• Baby Doll

ENäggstvillingar med tunn skiljevägg?

Hej!

Jag skulle vilja få råd och tips från er som väntar enäggstvillingar... Jag har tunn skiljevägg och bebisarna delar moderkaka, så jag känner mig lite noijig över det... Hur känner ni??
    Är det farligare för bebisarna att dela moderkaka??
    Kan dem trassla sig in i varandras navelsträng när det bara finns en tunn skiljevägg??

• Svar på tråden ENäggstvillingar med tunn skiljevägg?
  • lia76

Vad jag hittade på nätet så står det så här:

Det viktigaste är att se om fostren delar moderkaka eftersom risken i sådana fall är stor att ena tvillingen tar all näring från den andra, så kallat transfusionssyndrom.

• annagreta

Hej och Grattis! Visst är det häftigt!
    Jag fick veta precis samma sak för snart en vecka sedan! Du kan titta i "min" tråd: "chock-enäggstvillingar?!". Jag fick en massa bra info där men det är ju mycket man undrar minst sagt!
    Det är som lia76 skriver en risk när de delar moderkaka men det kommer vara väldigt mycket kontroller. Jag har inte hört något om de kan trassla in sig jag trodde det gällde dem som inte alls har någon skiljevägg. Mina hade en väldigt tunn. Jag såg den inte mn det gjorde läkaren som gjorde ul.

• Clee

Tror att det här redan har besvarats i någon annan tråd där du ställde frågan men nej, barnen kan inte trassla in sig i varandras navelsträngar så länge där finns en skiljevägg.

Om inte din BM/läkare själv föreslår det så se till att få komma på kontroller minst varannan vecka då blodflöden och fostervattenmängd kontrolleras från och med åtminstone RUL. Skulle du själv märka att magen hastigt blir större, fixa en akuttid för koll. Du har en graviditet med risk för TTS och med tanke på hur fort det kan bli kritiskt är det jätteviktigt att dina kontaktpersoner tar det på fullaste allvar Se även om du kan få RUL så tidigt det är möjligt, t ex hellre i v 17 än i v 18.

• mandelblomma
    lia76 skrev 2009-12-20 23:12:20 följande:
    Vad jag hittade på nätet så står det så här:Det viktigaste är att se om fostren delar moderkaka eftersom risken i sådana fall är stor att ena tvillingen tar all näring från den andra, så kallat transfusionssyndrom.
    det handlar inte om näringstillförseln TTS, utan att den ena bebisen tar blod av den andre via anastomoser som växer ut från navelsträngarna.
  • Mrs Lo

Mina grabbar är också enäggstvillingar och de delade moderkaka med en tunn skiljevägg och jäklar vad min BM skrämde upp mig med skräckhistorier om TTTS, kejsarsnitt i vecka 23-24, långsam tillväxt osv.. Usch, jag var riktig nojjig under hela min graviditet men det gick hur bra som helst. Killarna föddes i vecka 35+6 och vägde 2140 och 2410, efter 2-3 månader låg de på normalkurvan och utvecklas precis som de "ska".

Om jag kunde skulle jag skruva tillbaka tiden och säga till mig själv att bara ta det lugnt och sluta oroa mig, det är VÄLDIGT sällan som komplikationer vid graviditet sker men man är ju så dum så man sitter bara och läser om allt dåligt som kan hända.. När annars i livet gör man det? Man brukar ju inte kolla statistik över antalet magförgiftade, mördade, påkörda osv på varje turistort när man ska resa nånstans utan man ser framemot semester och dagdrömmer om strand, sol och god mat, eller hur?
    Ta det bara lugnt, det är bra att vara uppmärksam men om du väntar enäggstvillingar med tunn skiljevägg så har nog din BM extra bra koll på dig =)

Å för guds skull, häng inte här alltför mycket och läs alla skräckhistorier om allt som kan gå fel, du blir bara ännu mer nojjig (talar från egen erfarenhet)

LYCKA TILL! =)

• Clee
    MrsLo: Jag håller å ena sidan med dig - det finns ingen mening med att gå omkring och oroa sig och ta ut saker i förskott när det förhoppningsvis går väl. Å andra sidan ser jag alls ingen skada i att gå in i en tvillinggraviditet med gemensam moderkaka med öppna ögon. Enligt www.karolinska.se/sv/41346/Centrum-for-fostermedicinultraljud/Fosterterapi/Tvillingtransfusionssyndrom-TTS/TTS-/ drabbas ändå 15% av tvillinggraviditeter med gemensam moderkaka av TTS. Det att jämföra med normala enlingsgraviditeter där komplikationer kanske tillstöter i någon procent av fallen, och då sällan så att det är livshotande för fostret. Så som sagt, man bör vara medveten om risken så att det inte kommer som en ohanterlig chock för en om det skulle peka på TTS - och också för att kunna kräva rätt bemötande och kontroller ifrån vårdhåll.

