadsrättsförening och den ena hade inglasad balkong och den andra inte, skulle det påverka valet av lägenhet?
    för mig skulle det absolut påverka valet och jag skulle valt den inglasade. mina katter är innekatter men de kan ändå vara "ute" när de är på balkongen. öppnade upp rätt mycket i somras så det kom frisk luft och de var där hela tiden nästan. så om ni har katt rekommenderar jag inglasat.
    sen är det riktigt skönt att kunna hänga ut tvätten där så man slipper se den hehe.
  • bepoe

Strykfult.

Att det kallas för pensionärskuvös säger väl allt?

Svar på tråden Inglasning av balkong bra eller dåligt?