• Malia75

Varför växasäng/barnsäng?

Vi har en spjälsäng där ena sidan är borttagen till sonen 2 år. Den fungerar ju som en vanlig säng, dvs han kan ta sig i och ur själv. Det kommer ju dessutom att dröja innan spälsängen är för liten. Varför ska man köpa en växasäng/barnsäng egentligen? Varför inte ha kvar spjälsängen med ena sidan borttagen tills man köper en ordentlig riktig säng istället?

Hur har ni tänkt?

• Svar på tråden Varför växasäng/barnsäng?
  • Cornbread

För att många inte vill ha en stor säng i ett barnrum och en växarsäng är väl lite lägre om jag inte minns fel?

• Scapula

Vi kunde inte ta bort ena sidan så då kändes juniorsäng lagom, den är lägre än en "storsäng" och ändå tillräckligt stor för att vi ska kunna ligga ner i den, sonen kommer få ha den tills lillebror/lillasyster i magen är redo för den sen får han en stor säng. Han är snart 2 år och har sovit i juniorsängen sen i somras.

• BlommyNess12

För att ena sidan inte går att ta bort på vår spjälsäng. Dessutom så kommer sonen vara två år när han börjar sova i växasängen inne i hans rum, han sover ju inne med oss i spjälsäng tills dess.

• Skummis

Vår spjälsäng går inte ta bort ena sidan på och dessutom behöver vi den till småsyskonet som är på väg. Vi har dock inte köpt vare sig en barnsäng eller en växasäng till dotter 2 år utan en vanlig 90*200 cm.

• Leora

Vi köpte en växasäng till stora sonen, när han var 2½ år. Då ville han inte sova i spjälsängen längre. Och han har så litet rum, så det var smidigast med en växasäng. Eftersom ni har en sådan säng som man kan plocka bort sidan på, så finns det ju kanske ingen anledning att byta säng. Alla gör ju det som passar bäst. Vår 6-åring sover fortfarande i sin växasäng (den är inte ens utdragen än).

• HippYgirl

vi kunde inte ta bort sidan och min morfar gjorde en växa säng till mig när jag var liten som våra barn nu använder. hade han inte gjort den hade vi direkt gått till stor säng. finns ingen anledning att ha en mellan säng tycker jag.

• Colapolarn

Vi kunde inte ta bort någon sida på spjälsängen. Vi köpte växasänger till båda barnen därför att de är lite mer ombonade och mysiga än en stor säng.

• Lilla S

Vi slutade med spjälsängen när vår dotter var drygt 1,5 år. Då fick hon en vanlig 1,05 säng, men utan ben. Resårmadrassen ligger alltså direkt på golvet.

Har funkat jättebra och väldigt praktiskt att en av oss föräldrar också kan ligga skönt, när det behövs.

• Mälaröbo

Vi gick över till växasäng enbart för att det finns en som arvegods i släkten.
    Vi kunde inte ta bort en sida på spjälsängen och ville att de skulle kunna komma till oss på nätterna för att slippa gå upp själv.
    Hade ingen växasäng funnits hade vi gått direkt på vanlig säng.

• myskatt

* För att man inte KAN ta bort sidan?
    * För att man prioriterar att tex ha en fotölj för mys och istället ha en mindre säng?
    * För att man fått en växasäng helt gratis av en släkting?

Så är det för oss i alla fall.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • mamma till 2 frön

Mina har fastnat i spjälorna fast ena sidan varit borta och skydd så från ett år har de haft växasäng med lite högre kanter. Det har känts mer ombonat även med tanke på att de farit runt i sängen.

• UllaBella

Lilla S skrev 2009-12-21 08:53:44 följande:

Vi slutade med spjälsängen när vår dotter var drygt 1,5 år. Då fick hon en vanlig 1,05 säng, men utan ben. Resårmadrassen ligger alltså direkt på golvet.Har funkat jättebra och väldigt praktiskt att en av oss föräldrar också kan ligga skönt, när det behövs.
    Samma här. Perfekt med en rejäl säng där man får plats att ligga och läsa sagor, speciellt när man är hemma ensam med båda barnen så får alla plats i en säng och kan mysa tills de somnar och det är bara att flytta över den andra till sin säng i rummet bredvid.
  • Fiviva

vi har inte kunnat ta bort sidan på sängen.
    Sonen fick en fullstor säng vid 1,½ år just av den egoistiska orsaken att jag älskar att ligga bredvid och mysa och läsa saga.
    Är jätte skönt att bara kunna lägga sig bakom och hålla om dem en stund när dom vaknar upp på natten och är oroliga också, somnar om på nolltid.
    Lillan är snart 1½år men en väldigt liten tjej så hon får behålla sin spjälsäng en stund.

• sarsparis

Spjälsäng går bort fort då det är väldigt bekvämt att kunna lägga sig med sitt barn om det är ledset, läsa saga mm. Så det blir en fullstor säng.

• anyXX

Vår tjej är 21 mån och jag hoppas hon kan behålla sin spjälis länge till. Vi kan inte ta bort sidan, men hon är trygg och sover bra i den. Vad jag hört är det många som får problem med "nattvandrare" när de tar bort spjälsängen. Hon får ett litet syskon om tre månader men syskonet får sova i vagn/vår säng till en början och behövs det köper vi en begagnad spjälsäng till, hellre än börjar med stor säng för tidigt.

Svar på tråden Varför växasäng/barnsäng?