Skönt att höra att din graviditet gick väl dock - får jag fråga om du födde vaginalt eller med snitt? Jag är själv i gränstrakterna nu kring hur det kommer bli tror jag, dvs om det inte blir katastrofsnitt. Har gått in i v 31. Var ni på neonatal länge och behövde ungarna extra andningsstöd eller så?
  • Trulles mamma

Hej,
    Jag har enäggstvillingar (som delade moderkaka och hade tunn skiljevägg) som precis fyllt 2 år. Kände mig också lite orolig för alla ev komplikationer, speciellt eftersom den ena hade mindre fostervatten vid UL i vecka 13. Detta gjorde att jag efter det fick gå på Ul varannan vecka för att kolla så de inte drabbats av TTS. Från vecka 31 gick jag även på flödesmätningar, eftersom den ena tvillingen inte växte så bra.
    I vecka 35 blev jag inlagd för övervakning på grund av detta. Då låg den lilla tvillingen 36% under kurvan. De är förlösta genom igångsättning i v36+6. Både föddes vaginalt, men 2:an fick dras ut med sugklocka pg a att hjärtljuden sjönk drastiskt. Förlossnignen tog bara 3 timmar och de vägde 2160 resp 2590 när de föddes. 1:an räknades som kraftigt tillväxthämmad och pg a den låga vikten hamnade de på neonatalavdelningen.
    Båda kunde andas och äta själva. Detta är avgörande för hur länge man behöver stanna. Vi stannade bara 6 dagar och fick åka hem den 23 dec på kvällen.

Så här efteråt förstår jag att man gärna ser att de inte förlöses före v37+0. Chanserna att de kan andas själva och suga själva då är mycket större. Vikten är inte lika viktig.

Så håll ut! Och försök att inte oroa dig för mycket! Och vila mycket! Passa på ... det är roligt med tvillingar, men jättejobbigt. Mitt bästa tips är att synka dem när de väl föds. Du har mycket igen om de sover och äter samtidigt (jag dubbelammade - cool upplevelse). Hör gärna av dig om du har frågor och vill ha lite mer tips!

• Baby Doll

Tack så jätte mycke för alla svar! Det hjälper mig! Nu längtar jag bara tills RUL om 10 dagar för att veta om dom är friska!

Jo, vila e inte så lätt här hemma... Jag har en 18 månaders busunge här hemma och en 6 månaders bebis också... så det lär ju vara full rulle!

• Goffer

Jag har tvillingpojkar som är 11 månader. Dom hade ingen skiljevägg alls och kom med planerat snitt i v.32.
    Jag hade inga komplikationer över huvudtaget under graviditeten och killarna var pigga som tusan när dom kom ut. Vi låg på neo i 19 dagar. Det enda som hände var att dom trasslade in sig dom sista 2 dagarna men då hade dom full koll så det hände inget med flödena.

Tänkte att det kunde vara skönt för er som väntar att höra att en högriskgraviditet faktiskt kan bli helt utan problem.

Lycka till med era bebisar.

• rasajj

Grattis till tvillingarna!

Jag har enaggstvillingar som hade tunn skiljevagg, delade placenta och vi fick TTTS. Diagnosen fick vi i v 19, men den hade sakert varit dar tidigare. Dagen vi fick diagnosen fick vi ocksa veta att var Jacob hade 10% chans att overleva graviditeten. Idag ar mina pojkar 8 ar och de ar fullstandigt friska. Trots att de kom redan v 32+4 da de bada hade valdigt laga hjartfrekvenser.

Som andra sagt, sa ar det ingen fara att de ska trassla in sig i varann, salange skiljevaggen ar intakt.

Faran ligger i delandet av placentan, och darfor ar det viktigt att de mater blodflodet i navelstrangen vid varje UL. Se till att fa tata UL kontroller. Sarskillt om du marker att magen vaxer fort, fortare an 'normalt'.

Min Jonathan hade ofta en hel ocean av fostervatten, medan Jacob (som var min 'stuck twin') lag som i vacuumforpackning utan mojlighet att rora sig alls.

Jag onskar dig lycka till med dina sma! grattis an en gang!

'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Baby Doll

Saargr- Tack för ditt svar, vilken kämpe din son var!
    Gjorde läkarna något åt TTS?? Vad kan dem göra om dem upptäcker sådant?

Svar på tråden ENäggstvillingar med tunn skiljevägg?