• ida12345

PCO eller inte? vad tror ni?

För ca en månad sen var jag till en gyn som såg blåsor på ena äggstocken, han sa då att jag har pco, mensen var då två veckor sen. Jag har läst att man har ungefär mens två ggr per år om man har PCO.
    Nu idag har jag fått mens, helt normal som jag alltid har haft och jag har inga alls symptom som man brukar ha om man har PCO. Jag har också läst att man kan ha blåsor på äggstockarna fast man inte har PCO, stämmer det?
    Kan det bara vara så att mensen hoppade över en månad och min gyn hade fel?

Kanske vart lite otydligt nu men hoppas ni fattar vad jag menar.

jättetacksam för många svar :D

• Svar på tråden PCO eller inte? vad tror ni?
  • LiselottePCOS

Om du tänker mycket runt detta ring och hör med den läkare du träffade be den vara tydlig och du kan beställa kopia av din journal. det ahr du rätt till. Kan kosta endel och ta lite tid att få en journalkopia.

PCO -äggstockar är en typ av äggstockar(upp till 50% av alla kvinnor har dem) som en kvinna kan ha utan att ha syntom . För att veta säkert behöver läkaren ta blodprover. Probelem med Sköldkörteln kan ge PCO -liknande äggstockar.

Man kan blöda regelbundet och ha PCO/S. Är det mer än 5 dagar i längd skillnad mellan två cykler kan man ha mens som inte alltid föregås av ägglossning. Tar en kvinna P-piller döljer det PCO/S syntom. Är det mer än 6 veckor mellan blödningarn är de orgelbunda och det är ett syntom på PCO/S.

PCO och PCOS är samma sak då det gäller åkomma så man får be läkaren vara tydlig.

Tre syntom vid PCO/S.en kvinna som har två av dessa tre syntom har PCO/S

Utebliven eller orgelbunden mens
    påverkade hormonnivåer ( kan ligga normalt men ändå ge problem , totalkvoten)
    PCO-äggstcockar.

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

Svar på tråden PCO eller inte? vad tror ni?