• Matillin

Någon som har erfarenhet av FAMILJESÄNG??

Funderar på att köpa den familjesäng som Jysk säljer.
    Någon som har en familjesäng eller har haft, är det en bra ide att köpa en sån eller?
    Vi vill ha en gästsäng då mina föräldrar ofta kommer och sover över och tänkte att det vore perfekt om dom kunde sova i den vid dom tillfällena så slipper man madrasser och gästsängar?
    Tänkte att den äldsta tjejen på snart 3 år skulle få sova där upp och lilltjejen där nere.
    Måste ju vara perfekt att ha en sån stor säng under småbarnsåren när barnen nattvandrar mycket?

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av FAMILJESÄNG??
  • MUM CC

Vi har just den sängen från Jysk på landet där allt är compact living.
    Vi är jättenöjda med den! Det enda är väl att stödbenen som sitter i mitten på sängen (på nedersängen) är lite för höga (har hört samma sak om en likadan säng), så det blir lite som en ås på mitten av sängen. Men det är ju lätt att såga av lite om man inte byggt in sängen som vi!
    Tips, köp bra madrasser! Dem brukar ha rea på den och madrasser lite titt som som tätt.

• Matillin
    MUM CC skrev 2009-12-21 00:56:27 följande:
    Vi har just den sängen från Jysk på landet där allt är compact living.Vi är jättenöjda med den! Det enda är väl att stödbenen som sitter i mitten på sängen (på nedersängen) är lite för höga (har hört samma sak om en likadan säng), så det blir lite som en ås på mitten av sängen. Men det är ju lätt att såga av lite om man inte byggt in sängen som vi!Tips, köp bra madrasser! Dem brukar ha rea på den och madrasser lite titt som som tätt.
    Ok tack för tipsen.
    Vi har två små sovrum till barnen dom delar sovrum och har det andra som lekrum.
    Vi behöver som sagt ha en gästsäng med och då känns det rätt smidigt att köpa den här sängen.
    Den såg så himla mysigt ut med och den var inte så hög som våningsängar annars alltid är.
    Mysigt att kunna sova bredvid barnen också när det behövs.
    Vi har tänkt satsa på riktigt bra madrasser i alla fall till nedre sängen där vi tunga vuxna ska sova
  • MUM CC

Ja, den är bra eftersom den inte är så hög + att stegen är som en trappa. Min dotter som var 2 i början av sommaren klättrar upp och ner jättebra i den.

• fruis

Jag har IKEAS våningssäng med 140 bredd i nedre sängen och 90 bredd däruppe. Funkar kanonbra både för gäster och för att kunna ligga bredvid minstingen vid behov utan att sova obekvämt.

• Matillin
    fruis skrev 2009-12-21 01:07:40 följande:
    Jag har IKEAS våningssäng med 140 bredd i nedre sängen och 90 bredd däruppe. Funkar kanonbra både för gäster och för att kunna ligga bredvid minstingen vid behov utan att sova obekvämt.
    Har dom en sån säng där, är det den där den nedre sängen är på golvet?
    140 cm är för brett för våra små sovrum tyvärr.
    Då skulle sängen ta upp hela rummet, 120 cm som jysk har är gränsfall
  • fruis
    Matillin skrev 2009-12-21 01:10:17 följande:
    Har dom en sån säng där, är det den där den nedre sängen är på golvet?140 cm är för brett för våra små sovrum tyvärr.Då skulle sängen ta upp hela rummet, 120 cm som jysk har är gränsfall
    Nej IKEAS har inte nedre sängen på golvet utan i vanlig sänghöjd utan jag tänkte mer på själva principen att ha en rymlig säng som också kan användas för två vuxna.

Ni skulle ju också kunna köpa loftsäng och bara lägga en madrass under att sova på om ni vill spara in på bredden lite.
  • Matillin
    fruis skrev 2009-12-21 01:07:40 följande:
    Kikade på ikeas sida nu och vet vilken du menar.
    Den är nog jättebra om man har stora rum som sagt, vilket vi inte har tyvärr
    Sen är den väldigt hög också och våran lilla tjej som kommer sova uppe är inte ensa 3 ännu så det känns lite läskigt med en så hög.
    Jysk säng är nästan en ½ meter lägre
  • Bollhav

Gammal tråd men jag undrar också över Familjesäng. De har ett par fina på Mio bland annat och sonen har föreslagit att vi ska ha sån i lägenheten.

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av FAMILJESÄNG??